گروه بین‌الملل- بخش تولیدی و خدماتی حوزه یورو در ماه آوریل سریع‌تر از انتظار اقتصاددانان رشد کرد. این مساله نشان می‌دهد در آغاز فصل دوم اقتصاد این حوزه درحال قدرت گرفتن است. به گزارش بلومبرگ، مرکز مارکیت اکونومیکس اعلام کرد شاخص کامپوزیت خرید مدیران این مرکز برای هر دو بخش تولیدی و خدماتی از ۱/۵۳ واحد در ماه مارس به ۵۴ واحد در ماه آوریل افزایش یافته است. این بیشترین سطح این شاخص طی سه سال گذشته به شمار می‌رود. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ انتظار داشتند این شاخص به ۰/۵۳ واحد برسد.

این گزارش تاییدی است بر نظر ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، مبنی براینکه ۱۸ کشور عضو یورو در مسیر بهبودی «ملایم» قرار دارند. با این وجود، بحران اوکراین و افزایش ارزش یورو رشد اقتصادی را تهدید می‌کند.

کریس ویلیامسون، اقتصاددان ارشد مارکیت، می‌گوید: «حوزه یورو فصل دوم را با قدرت آغاز کرده است. اما نگرانی اصلی چشم‌انداز قیمت‌ها خواهد بود. این نگرانی فزاینده وجود دارد که فشار تنزل قیمت‌ها درحال تشدید شدن است و بانک مرکزی اروپا باید پاسخی عملی به افزایش اخیر ارزش یورو دهد.»

مرکز مارکیت همچنین اعلام کرد. شاخص بخش تولیدی حوزه یورو از ۵۳ واحد در ماه مارس به ۳/۵۳ واحد در ماه آوریل افزایش یافته و شاخص بخش خدمات از ۲/۵۲ واحد به ۱/۵۳ واحد رشد کرده است.

گزارش مرکز مارکیت نشان داد شاخص کامپوزیت بخش تولیدی و خدماتی در آلمان از ۳/۵۴ واحد در ماه مارس به ۳/۵۶ واحد در ماه آوریل افزایش یافته است. اما این شاخص در فرانسه ۸/۵۱ واحد به ۵/۵۰ واحد کاهش یافته است.

گزارش مرکز مارکیت نشان داد مشاغل در بخش خدمات در ماه آوریل به رشد بازگشته است و استخدام در کارخانه‌ها نیز افزایش یافته است.

این در شرایطی است که شاخص‌های دیگر نیز نشان‌دهنده بهبود شرایط اقتصادی در حوزه یورو است. روز سه‌شنبه گزارش کمیسیون اروپا نشان داد اعتماد مصرف‌کنندگان حوزه یورو در ماه آوریل به بالاترین سطح طی ۵/۶ سال گذشته رسیده است. براساس این گزارش اعتماد مصرف‌کنندگان حوزه یورو از منفی ۳/۹ واحد در ماه مارس به منفی ۷/۸ واحد در ماه آوریل رسید که بیشترین میزان از اکتبر سال ۲۰۰۷ تاکنون به شمار می‌رود.

گزارش کمیسیون اروپا همچنین نشان داد نرخ بیکاری حوزه یورو در ماه فوریه در رقم ۹/۱۱ درصد باقی مانده است. این در شرایطی است که نرخ بیکاری این حوزه در سال گذشته به رکورد ۱۲ درصد رسیده بود.