گروه بین‌الملل: سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) اعلام کرد رشد اقتصادی آمریکا در فصل دوم به شدت تقویت خواهد شد، زیرا آثار منفی زمستان سخت ازمیان رفته است، اما تورم تا سال ۲۰۱۵ همچنان پایین خواهد ماند. به گزارش رویترز، سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی خود پیش‌بینی کرد تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل جاری با نرخ سالانه ۹/۳ درصد رشد خواهد کرد و آهنگ رشد تا پایان سال قوی خواهد ماند.

این در شرایطی است که هفته گذشته دولت آمریکا اعلام کرد درپی زمستان بسیار سخت، تولید ناخالص داخلی در دوره ژانویه تا مارس تنها ۱/۰ درصد رشد کرده است. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «معیارهای اقتصادی مانند مقاصد سرمایه‌گذاری و انتظارات کسب و کارها و همچنین افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها نشان می‌دهند فعالیت‌های اقتصادی‌رو به بهبود است.»

سازمان همکاری‌های اقتصاد و توسعه پیش‌بینی کرد اقتصاد آمریکا در سال جاری ۶/۲ درصد و در سال آینده ۵/۳ درصد رشد خواهد کرد. این سازمان اعلام کرد خطری که این پیش‌بینی را تهدید می‌کند این است که سرمایه‌گذاری کسب و کارها کمتر از انتظار باشد. به گفته سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه از سوی دیگر «وضعیت مالی بهتر خانوارها می‌تواند نرخ پس‌انداز را کاهش دهد و مصرف را بیش از میزان پیش‌بینی شده افزایش دهد. درصورت بهبود رقابت‌پذیری و کاهش قیمت انرژی، اقتصاد آمریکا ممکن است بیشتر از میزان پیش‌بینی شده رشد کند.»

رشد بخش خدمات آمریکا سرعت گرفت

در پی افزایش سفارش‌های جدید، بخش خدماتی آمریکا در ماه آوریل با سریع‌ترین آهنگ طی هشت ماه گذشته رشد کرد.

به گزارش رویترز، موسسه مدیریت عرضه اعلام کرد شاخص بخش خدمات از ۱/۵۳ واحد در ماه مارس به ۲/۵۵ واحد در ماه آوریل افزایش یافته است. این در شرایطی است که اقتصاددانان رشد این شاخص را ۱/۵۴ واحد پیش‌بینی کرده بودند. این آمار نشان می‌دهد فعالیت اقتصادی پس از عملکرد ضعیف در فصل زمستان، درحال بهبود است. با احتساب ماه آوریل، شاخص بخش خدمات برای پنجاه و دومین ماه متوالی در سطح بیش از ۵۰ واحد قرار دارد. سطح ۵۰ واحد نشان‌دهنده رشد است. علاوه براین، این شاخص در ماه آوریل سریع‌ترین آهنگ رشد را از ماه اوت تاکنون داشته است. از سوی دیگر، شاخص فعالیت اقتصادی از ۴/۵۳ واحد در ماه مارس به ۹/۶۰ واحد در ماه آوریل جهش کرده است. افزایش ۵/۷ واحدی این شاخص بیشترین میزان رشد ماهانه از فوریه سال ۲۰۰۸ تاکنون به شمار می‌رود. همچنین، شاخص سفارش‌های جدید از ۴/۵۳ واحد در ماه مارس به ۲/۵۸ واحد در ماه آوریل افزایش یافت و بیشترین افزایش ماهانه را از مارس ۲۰۱۰ تاکنون ثبت کرد.