گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه کره‌جنوبی به همسایه شمالی خود نسبت به انجام آزمایش جدید هسته‌ای هشدار داد و گفت که پیونگ‌یانگ باید در صورت انجام چنین آزمایشی عواقب آن را بپذیرد. به گزارش آسوشتیدپرس، «یون بیونگ سی»، وزیر امور خارجه کره‌جنوبی در نشستی با دیپلمات‌ها، مقام‌های سازمان ملل و ناظران کره‌ای در موسسه بین‌المللی صلح در نیویورک گفت: «اگر کره‌شمالی از جامعه بین‌الملل تبعیت نکند و آزمایش جدید اتمی انجام دهد، باید عواقب تحریم‌های جدید را بپذیرد. »

بسیاری از کارشناسان و دولت سئول به این مساله مشکوک بودند که پیونگ یانگ آماده انجام چهارمین آزمایش اتمی در جریان سفر اخیر بارک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به سئول باشد. با این شرایط، کره‌شمالی گفته است که برنامه آزمایش اتمی خود را پیش می‌برد.

وزیر خارجه کره‌جنوبی افزود: «ارزیابی ما این است که پیونگ یانگ هر زمان که تصمیمات سیاسی لازم را اتخاذ کند، دست به این آزمایش می‌زند. اما این اقدامات تهدیدی برای حیات و بقای دولت کیم جونگ اون، رهبر این کشور است. »

وی توضیح داد که یک آزمایش جدید تاثیری عمیق بر دورنمای استراتژیک در جهان می‌گذارد و تضعیف‌کننده معاهده منع گسترش تسلیحات کشتار دسته‌جمعی است. کره‌شمالی از این معاهده خارج شده است.

وزیر امور خارجه کره‌جنوبی ادامه داد: ما با یک چالش مواجه هستیم. کره‌جنوبی اقدامات دیپلماتیک خوبی را برای بازداشتن پیونگ یانگ در انجام آزمایش اتمی جدید صورت داده است. ما با اتحادیه اروپا، کشورهای آسیایی و شورای امنیت سازمان ملل فعالیت می‌کنیم. در صورتی که کره‌شمالی دست به آزمایش جدید بزند، شورای امنیت سازمان ملل باید به صورت کامل تحریم‌های خود را بر این کشور اعمال کند.

این مقام مسوول دولت کره‌جنوبی افزود: مادامی که پیونگ یانگ بر تسلیحات اتمی متکی باشد و از آن به عنوان یک تهدید استفاده کند، ما باید با دیگر شرکای خود در شورای امنیت سازمان ملل هر گونه اقدامی را برای جلوگیری از این مساله و ضربه زدن به پیونگ یانگ انجام دهیم.

وی افزود: البته این امر برای کره‌شمالی یک ضربه کاری و نهایی است و مانع از بقای دولت این کشور می‌شود. کره‌جنوبی همواره به دنبال ایجاد صلح و یک شبه جزیره کره جدید است. پیشنهاد پارک گئون‌ های، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در ماه گذشته میلای در اتحاد مجدد دو کره قابل تامل است. ما امیدواریم که همسایه شمالی به‌زودی به این پیشنهاد جواب مثبت دهد. تلاش ما برای انجام این کار بلندمدت است.

وی ادامه داد: «ما شاهد بالا گرفتن اقداماتی غیرمعمول هستیم. ژاپن تهاجمی‌تر شده است. کره‌شمالی رفتاری غیرمعمول پیدا کرده است فعالیت‌های روسیه هم به آن اضافه شده است. بحران‌ها زمانی به وجود می‌آید که اعتماد نباشد. در درجه اول باید این مساله حل و فصل شود و بین دو طرف اعتمادسازی صورت گیرد. من درباره اتحاد مجدد دو کره زیاد خوش‌بین نیستم و علت آن تحولات داخلی و خارجی است. ما خود را آماده جواب منفی پیونگ یانگ کرده‌ایم».

همزمان با این سخنان روزنامه‌های ژاپنی ادعا کردند که چینی‌ها قصد دارند دولت کره‌شمالی را ساقط کنند.

به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف، این منابع ژاپنی مدعی شدند که ارتش آزادی‌بخش چین قصد دارد با ایجاد شورش‌هایی در کره‌شمالی به روند سقوط دولت پیونگ‌یانگ کمک کند. به گزارش «ایسنا»، در این اسناد جزئیاتی از بازداشت رهبران کره‌شمالی و ایجاد کمپ‌های پناهندگان در صورت ایجاد ناآرامی داخلی در این کشور مرموز برنامه‌ریزی شده است.

در این گزارش همچنین به افزایش نظارت به ۸۷۹ مایل مرز مشترک چین و کره‌شمالی اشاره شده است. طبق اسناد به دست آمده، هر رهبر نظامی کره‌شمالی یا رهبران سیاسی که هدف جناح رقیب یا قدرت نظامی دیگری باشد و یا گمان رود که می‌تواند منبع اطلاعاتی برای آمریکا باشد، باید حمایت شود. طبق گزارش خبرگزاری کیودو، رهبران کره‌شمالی باید در کمپ‌های ویژه نگهداری شوند و تحت نظارت باشند.

همچنین نباید اجازه داد که این افراد دیگر عملیات‌های نظامی را هدایت کنند یا در اقداماتی که علیه منافع چین است، شرکت کنند.

با این وجود برخی از ناظران اعتقاد دارند که خبرسازی ژاپنی‌ها جنبه بازی‌های رسانه‌ای را دارد و برخی دیگر اما می‌گویند از زمانی که پیونگ یانگ نفر دوم این کشور را اعدام کرده رابطه بین دو کشور سرد شده است. شوهر عمه «اون» جزو نفراتی بود که مورد اعتماد پکن بود اما بر اساس اخبار منتشره وی توسط رهبر کره‌شمالی اعدام شده است.