گروه بین‌الملل: چین اعلام جرم وزارت دادگستری آمریکا علیه پنج مقام نظامی این کشور را به اتهام جاسوسی اینترنتی از شرکت‌های تجاری آمریکایی محکوم کرد. به گزارش رویترز، وزارت خارجه چین، عصر دوشنبه، در واکنش به اقدام آمریکا، ماکس باکوس، سفیر آمریکا در این کشور، را به وزارت خارجه فراخواند. این اقدام وزارت خارجه چین نشانی از افزایش تنش‌ها میان دو کشور و خطری برای مواجهه همه جانبه دیپلماتیک است. روزدوشنبه وزارت دادگستری آمریکا طی اقدامی بی‌سابقه، با نام بردن از پنج افسر«ارتش آزادی‌بخش خلق چین»، آنها را به انجام جاسوسی‌های سایبری علیه منافع اقتصادی آمریکا متهم و علیه آنها اعلام جرم کرد. شرکت‌هایی که چین به جاسوسی علیه آنها متهم شده است شامل شرکت فولاد آمریکا، وستینگ‌هاوس الکتریک، شرکت آلومنیوم سازی آلکوا، شرکت تولید فلزات ای‌تی‌آی، اتحادیه کارگران فولادسازی و شرکت سولار وورلد هستند. بر اساس اعلامیه وزارت دادگستری آمریکا هکرها استراتژی شرکت «وستینگ‌هاوس الکتریک» را برای معامله با یک شرکت دولتی چینی از طریق سرقت ۷۰۰ هزار صفحه ایمیل، از جمله پیام‌های مدیرکل آن رصد کرده‌اند. این اولین‌بار است که آمریکا مستقیما علیه مقامات چین شامل پنج افسر به نام‌های وانگ دانگ؛ سون کایلیانگ، ون شینهو، گو چونهوی و هوانگ زنیو اعلام جرم کرده است.

سی‌ان‌ان در گزارشی می‌نویسد که اقدام آمریکا با واکنش«خشم آلود» چین مواجه شده و آن را محکوم کرده است. چین هشدار داده است که این موضوع می‌تواند بر وجهه همکاری‌های دو کشور خدشه وارد کند. چین روز دوشنبه فعالیت‌های «گروه کاری سایبری آمریکا و چین» را تعلیق کرد. این نهاد فروردین سال گذشته در زمینه امنیت سایبری تشکیل شده بود.

چین گانگ، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری خلق چین، در بیانیه‌ای با«ساختگی» خواندن اتهامات آمریکا، خود دولت واشنگتن را متهم کرد که از سوی دیگر کشورها و رسانه‌ها به خاطر جاسوسی‌های سایبری، تحت انتقاد است.

وی از دولت آمریکا خواست که اقدام اخیر خود را سریعا تصحیح کند. خبرگزاری دولتی شینهوا از قول سخنگوی وزارت خارجه چین گزارش داده است که «چین خود یکی از قربانیان دزدی اینترنتی، همچنین استراق سمع و فعالیت‌های نظارتی آمریکا است».