گروه بین‌الملل: دولت آمریکا بانک کردیت سوئیس را به اتهام کمک به شهروندان آمریکایی برای فرار مالیاتی به پرداخت ۵/۲ میلیارد دلار جریمه محکوم کرد. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، بانک کردیت سوئیس روز دوشنبه، بزرگ‌ترین بانکی لقب گرفت که در ۲۰ سال گذشته از سوی دولت آمریکا متهم به ارتکاب یک جرم کیفری شده است و باید به دلیل کمک به آمریکایی‌ها برای فرار مالیاتی، ۵/۲ میلیارد دلار جریمه به مقامات بپردازد. این بانک سوئیسی به دلیل اعتبار تجاری‌اش، از وضعیتی بدتر از این گریخت. مدیریت ارشد این بانک در سمت خود باقی ماند و ناظر امور بانکی ایالت نیویورک آمریکا اعلام کرد که تصمیم گرفته است مجوز فعالیت این بانک در ایالت نیویورک را باطل نکند.

مقامات قضایی آمریکا گفتند: بانک کردیت سوئیس، به مشتریان کمک کرده است که از طریق پنهان کردن دارایی‌هایشان به صورت غیرقانونی مقامات مالیاتی آمریکا را فریب دهند. این دسیسه ده‌ها سال ادامه داشته و در یک مورد، بیش از صد سال قبل آغاز شده است. اریک هولدر، دادستان کل در این باره گفت:«این پرونده‌ها نشان می‌دهد که هیچ موسسه مالی، مهم نیست چقدر بزرگ و جهانی باشد، بالاتر از قانون نیست.»

وزارت دادگستری آمریکا اغلب چنین محکومیت‌هایی را در ارتباط با شرکت مالی و به خصوص شرکت‌های مالی بزرگی که اعلام جرم علیه آنها می‌تواند موجب بی‌ثباتی شود، دنبال نمی‌کند، اما پس از وقوع بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، اکنون سیاستمداران آمریکایی به دنبال اعمال مجازات‌های شدیدتری برای بانک‌های بزرگ هستند.

کردیت سوئیس اکنون باید برای فیصله دادن ماجرا، به وزارت دادگستری آمریکا، اداره خدمات درآمدی داخلی، ناظر امور بانکی فدرال رزرو نیویورک، اداره خدمات مالی ایالت نیویورک جریمه بپردازد. این بانک سوئیسی قبلا تنها کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا پرداخت کرده بود.

بردی دوگان، مدیر عامل کردیت سوئیس، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:«ما عمیقا از اقدامات قبلی‌مان که منجر به این وضعیت شده است، پشیمان هستیم.»