کارخانه شیمیایی صدام در دستان داعش

گروه بین‌الملل: از زمانی که بحران عراق جدی‌تر شد کاخ سفید هنوز نتوانسته است تصمیم قاطعی در برخورد با گروهک تروریستی داعش بگیرد. در شرایطی که روز پنجشنبه هوشیار زیباری از آمریکا خواست که به لحاظ هوایی از این کشور در برابر تروریست‌ها حمایت کند، باراک اوباما به‌طور غیرمستقیم با این درخواست مخالفت کرده و گفته است که هرگز به نقش رزمی سابق در عراق باز نخواهند گشت. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: نیروهای آمریکایی به نقش رزمی در عراق باز نخواهند گشت، اما از عراقی‌ها در جنگ با تروریست‌ها که مردم عراق، منطقه و منافع آمریکا را تهدید می‌کنند، حمایت خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنان خود تصریح کرد که واشنگتن آماده است تا در صورت ضرورت، عملیات دقیق نظامی در عراق انجام دهد. باراک اوباما اضافه کرد، نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق با آزمون انتخاب دولتی فراگیر که نماینده همه گروه‌ها باشد، مواجه است.

در این شرایط او تاکید کرد که معضل عراق فقط از طریق سیاسی و توسط رهبرانی که برنامه فراگیری را برای اجرا داشته باشند، قابل حل است. به گفته وی، رهبران عراق باید فراتر از اختلاف‌هایشان قرار گیرند و با هم بر سر یک طرح مشترک سیاسی در راستای ساختن آینده عراق توافق کنند.

وزیر امور خارجه این کشور نیز همداستان با رئیس خود گفت که هرگونه مداخله نظامی آمریکا در عراق برای ریشه‌کنی و خنثی کردن حملات داعش به معنای حمایت از نخست‌وزیر این کشور نیست. وزیر امور خارجه آمریکا به برنامه «Today» در شبکه خبری ان.بی.سی گفت: حمله و مداخله نظامی واشنگتن در عراق به معنای حمایت از نوری المالکی، نخست‌وزیر این کشور نیست.

باید تاکید کنم آنچه آمریکا انجام می‌دهد تنها به خاطر عراق است و آنچه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره کمک به عراق انجام می‌دهد و درباره‌اش تصمیم‌گیری می‌کند به خاطر المالکی نیست. هم‌اینک گزینه اعزام مشاوران خارجی به این کشور محتمل‌ به نظر می‌رسد و برخی خبرگزاری‌ها از اعزام ۳۰۰ مشاور ارتش آمریکا به عراق خبر می‌دهند. با این وجود هنوز کمک هوایی به این کشور مخالفان خود را دارد.

در شرایطی که اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اعلام می‌کند این گزینه خطر جانی برای غیرنظامیان دارد، ژنرال دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به هیاتی از کمیته اعتبارهای تخصیصی سنا گفت که دولت عراق خواستار حملات هوایی آمریکا علیه گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش شده است، اما این اقدام دشواری‌های بسیاری به همراه دارد. به نوشته روزنامه واشنگتن پست، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: دولت شیعه عراق خواستار حملات هوایی واشنگتن به عنوان اقدامی برای بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف داعش شده است، اما حملات هوایی بسیار دشوار است به‌ویژه آنکه شورشیان سنی با مردم محلی ادغام شده‌اند و تشخیص آنها برای حملات هوایی مشکل شده است. وی افزود: این مساله به راحتی آنچه مشاهده می‌کنید نیست و نمی‌توان فورا تصمیم به انجام حمله هوایی گرفت.

ژنرال دمپسی ادامه داد: مشکلات مرزی تفرقه‌های فرقه‌ای عراق را وخیم‌تر کرده است.چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: اوباما هنوز درباره حملات هوایی در عراق تصمیمی اتخاذ نکرده، اما بر بررسی اقدامات نظامی تاکید کرده است.

هاگل افزود: برای انجام حملات هوایی دلیل قانع کننده‌ای لازم است. هاگل و دمپسی گفتند: تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا افزایش تهدید از سوی گروه داعش در عراق را پیش‌بینی کرده‌اند. همزمان منابع محلی عراق از تسلط تروریست‌ها بر شهر معتصم در جنوب سامرا خبر دادند و در جبهه دیگر نیز درگیری‌های ارتش عراق با شبه‌نظامیان داعش در شهر تل‌عفر و پالایشگاه بیجی همچنان ادامه دارد. دویچه وله نیز خبر داد که داعشی‌ها توانسته‌اند کارخانه شیمیایی زمان صدام حسین را به تصرف خود درآورند. آمریکا می‌گوید تجهیزات این کارخانه قدیمی است و بعید است داعش بتواند از آن برای اهداف شوم خود استفاده کند.

«ایسنا» نیز می‌گوید: درگیری میان نیروهای امنیتی و ارتش عراق با شبه‌نظامیان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در شهر تل‌عفر همچنان ادامه دارد و این در شرایطی است که نیروهای عراقی از کنترل بر این شهر خبر داده‌اند. درگیری میان نیروهای دولتی و نیروهای داعش در بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق در شهر بیجی نیز همچنان ادامه دارد و دو طرف مدعی هستند که کنترل پالایشگاه را در دست دارند.

سخنگوی نظامی ارتش عراق پیش‌تر اعلام کرده بود که طرح ارتش برای آزادسازی شهر تل‌عفر آغاز شده است و به‌زودی نتیجه آن مشخص خواهد شد. در همین حال منابعی در ارتش عراق اعلام کردند که بخش‌های اصلی استان دیالی از کنترل مخالفان خارج شده است و نیروهای دولتی تقریبا بر تمامی مناطق این استان تسلط دارند. در بغداد نیز گردان عاشورا، وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق نزدیک به پنج هزار نفر از نیروهای خود را به بغداد اعزام کرده است تا در مقابل تهدیدات احتمالی داعش آمادگی این شهر ارتقا یابد.

به تازگی اخباری مبنی بر تصمیم شبه‌نظامیان داعش و نیروهای متحد با آنها برای حمله به بغداد منتشر شده که این امر باعث برقراری تدابیر امنیتی در پایتخت عراق شده است. همچنین انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در بغداد به کشته شدن دو تن و زخمی شدن دو تن دیگر انجامید و پنج تن نیز در شهرک صدر در پی انفجار بمب زخمی شدند.