رئیس‌جمهور سابق بازداشت شد

رئیس‌جمهوری سابق فرانسه به اتهام فساد مالی دستگیر شد سارکوزی در بازداشت

حسین موسوی: سال گذشته در حوالی همین ماه بود که روزنامه بریتانیایی دیلی‌میل خبری منتشر کرد که سارکوزی بازداشت شده است. خبری که به تندی تکذیب شد و در نهایت مشخص شد که نیروهای پلیس به محل کار نیکلا‌سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه رفته‌اند و کامپیوترهای وی را برای بررسی درخصوص سوءاستفاده‌های مالی ضبط کرده‌اند. هم‌اینک پس از یک سال از انتشار این خبر، ماجرا رنگ واقعیت به خود گرفت و دادگاهی در غرب فرانسه نیکلا‌سارکوزی را برای بازجویی‌های بیشتر بازداشت کرده است.

دیروز سایت پولتیکو در این باره نوشت: رئیس‌جمهوری سابق فرانسه ساعت ۸ صبح به همراه دو قاضی ارشد و وکیل خود آقای هرزوگ وارد دادگاه شد و دقایقی بعد حکم بازداشت وی از سوی دادگاه صادر شد. یک روز پیش از اعلام حکم بازداشت سارکوزی، هرزوگ و دو قاضی نامبرده بازداشت شده بودند. این سایت در خصوص احضار و بازداشت نیکلا سارکوزی می‌نویسد که وی به‌دلیل دریافت اطلاعات محرمانه از این دو قاضی و همچنین فساد مالی بازداشت شده است. او با بازداشت موقت ۲۴ ساعته مواجه است و ممکن است که برای یک روز دیگر هم تمدید شود.

وی هم‌اینک در اختیار نیروهای پلیس

ضد اختلاس قرار داده شده است و بازجویی‌ها از وی ادامه دارد. بر اساس مدارک به دست آمده، سارکوزی در ازای دریافت اطلاعات محرمانه به یکی از این قضات وعده داده بود که برای کسب امتیازاتی در موناکو به او کمک خواهد کرد. سارکوزی همچنین متهم است که برای امور تبلیغاتی‌اش در جریان انتخابات ۶ سال پیش از لیلیان بتانکور، وارث شرکت لورئال هزاران یورو کمک مالی دریافت کرده است. وی پیش از این، چنین اتهامی را رد کرده بود.

رئیس‌جمهوری سابق فرانسه همچنین با اتهامات دیگری از جمله کمک مالی معمر قذافی، رهبر سابق لیبی به تبلیغات انتخاباتی در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز مواجه است. با این وجود واکنش‌های دیگری هم درخصوص دستگیری رئیس‌جمهوری سابق فرانسه وجود دارد که این دسته اعتقاد دارند که بازداشت وی مثبت بوده است. «استفان لو فول»، وزیر کشاورزی و سخنگوی دولت در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی iTV ضمن حمایت از دستگیری و بازداشت نیکلا سارکوزی گفت: «اعمال سارکوزی مانند هر شهروند دیگری قابل پیگیری است و سیستم زمان او آلوده بوده است». در این میان اما شایعاتی وجود دارد که دولت فعلی در پیشبرد اتهام‌ها نقش فعالی داشته و بر رویه های قضایی تاثیر گذاشته است.

برخی اعتقاد دارند که زمانی این پرونده جان گرفت که سارکوزی اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۷ قصد دارد تا در انتخابات ریاست‌جمهوری حضوری دوباره داشته باشد. او جزو معدود روسای جمهوری بود که تنها یک دوره به کاخ الیزه راه یافت و در سال ۲۰۱۲ رقابت را به اولاند واگذار کرد. در خصوص دستگیری سارکوزی تحلیل های فراوانی وجود دارد اما بیشتر رویکردها به رقابت سوسیالیست‌های حاکم با سارکوزی اشاره دارد.

سایت تحلیلی اکونومیک تایمز هندوستان پیش از دستگیری سارکوزی نوشته بود که با دستگیری هرزوگ، سیستم قضایی فرانسه یک قدم به دستگیری رئیس‌جمهوری سابق فرانسه نزدیک‌تر شده است. روزنامه فیگارو نوشت حدود یک‌سال است که سیستم قضایی فرانسه در خصوص اتهامات سارکوزی در حال تحقیق است و در نهایت روز سه‌شنبه بازداشت شد. دخالت در امور قضایی توسط دولت و دریافت اطلاعات فوق محرمانه از مهم‌ترین اتهامات سارکوزی است. گاردین اما در خصوص چگونگی لو رفتن سارکوزی در دستیابی به اطلاعات محرمانه نوشت که این اطلاعات توسط «تیه‌ری هرزوگ»، وکیل سارکوزی در اختیار دادگاه قرار داده شده است. فیگارو اما می‌گوید که نفر سومی در این خصوص بازداشت شده که هنوز دادگاه نامی از وی نبرده است.

در ماه مارس، تحقیقات از تیه‌ری هرزوگ و گیلبرت آزبورگ، یکی از قضات نامبرده آغاز شد. پلیس با حضور در دفتر این افراد با حکم قضایی کامپیوتر این افراد را ضبط کرد. با افشای اطلاعات داخل این سیستم‌ها پلیس وارد فاز بعدی شده است و در نهایت به دستور بازداشت سارکوزی رسیده‌اند. به نوشته این روزنامه با اطلاعات به دست آمده، دستگیری سارکوزی قابل پیش‌بینی بوده است.

پلیس می‌گوید با بررسی محتوای مکالمات رئیس‌جمهوری سابق فرانسه مشخص شده است که وی از دیکتاتور سابق لیبی کمک‌های مالی فراوانی دریافت کرده و با سرمایه قذافی توانسته است کمپین‌های تبلیغاتی راه بیندازد. با این وجود روزنامه گاردین می‌نویسد که هنوز مشخص نیست که سارکوزی به عنوان متهم بازداشت شده یا به عنوان شاهد احضار شده است تا از این طریق پلیس و دادگاه اطلاعات تکمیلی را به دست آورد.

«فرانسیس ربسامن»، وزیرکار فرانسه در خصوص دستگیری رئیس‌جمهوری سابق این کشور می‌گوید: «ما همیشه آماده غافلگیری‌های بیشتری از سوی سارکوزی هستیم. فرانسه به این غافلگیری‌ها عادت دارد». او می‌افزاید: « این تحقیقات قانونی است و باید منتظر نتایج آن بود. همان‌گونه که وزیر دارایی، پیش از این گفته، در زمان او بی‌توجهی به قانون یک اصل بوده است».

رئیس‌جمهور سابق بازداشت شد