نامزد نخست‌وزیری نشو!

گروه بین‌الملل: روز گذشته در ادامه تحولات عراق دو اتفاق مهم رخ داد. نخستین اتفاق به برگزاری جلسه پارلمان تازه این کشور باز می‌گشت و دومین آن نیز به اختلاف گروه های عراقی درخصوص انتخاب رئیس تازه مجلس این کشور. بر این اساس گفته می‌شود که به احتمال زیاد رئیس تازه مجلس در ۱۷ تیر انتخاب شود. همزمان مقتدی صدر نیز مالکی را برادر خود خطاب کرد و برادرانه از وی خواست که نامزد پست نخست‌وزیری نشود. در این ارتباط دیروز مقتدی صدر جلسه امروز پارلمان عراق را «سرنوشت ساز» خواند و به نوری مالکی سفارش کرد که برای تصدی پست نخست‌وزیری برای سومین بار نامزد نشود.

به گزارش «ایسنا»، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای گفت: روز سه‌شنبه نخستین جلسه پارلمان برگزار شد. این جلسه باید در زمان تعیین شده برگزار می‌شد زیرا سرنوشت‌ساز است و مردم عراق بی‌صبرانه منتظر برگزاری این جلسه‌ها هستند تا رنج‌های امنیتی، خدماتی و سیاسی‌شان پایان یابد. با این وجود و به‌رغم توصیه‌های مقتدی صدر پارلمان این کشور روز گذشته نتوانست به یک توافق جامع دست پیدا کند و به همین دلیل برای انتخاب رئیس باید تا روز ۱۷ تیر صبر کند.

این در شرایطی است که مقتدی صدر حضور در این جلسه را بسیار مهم دانسته بود و از تمامی فراکسیو‌ن‌ها خواسته بود تا در این جلسه حضور یابند و تمام اختلافاتی که کشور را به پرتگاه جنگ، گرسنگی و ترس رسانده است، پشت سر بگذارند. مقتدی صدر با درخواست از تمام فراکسیون‌های سیاسی برای آنکه نامزدهای خود را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری، ریاست پارلمان و نخست‌وزیری معرفی کنند، گفت: هیچ فراکسیونی حق ندارد تا زمانی که انتخاب نامزدی از فراکسیون دیگر خارج از چارچوب قانون متعارف نباشد در انتخاب نامزد فراکسیون دیگر مداخله کند.

رهبر جریان صدر افزود: من به برادرم نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق سفارش می‌کنم تا منافع عمومی را بر منافع شخصی ارجحیت دهد و خود را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری برای سومین بار کاندیدا نکند، زیرا تمام شرکا به این مساله تمایل دارند و علاوه‌بر آنها مرجعیت و بسیاری از اقشار مردم نیز خواهان این امر هستند. وی گفت: باید دوره‌ جدید پارلمان آغاز تقویت نقش این نهاد باشد و همان‌طور که در قانون اساسی یاد شده است پارلمان زمام امور را در دست بگیرد و دولت جدید در امور پارلمان مداخله نکند. با این وجود روز گذشته مجلس این کشور به‌دلیل اختلافات موجود میان نمایندگان کرد و حزب اتحاد ملی جلسه نیمه تمام باقی ماند. در این رابطه، در آغاز جلسه پارلمان و پس از اینکه یکی از نمایندگان کرد خواهان لغو «محاصره» کردستان و پرداخت مجدد حقوق کارمندان منطقه کردستان عراق شد، درگیری لفظی میان نمایندگان ائتلاف کردستان با ائتلاف اتحاد ملی رخ داد. نجیبه نجیب، از نمایندگان کرد در هنگام برگزاری جلسه پارلمان با صدای بلند از نوری مالکی خواست تا به «محاصره» منطقه کردستان پایان دهد و حقوق کارمندان منطقه کردستان را که از چند ماه قبل پرداخت آن متوقف شده است،‌ مجددا پرداخت کند. در پی اختلافات میان بغداد و اربیل درخصوص فروش نفت منطقه کردستان عراق، پرداخت حقوق کارمندان متوقف شده است. نمایندگان ائتلاف اتحاد ملی نیز به این اظهارات پاسخ دادند و توجه‌ها را به رخدادهای امنیتی اخیر و خطر آن بر عراق جلب کردند. در پی این وقایع، رئیس مجلس نیز با فراخوانی نمایندگان را به آرامش دعوت کرد و جلسه را برای نیم ساعت مشاوره متوقف کرد. پس از نیم ساعت وقت تنفس، نمایندگانی که به صحن مجلس بازگشتند، کمتر از حد نصاب رای‌گیری بودند و به‌این ترتیب امکان رای گیری درباره موضوعات از پیش تعیین شده ممکن نشد. از دیگر سو، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حدود ۳۰۰ سرباز دیگر را به عراق اعزام کرده است، این در شرایطی است که تلویزیون عراق از هلاکت سرکرده داعش در کرکوک خبر داده است. به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: حدود ۲۰۰ سرباز جهت برقراری امنیت در سفارتخانه آمریکا و فرودگاه بین‌المللی بغداد وارد عراق شده‌اند و قرار است که ۱۰۰ سرباز دیگر برای حمایت‌های امنیتی و لجستیکی راهی بغداد شوند. در همین راستا خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: این اقدامات برای حمایت از آمریکایی‌ها در عراق از جمله غیرنظامیان است و با هدف انجام حملات هوایی نیست.

اما یک مقام آمریکایی دیگر که خواست نامش فاش نشود، گفت: آمریکا همچنین ایجاد یک مرکز جدید برای عملیات نظامی مشترک در شمال غرب منطقه کردستان عراق را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این دومین مرکز عملیات مشترک آمریکا در عراق خواهد بود که در یک ماه گذشته که اوضاع امنیتی رو به وخامت گذاشته راه‌اندازی شده است. همزمان «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» که در تلاش است تا به‌منظور ایجاد آنچه کشور اسلامی خوانده، شهرهای مختلف عراق را تصرف کند، نقشه‌ای منتشر کرده است که نشان‌دهنده برنامه آنها برای پنج سال آتی است. به گزارش «ایسنا» و به نقل از روزنامه دیلی‌میل، این نقشه‌ها در چند روز گذشته در توئیتر به اشتراک گذاشته شده‌اند. این نقشه‌ها بخش‌هایی از آفریقا، خاورمیانه و حتی اروپا را نشان می‌دهند که به رنگ مشکی هاشور خورده‌اند و نشان‌دهنده مناطقی هستند که داعش امیدوار است بخش‌هایی از کشور تحت حکومتش شوند.

داعش یک گروه شبه‌نظامی تروریستی است که در حال حاضر در سوریه و عراق نیروهایی دارد که در تلاشند شهرهای مختلف این دو کشور را تصرف کنند. این نقشه‌ها درست زمانی منتشر شد که داعش ایجاد یک «خلافت» را اعلام کرد که تمامی مناطق تحت کنترل آنها در عراق و سوریه را شامل می‌شود.

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق

رئیس اقلیم کردستان عراق با اعلام اینکه در نظر دارد «ظرف چند ماه» همه‌پرسی استقلال از عراق را برگزار کند از سازمان ملل خواست تا در برنامه‌ریزی برگزاری رفراندومی در کرکوک براساس ماده ۱۴۰ قانون‌اساسی عراق کمک کند. در ماده ۱۴۰ قانون‌اساسی عراق آمده است، یک رفراندوم می‌تواند در کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه با هدف تعیین خواسته مردم برای اینکه می‌خواهند چه نوع دولتی در آنجا تشکیل دهند، برگزار شود.

بارزانی همچنین در مصاحبه با شبکه خبری بی‌ بی‌ سی گفت که در نظر دارد «ظرف چند ماه» همه‌پرسی استقلال از عراق را برگزار کند و آن را حق طبیعی مردم می‌داند.