گروه بین‌الملل: بخش تولیدی چین در ماه ژوئن با سریع‌ترین آهنگ طی سال جاری رشد کرده است. این مساله نشان می‌دهد تلاش‌های دولت برای مهار کندی رشد، به ایجاد ثبات در دومین اقتصاد بزرگ جهان کمک کرده است. به گزارش بلومبرگ، دیروز،سه‌شنبه، دفتر ملی آمار چین اعلام کرد شاخص خرید مدیران از ۸/۵۰ واحد در ماه مه به ۰/۵۱ واحد در ماه ژوئن افزایش یافته است. همچنین شاخص خرید مدیران مرکز اچ‌اس‌بی‌سی و مارکیت اکونومیکس از ۴/۴۹ واحد در ماه مه به ۷/۵۰ واحد در ماه ژوئن رشد کرده است. سطح بیش از

۵۰ واحد نشان‌دهنده رشد است.

شاخص دولتی که از نظرسنجی مدیران ۳ هزار شرکت به دست آمده است، اکنون در بالاترین سطح طی ۶ ماه گذشته قرار دارد و شاخص مرکز مارکیت که از نظرسنجی بیش از ۴۲۰ بنگاه اقتصادی حاصل می‌شود، در بالاترین سطح طی هفت ماه گذشته قرار دارد.

ژانگ لیژان، محقق مرکز دولتی توسعه و تحقیق می‌گوید: «شاخص دولتی خرید مدیران نشان می‌دهد اقدامات برای تثبیت رشد اقتصادی موثر واقع شده‌اند.»

پس از آنکه رهبران چین در اواخر ماه مه اقدامات بیشتری را در حمایت از رشد اقتصادی درپیش گرفتند، تحلیلگران پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی این کشور افزایش دادند. براساس نظرسنجی انجام شده توسط بلومبرگ در ماه ژوئن، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد چین در سال جاری ۴/۷ درصد رشد خواهد کرد. این در شرایطی است که آنان در ماه مه رشد ۳/۷ درصدی را برای این کشور پیش‌بینی کرده بودند.

از سوی دیگر، دولت چین در تاریخ ۱۷ ژوئیه ارقام تولید ناخالص داخلی در فصل دوم را منتشر خواهد کرد و براساس پیش‌بینی اقتصاددانان احتمالا اقتصاد این کشور در این فصل با نرخ سالانه ۴/۷ درصد رشد کرده است.