گروه بین‌الملل: منابع پارلمانی از تعویق جلسه پارلمان عراق برای انتخاب نخست‌وزیر به پنج‌شنبه این هفته خبر دادند. به گزارش «تسنیم» به نقل از شبکه السومریه، منابع پارلمانی عراقی از تعویق جلسه انتخاب نخست‌وزیر به پنج‌شنبه این هفته خبر دادند. جلسه دیروز به ریاست سلیم الجبوری رئیس پارلمان و با حضور ۲۴۵ نماینده در حالی برگزار شد که به علت به حدنصاب نرسیدن قانونی، نیم ساعت به تعویق افتاده بود. این پنجمین جلسه پارلمان عراق برای انتخاب روسای اصلی این کشور بود که برگزار شد.

از سوی دیگر پایگاه المسله به بی‌نتیجه بودن نشست ائتلاف هم‌پیمان ملی در داخل مجلس به علت حضور نداشتن ابراهیم الجعفری اشاره و اعلام کرد: تشکل‌ها نتوانستند درباره نامزد فراکسیون بزرگ برای پست نخست‌وزیری توفیقی به دست آورند.

قرار بود در جلسه دیروز موضوعاتی مانند آوارگان و کمک‌رسانی به آنها، بودجه سال ۲۰۱۴ و تشکیل کمیسیون‌های دائم بررسی شود.

برگزاری این جلسه در حالی صورت گرفت که به گفته آرام محمد شیخ معاون دوم رئیس پارلمان عراق فرصت معرفی نامزد نخست‌وزیری از سوی ائتلاف هم‌پیمانی ملی را روز جمعه آینده دانسته بود.

قبل از نشست دیروز هیات رئیسه مجلس با روسای فراکسیون‌ها سیاسی عراقی در مجلس دیدار کردند.

پیش از عید فطر جلسه مجلس برای اینکه فراکسیون اکثریت نامزد مورد نظر خود را معرفی کند به پنجم آگوست یعنی دیروز ۱۴ مرداد موکول شد.

قرار است که فراکسیون بزرگ نامزد خود را معرفی کند تا رئیس جمهوری وی را مامور تشکیل کابینه کند.اما اختلاف میان ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی با ائتلاف هم‌پیمانی ملی به ریاست ابراهیم الجعفری وجود دارد. زیرا ائتلاف دولت قانون معتقد است که این ائتلاف باید درخواست رسمی به عنوان فراکسیون بزرگ ارائه کند اما ائتلاف هم‌پیمانی خود را فراکسیون بزرگ می‌داند و بر این باور است که در نشست خبری خارج از ساختمان مجلس این موضوع را اعلام کرده است موضوعی که به اعتقاد کارشناسان حقوقی مغایر با قانون اساسی است.

از سوی دیگر، یکی از اعضای ائتلاف هم‌پیمانی ملی به ریاست ابراهیم الجعفری با اشاره به عدم رایزنی در داخل این ائتلاف درباره پست معاونت رئیس جمهوری، احتمال معرفی نامزد برای نخست‌وزیری در جلسه دیروز پارلمان را بعید دانسته بود.

«ضیاء الاسدی» رئیس فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر نیز دیروز اعلام کرده بود که احتمال معرفی نامزد ائتلاف هم‌پیمانی ملی در جلسه دیروز وجود نداشت اما در جلسه دیروز ائتلاف هم‌پیمانی ملی به عنوان ائتلاف بزرگ معرفی می‌شود و این ائتلاف مسوول معرفی نخست‌وزیری آینده خواهد بود. تشکیل کابینه زمان‌بر است زیرا پست‌های وزارتی باید میان گروه‌های سیاسی تقسیم شود و این توافق سیاسی را نیاز دارد و این ظرف دو روزآینده رخ خواهد داد.

«صلاح العرباوی» عضو فراکسیون المواطن به ریاست عمار حکیم نیز دیروز گفت که ائتلاف هم‌پیمانی ملی در این جلسه نمی‌تواند نامزد نخست‌وزیری را معرفی کند. در زمان مقرر در قانون اساسی امکان معرفی نامزد وجود دارد، اما ائتلاف دولت قانون کارشکنی می‌کند.