گروه بین‌الملل: در ترکیه رسم است که برای تبلیغات یا سخنرانی، سیاستمداران بالای بالکنی حاضر ‌می‌شوند و با طرفداران خود صحبت می‌کنند. اردوغان نیز روز یکشنبه، نه در قامت نخست‌وزیر، بلکه به‌عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهوری تاریخ این کشور با طرفداران خود سخن گفت، هر چند که وی همه را در این مسابقه پیروز خواند و این‌بار به عکس روزهای نخست‌وزیری‌اش با مخالفان خود نرم‌تر سخن گفت. هر چند که در میان سخنان خود گاه‌گاهی نیز گریزی انتقادآمیز به مخالفانش می‌زد. او در یکی از این انتقادها گفت: «خانه به خانه به سراغ مردم رفتید تا رای به دست آورید، اما نتیجه چیز دیگر شد.» سخنان وی که به‌طور مستقیم از شبکه سی‌ان‌ان ترکیه پخش می‌شد به گفته مجری این برنامه در سال‌های اخیر جزو پربیننده‌ترین برنامه‌ها بوده است.

روز یکشنبه درست لحظاتی پس از پایان رای‌گیری که در ساعت ۵ به وقت محلی بود، شمارش آرا آغاز شد و تا پیش از پایان شمارش پیروزی اردوغان قطعی شده بود. بر این اساس اردوغان همان‌گونه که اعلام شده بود توانست رای سنتی خود را به دست آورد و وی با ۵۳/۵۱درصد توانست با پیشی گرفتن از رقیب اصلی خود، یعنی اکمل‌الدین احسان ‌اغلو راهی چانکایا (کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه) شود. نامزد ائتلافی دو حزب بزرگ اپوزیسیون این کشور یعنی جمهوری خلق ترکیه و حرکت ملی، توانست در این رقابت‌ها بیش از ۶۸/۳۹درصد آرا را از آن خود کند. با این وجود «سرکاش گوموش» کارشناس امور سیاسی ترکیه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ترک ضمن انتقاد از نامزد احزاب اپوزیسیون گفت که وی در ۷۷ روز گذشته که به‌طور غیررسمی اعلام کرد که قصد حضور در انتخابات ترکیه را دارد اصلا خود را در قامت یک نامزد رئیس‌جمهوری نشان نداد و فاقد توان لازم برای رقابت بود. این در شرایطی است که صلاح‌الدین دمیرتاش، نامزد کردها توانست در این دوره از رقابت‌ها نزدیک به ۹درصد آرای مردم این کشور را به دست آورد. با این وجود هالوک کوچ، سخنگوی حزب جمهوری خلق ترکیه درخصوص باخت نامزدهای رقیب اردوغان گفت: احسان‌اغلو بازنده این مسابقه نیست، او توانست نزدیک به ۴۰درصد آرا را کسب کند. او افزود: او یک ماه پیش شناخته شده نبود. او اما هم‌اینک همه دل‌های مردم ترکیه را با خود همراه ساخته است. به گفته او چه کسانی که به او رای دادند و چه کسانی که به رقبای او رای دادند با احسان‌اغلو همدل شده‌اند.

او در این راستا افزود: «بازندگان واقعی کسان دیگری هستند. کسانی که همه امکانات را برای خود خواستند تا رئیس‌جمهور شوند، اما احسان‌اغلو و حتی دمیرتاش در این رقابت بازنده نبودند. برندگان اصلی آنها هستند.» این در شرایطی است که بر اساس آمارهایی که وزارت کشور ترکیه ارائه داده است میزان مشارکت ۷۳درصد بوده است. پیش از این نیز در برخی از شبکه‌های اجتماعی و در برخی سایت‌های ترکیه به دلیل آنچه «نبود شرایط عادلانه برای رقابت» می‌خواندند انتخابات ۱۰ آگوست را تحریم کرده بودند.

داووداغلو یا گل؟

در شرایطی که سایت خبری سی‌ان‌ان ترکیه از احتمال حضور احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه این کشور در کاخ دولماباحچه‌سی (کاخ نخست‌وزیری) خبر می‌دهد، روزنامه حریت اما احتمال حضور گل را در این دفترکار قوی‌تر می‌داند. به نوشته این روزنامه پس از انتخاب اردوغان به‌عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهوری این کشور، دوباره نام گل به‌عنوان فردی که قرار است عصر پس از اردوغان را اداره کند مطرح شده است. در این طرحی که عنوان شده است نخست‌وزیر قصد دارد تا با برگزاری رفراندوم شرایط را برای تغییر نظام پارلمانی به ریاست‌جمهوری آماده کند.