پیش‌لرزه تغییر نخست‌وزیر عراق
مالکی: قصد کناره‌گیری ندارم دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهوری عراق حیدر العبادی، معاون اول رئیس پارلمان را مامور تشکیل کابینه کرد. العبادی نامزد پیشنهادی ائتلاف ملی عراق، متشکل از گروه‌های شیعه، برای پست نخست‌وزیری است. گفته می‌شود العبادی توانسته با برخی متحدان نوری مالکی توافق کند. این در شرایطی است که نوری مالکی، رئیس‌جمهور را به نقض قانون اساسی متهم و تاکید کرد قصد ندارد از قدرت کناره‌گیری کند. نیروهای وابسته به مالکی ورودی‌های منطقه سبز بغداد را بسته‌اند. به این ترتیب فصل جدیدی در منازعات عراق گشوده شده است.


العبادی مامور تشکیل کابینه عراق شد

مالکی: قصد کناره‌گیری ندارم

گروه بین‌الملل: دیروز رئیس‌جمهوری عراق رسما «حیدر العبادی» را مسوول تشکیل دولت جدید کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از اسکای نیوز عربی، فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق بعد از نشست مشترک با رئیس پارلمان این کشور حیدر العبادی، معاون اول رئیس پارلمان را مامور تشکیل کابینه کرد. ائتلاف ملی عراق، متشکل از گروه‌های شیعه، حیدر العبادی را به عنوان نامزد پیشنهادی این ائتلاف برای مقام نخست وزیری عراق پیشنهاد کرده بود.




این ائتلاف تصمیم خود را در قالب نامه‌ای با امضای رهبران گروه‌های سیاسی عضو به اطلاع فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق رسانده است.
به نظر می‌آید ائتلاف ملی عراق توانسته است توافق برخی متحدان نوری مالکی، نخست‌وزیر را کسب کند و تعداد کرسی‌های خود را در پارلمان به بیش از ۱۲۰ کرسی برساند.
به این ترتیب کرسی‌های این ائتلاف از ائتلاف «دولت قانون» به رهبری مالکی که تاکنون اکثریت را داشت، بیشتر شده است.
در همین حال دادگاه عالی عراق که پیش‌تر گفته شد به نفع ائتلاف مالکی برای انتخاب نخست‌وزیر رای داده، این خبر را تکذیب کرده و گفته است که ائتلافی که بیشترین کرسی را دارد، می‌تواند نخست‌وزیر معرفی کند.
براساس قانون اساسی عراق، رئیس‌جمهوری این کشور باید از نخست‌وزیر بخواهد کابینه جدید را تشکیل دهد.
به گزارش بی.بی.سی مالکی بامداد دیروز گفته بود از رئیس‌جمهوری عراق به دادگاه شکایت می‌کند. او در یک سخنرانی تلویزیونی به‌تندی از فواد معصوم، رئیس‌جمهوری جدید این کشور انتقاد کرد و گفت قصد دارد معصوم را به خاطر «زیرپا گذاشتن قانون اساسی» به دادگاه بکشاند.
براساس گزارش‌ها پس از این اظهارات، نیروهای وفادار به مالکی در نقاط کلیدی بغداد مستقر شدند. در واکنش به این اظهارات و دقایقی پیش از حکم دادگاه عراق، جان کری، وزیر خارجه آمریکا تشکیل دولت عراق برای ایجاد ثبات ملی در این کشور را ضروری خواند و از مالکی خواست این روند را «مختل» نکند.
مالکی در نطق تلویزیونی یکشنبه‌شب خود، از فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق، به خاطر نادیده‌گرفتن مهلت انتخاب نخست‌وزیر جدید، به‌تندی انتقاد کرد و گفت او قانون اساسی را «به خاطر اهداف سیاسی» زیر پا گذاشته است.
با افزایش تحرکات نیروهای نظامی وفادار به نوری مالکی در طول یکشنبه‌ شب، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد از رئیس‌جمهوری عراق به عنوان ضامن اجرای قانون اساسی «کاملا حمایت می‌کند».
دیروز گزارش‌های خبری از عراق حاکی از آن بود که ائتلاف اتحاد ملی این کشور بر سر معرفی «حیدر عبادی»، معاون رئیس پارلمان عراق به جای نوری مالکی به توافق رسیدند.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه اینترنتی بوابه الاهرام، بنا بر این گزارش‌ها، ائتلاف اتحاد ملی عراق در نشست یکشنبه شب خود در بغداد حیدر عبادی را به‌عنوان جانشین نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور انتخاب کرد.
بنابراین عبادی کاندیدای رسمی ائتلاف اتحاد ملی برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق شد. عبادی یکی از رهبران برجسته حزب دعوت اسلامی است که نوری مالکی ریاست آن را برعهده دارد. از سوی دیگر یک مقام آمریکایی اعلام کرد، واشنگتن بر این باور است که اظهارات نوری مالکی نگران‌کننده است.
این مسوول که خواست نامش فاش نشود، گفت با فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق و معاونانش صحبت کرده است و این افراد گزارش‌های منتشر شده را مبنی بر اینکه مقر ریاست‌جمهوری عراق به دستور مالکی توسط تانک‌ محاصره شده است تکذیب کردند.
گزارش‌های رسیده از عراق حاکی از آن است که پس از سخنان تلویزیونی نوری مالکی و تاکید بر اینکه وی تسلیم اعمال فشارها برای انصراف از پست نخست‌وزیری نمی‌شود، نیروهای حامی مالکی در مناطق استراتژیک بغداد مستقر شدند.
این مقام آمریکایی با بیان اینکه اوضاع در بغداد متشنج است، گفت: آمریکا اظهارات صریح یا ضمنی را که تهدیدی علیه قانون اساسی باشد، تایید و حمایت نمی‌کند.
اظهارات اخیر نوری مالکی درباره شکایت علیه رئیس‌جمهوری عراق و تدابیر شدید امنیتی و استقرار نیرو در مناطق حساس بغداد باعث ایجاد شک و شبهه و احتمال وقوع چیزی شبیه به کودتا در عراق شده است.
نوری مالکی که جناح او در انتخابات اخیر مجلس عراق اکثریت را به دست آورده بود، تلاش می‌کرد برای سومین بار به نخست‌وزیری برسد، اما در پی بحران جاری در کشور و به خصوص پیشروی نیروهای داعش درخواست‌ها برای کناره‌گیری او افزایش یافت.
اعلام حالت هشدار «ج» در بغداد
هنوز ماهیت گروه‌های مسلحی که پس از سخنرانی دیشب نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در مناطق حساس بغداد موضع گرفته‌اند مشخص نیست. مالکی در سخنرانی خود که در آن بر نخست‌وزیری خود برای بار سوم تاکید داشت اعلام کرد که فواد معصوم، رئیس‌جمهوری جدید عراق دو بار قانون اساسی را نقض کرده است و علیه او به دادگاه شکایت خواهد کرد.
اظهارات مالکی را می‌شد به این معنا تلقی کرد که وی به تصمیمات معصوم پایبند نخواهد بود و آن را اجرا نمی‌کند که این حدس با استقرار نیروهای امنیتی در مناطق حساس بغداد به ویژه اطراف کاخ نخست‌وزیری و وزارتخانه‌ها تقویت شده است.
منابع امنیتی در بغداد نیز اعلام کردند که نیروهای وابسته به مالکی ورودی‌های منطقه خضراء را که مهم‌ترین نهادهای دولتی در آن قرار دارد، بسته‌اند و تانک‌های ارتش نیز در مناطق مختلف پایتخت موضع گرفته‌اند. پس از اظهارات مالکی حالت هشدار «ج» در بغداد اعلام شد که بالاترین حالت آماده‌باش در این کشور محسوب می‌شود بدون اینکه توضیحی درباره این اقدام داده شود.
مالکی در این سخنان فواد معصوم را که از حمایت کشورهای غربی و آمریکا برخوردار است به نقض قانون اساسی در دو مرحله متهم کرد و گفت: فواد معصوم دوبار قانون اساسی را نقض کرده است. یک بار هنگامی که مهلت برای معرفی نام نخست‌وزیر جدید را تمدید کرد و دوم زمانی که از معرفی من به‌عنوان نامزد ائتلاف دولت قانون برای تشکیل دولت جدید سر باز زد.
وی خاطرنشان کرد: من به ریاست‌جمهوری و پارلمان نسبت به خطر هرگونه تجاوز از قانون اساسی هشدار داده بودم و این هشدار به خاطر مسوولیت‌ ملی، شرعی و اخلاقی صورت گرفته است. مالکی همچنین اقدام و برخورد معصوم را کودتا علیه قانون اساسی خواند و از نیروهای مسلح و عشایر خواست تا پایداری خود را در مقابل گروه «دولت اسلامی» (داعش) حفظ کنند.
وی با بیان اینکه عراق در مقابل چالش‌های خطرناکی قرار دارد از تمامی عراقی‌ها خواست تا جلوی چنین تجاوزاتی را بگیرند.
نوری مالکی همچنین تاکید کرد که از تلاش برای تصدی مجدد پست نخست‌وزیری کناره‌گیری نخواهد کرد.
مالکی در این سخنان در واقع به فشارهای داخلی و خارجی برای کناره‌گیری از قدرت پاسخ گفت و نشان داد که قصد ندارد از قدرت کناره‌گیری کند.