حسین موسوی: در شرایطی که اوباما هفته پیش اعلام کرده بود که این کشور برای حمله به مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه طرحی ندارد؛ اما رئیس‌جمهوری ایالات متحده در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است که قصد حمله به مواضع این گروه در این کشور را دارد. همین موضوع هم‌‌اینک تبدیل به یک چالش برای دولت اوباما شده است. وی می‌گوید که برای حمله به سوریه نیازی به مجوز کنگره ندارد؛ اما کنگره می‌گوید که رئیس‌جمهوری باید از آنها جواز حمله بگیرد. در این راستا روز گذشته سی‌ان‌ان در گزارشی با این پرسش که آیا اوباما نیاز به مجوز کنگره دارد به این چالش پرداخت. آدام شیف، یکی از اعضای کمیته اطلاعات کنگره اعتقاد دارد که وظیفه رئیس‌جمهوری براساس قانون حمایت از جان تک تک آمریکایی‌ها در ایالات متحده و در سایر نقاط جهان است؛ اما برای حمله به سوریه نیاز به مجوز کنگره دارد. وی که از اعضای جمهوری‌خواهان کنگره است، می‌گوید که کنگره نیز باید برای حمله آمریکا به سوریه با اوباما مشاوره کند. این در شرایطی است که فاکس نیوز می‌گوید: قرار است در هفته آتی ژنرال دمپسی و چاک هیگل در کنگره حضور پیدا کنند و درباره اهداف حمله و جزئیات آن صحبت کنند.

به گزارش فاکس‌نیوز، اوباما در سخنان تازه‌اش اعلام کرده است که قصد دارد به سوریه حمله کند و آن‌ را در راستای راهبرد تازه واشنگتن در برخورد با گروه تروریستی داعش تعریف کرده است. اوباما سال گذشته به دلیل آنچه «خطر تسلیحات شیمیایی دمشق» می‌خواند قصد داشت به سوریه حمله کند که با مخالفت کنگره مواجه شد. این در حالی است که اوباما سال گذشته برای حمله به سوریه توپ را به زمین کنگره انداخته بود و تصمیم‌گیر نهایی را «کنگره» اعلام کرده بود.

با وجود این وی در تازه‌ترین اظهارنظرش گفته است که برای حمله به مواضع داعش در سوریه نیازی به مجوز کنگره ندارد و راسا می‌تواند مجوز حمله به سوریه را صادر کند. اوباما همچنین برای پیشبرد برنامه‌های مداخله‌جویانه خود در سوریه، قرار است مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار را به مخالفان ائتلاف سوری اختصاص دهد تا بتوانند خود را در برابر گروه‌های بنیادگرا تجهیز کنند. با وجود این وی منتظر تایید نهایی کنگره است و آدام شیف نیز اختصاص این مقدار پول را به نیروهای میانه‌روی مخالف دمشق ناکارآمد می‌داند.

همزمان نیویورک تایمز به نقل از یکی از مقامات آمریکایی فاش ساخت که آمریکا طرح حمله به سوریه و مواضع داعش را صادر خواهد کرد. آسوشیتدپرس هم گزارش داد که اوباما قصد برخورد گسترده با داعش را در هر نقطه جهان دارد. در این‌باره روز گذشته جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته است که از کشورهای خاورمیانه خواهد خواست که در داخل کشورهایشان کسانی را که با این گروه تروریستی در ارتباط هستند، رصد کنند و آنها را تحت فشار قرار دهند. به گزارش سی‌ان‌ان، جان کری که روز گذشته و پس از تایید کابینه حیدر العبادی وارد بغداد شد و گفت که بر اساس استراتژی تازه باراک اوباما، واشنگتن قصد مبارزه با افراد خلافت خودخوانده اسلامی را دارد. به نوشته این سایت خبری، جان کری برای تحت فشار قرار دادن داعش قرار است به کشورهای عربستان و اردن نیز سفر کند و بغداد ایستگاه اول وی بوده است.

کری گفته است که آمریکا برای شکست این گروه تروریستی نیاز به ائتلاف جهانی دارد. با وجود این کری می‌گوید برای به دست آوردن یک ائتلاف جهانی علیه خلافت خودخوانده اسلامی شاید نیاز به ماه‌ها و سال‌ها همکاری باشد. روزنامه تایمز اما می‌نویسد که اوباما قصد دارد با گسترش فشارهای خود علیه داعش بتواند در به‌وجود آمدن ائتلاف جهانی علیه این گروه الهام‌بخش باشد. رویترز نیز گزارش داد که روز گذشته اوباما با رهبران کنگره در کاخ سفید دیدار داشته است و خواستار حمایت کنگره از حمله به مواضع داعش در سوریه شده است.

خبرگزاری‌ها نیز گزارش دادند که نانسی پلوسی و هری رید از دموکرات‌ها و جان بینر و میتچ مک‌کانل از جمهوری‌خواهان با وی دیدار داشته‌اند. اوباما در این دیدار به نمایندگان کنگره گفته است اختیار دارد که جواز حمله را به تنهایی صادر کند. در جنگ قدرتی که در سال ۱۹۷۳ در آمریکا بین کنگره و دولت به‌وجود آمده بود، قرار شد که رئیس‌جمهوری پیش از اعزام نیرو با کنگره مشورت کند؛ اما اجازه دارد تا ۶۰ روز نیز مجوز کنگره را بگیرد.