تحریم‌های فراگیر

دکتر حمید قنبری در ۸ سپتامبر ۲۰۱۴ دولت‌های عضو اتحادیه اروپا در مورد وضع تحریم‌های جدیدی علیه روسیه توافق کردند. اگرچه این تحریم‌ها به‌طور رسمی پذیرفته شده‌اند، اما آن‌طور که اعلام شده است، این تحریم‌ها بلافاصله اجرایی نمی‌شوند و این امر طی چند روز آینده انجام خواهد شد. این مهلت چند روزه برای آن است که اتحادیه اروپا فرصت داشته باشد، تحولات اوکراین را بررسی کند و با توجه به این تحولات، تحریم‌های مزبور را اعمال کند. در این رابطه رئیس شورای اروپا اعلام کرده است که اتحادیه اروپا آمادگی دارد با توجه به تمایل روسیه برای اجرای آتش بس مورد توافق بین طرفین که از ۵ سپتامبر ۲۰۱۴ آغاز شده است، تمام یا بخشی از این تحریم‌ها را ملغی کند. آتش‌بس مزبور در روزهای گذشته وضعیتی شکننده داشته است.

تحریم‌هایی که اخیرا مورد توافق قرار گرفته‌اند، محدودیت‌های موجود را برای ورود روسیه به بازارهای سرمایه در اتحادیه اروپا شدیدتر می‌کنند و بانک‌های اروپایی را از اعطای وام‌های سندیکایی به روسیه منع می‌کنند. اهداف این تحریم‌ها نیز گسترش پیدا کرده‌اند و شامل شرکت‌های دفاعی و نفتی روسیه نیز می‌شوند. حال آنکه تاکنون، فقط برخی از بانک‌های روسیه که به صراحت از آنها نام برده شده بود، مشمول این نوع تحریم‌ها می‌شدند. در فهرست تحریم‌های جدید، نام برخی از غول‌های بزرگ نفتی روسیه نظیر رزنفت، ترانس نفت و گازپروم به چشم می‌خورد؛ همچنین برخی از شرکت‌های مهم دفاعی روسیه نظیر Oboronprom، United Aircraft Corporation و UralVagonZavod در مقررات تحریم‌های جدید وجود دارد.

بخش دیگری از این تحریم‌ها به صادرات تکنولوژی‌های دارای استفاده دوگانه مربوط می‌شود (فروش تکنولوژی‌هایی به روسیه که هم می‌توانند دارای استفاده‌های نظامی باشند و هم استفاده غیر نظامی از آنها امکان دارد، منع شده‌ است.) علاوه بر این، ارائه خدمات اکتشاف نفت به روسیه در این تحریم‌ها منع شده است. همچنین گفته شده است که در فهرست تحریم‌‌های جدید، نام یکسری اشخاص جدید نیز درج شده است. فهرست این اسامی، هنوز اعلام نشده است.

گفته شده که برخی اسناد محرمانه راجع به تحریم‌های اروپا که محتوای آنها به بیرون درز کرده است، شامل تحریم‌های دیگری علیه روسیه می‌شوند که از آنها تحت عنوان «دور دوم اقدامات محدودکننده علیه روسیه» نام برده شده است. این تحریم‌ها شامل ممانعت از مشارکت روسیه در رویدادهای فرهنگی و ورزشی می‌شوند. مهم‌ترین محدودیتی که در این خصوص مورد اشاره قرار گرفته است، ممانعت از برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ در روسیه است.

www.europeansanctions.eu:منبع