رهبران سه حزب اصلی بریتانیا برای جلوگیری از تجزیه این کشور به اسکاتلند سفر کردند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر و رهبر حزب حاکم محافظه‌کار، اد میلیبند، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف در پارلمان و نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال دموکرات و عضو دولت ائتلافی، در اقدامی مشترک برای قانع کردن اهالی اسکاتلند به دادن رای مخالف در همه پرسی روز ١٨ سپتامبر به این بخش از بریتانیا سفر کردند. گروهی از اعضای ارشد این احزاب نیز به همین منظور در اسکاتلند حضور دارند. درحالی‌که معمولا، رهبران دولت و احزاب مخالف در مورد مسائل مختلف به خرده‌گیری و حملات لفظی متقابل به یکدیگر می‌پردازند، این سه نفر در اقدامی کم‌سابقه، به‌طور مشترک از موضعی واحد بر منافع ناشی از حفظ وحدت بریتانیا برای شهروندان این کشور، ازجمله مردم اسکاتلند تاکید کرده‌اند. آنان با صدور بیانیه مشترکی گفته‌اند: «موضوعات فراوانی ما را از یکدیگر جدا می‌کند؛ اما یک موضوع وجود دارد که ما بر سر آن صمیمانه با هم توافق داریم: پادشاهی متحده یکپارچه بهتر است.»

سفر رهبران احزاب اصلی به اسکاتلند از این جهت نیز قابل توجه است که به‌طور معمول، جلسه روزهای چهارشنبه مجلس عوام به پرسش از نخست‌وزیر اختصاص دارد که عموما صحنه انتقاد تند و حملات مخالفان به دولت و در مقابل، تلاش نخست‌وزیر برای پاسخ دادن به آنان است. از این جلسات به‌عنوان محکی برای توانمندی سیاسی رهبران حزبی و اعتبار سیاست‌های آنان یاد می‌شود.

با سفر رهبران احزاب اصلی به اسکاتلند، جلسه مجلس عوام در این چهارشنبه بدون حضور نخست‌وزیر و بدون درگیری لفظی معمول بین او و رهبر مخالفان برگزارشد. براساس خبرهای منتشرشده این سه نفر در اسکاتلند، قرار نیست در یک محل در کنار هم ظاهر شوند و مقامات حزب کارگر که در مقایسه با حزب محافظه کار، به‌طور سنتی موقعیت بهتری در میان رای‌دهندگان اسکاتلند داشته‌اند، گفته‌اند ظاهر شدن دیوید میلیبند در کنار آقای کامرون ممکن است تاثیر سخنان میلیبند را کاهش دهد. سایت خبری «اسکای نیوز» می‌نویسد که دلیل نگرانی عمده انگلستان از جدایی اسکاتلند تنها به منافع این کشور بازنمی‌گردد. مهم‌ترین پایگاه هسته‌ای لندن، در اسکاتلند واقع شده است و ناسیونالیست‌های اسکاتلندی گفته‌اند که در صورت استقلال این کشور، این پایگاه را جمع خواهند کرد. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز چندی پیش هشدار داده بود که درصورت جمع شدن این پایگاه، انگلستان در دریا و آسمان منطقه یاد شده با خلأ امنیتی روبه‌رو خواهد شد.

با وجود این برخی از کارشناسان می‌گویند که اسکاتلند مایل است که درصورت استقلال همچنان از پوند به‌عنوان ارز رایج این کشور استفاده کند؛ اما بریتانیا این موضوع را به‌عنوان اهرم فشار برای خود حفظ کرده است. این در شرایطی است که در نظرسنجی‌های اخیری که صورت گرفته است، موافقان جدایی از بریتانیا که به کمپین «بله‌گویان» معروفند، از کمین «نه‌گویان» پیشی گرفته‌اند و۵۱ درصد در برابر ۴۹ درصد شده‌اند.