جامعه دو قطبی

دام فیلیپس ترجمه: حسین موسوی تنها ۳۵ دانش‌آموز در مدرسه ابتدایی در «بیه‌رو ریو» حضور دارند. یک جامعه روستایی و به شدت فقیر که پشت گرد و غبار و درختان از دیده‌ها پنهان مانده‌اند. این روستا در کنار جاده منتهی به «آلم پارای‌با» قرار دارد که در جنوبی‌ترین نقطه ایالت «گراییس» واقع شده است، اما حتی در این نقطه هم شور رقابت انتخاباتی موج می‌زند و جامعه بزرگسالانش را دو قطبی کرده است. درست مثل جامعه برزیل، برخی طرفدار دیلما روسف، بال چپ و کارگری هستند و برخی دیگر طرفدار «آئسیونوز»، نماینده راستگراهای برزیلی. پس از برگزاری دور نخست انتخابات در پنجم اکتبر، با حذف عجیب و غریب، مارینا سیلوای محیط‌‌گرا که به جریان سوم شهرت داشت، جامعه برزیل دو قطبی شده است. این دو جریان افزون بر دو دهه است که بر برزیل حکفرما بوده‌اند. روسف در انتخابات مرحله اول،

۴۲ درصد از آرای مردم را به دست آورد و نوز ۳۴ درصد.

روز یکشنبه اما یکی از این دو باید میدان رقابت را برنده شود تا به دفتر ریاست‌جمهوری راه پیدا کند. نوز در اینجا (ایالت گراییس) شهرت خوبی دارد. او در پایان دوره فرمانداری‌اش در این ایالت، عملکرد بسیار خوبی داشته است و بیشتر مردم این منطقه از مدیریت وی راضی هستند. او شهرت خوبی در مدیریت دارد.

اما روسف، می‌تواند حمایت کارگران را برای خود محفوظ بداند. افرادی که در این ایالت طرفدار او هستند، بیشتر از همین قشر و افراد کم‌درآمد هستند. روسف در دور نخست توانسته است که نوز را شکست دهد، اما برخی اعتقاد دارند که نوز می‌تواند پیروز نهایی این رقابت‌ها باشد. اعتقاد بر این است که نوز می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتری در این کشور انجام دهد. در مصاحبه‌ای که با یکی از معلمان «بیه‌رو ریو» داشتم او می‌گفت که حزب کارگران سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده، اما کافی نبوده است. به اعتقاد او و برخی از مردم این کشور، نوز می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش آموزش انجام دهد. همچنین نوز می‌تواند از نبود خدمات درمانی کافی برای مردم این کشور بیشترین استفاده را کند. در واقع در این کشور خدمات درمانی می‌تواند پاشنه آشیل روسف قلمداد شود.

با این وجود تا روز رقابت نهایی، هر دو طرف سعی می‌کنند برگ‌های خود را رو کنند. در این میان، نوز سعی کرده است از راه‌های دیگری برای پیروزی بر حریف خود استفاده کند. رونالدو، ستاره فوتبال این کشور در همه سفرهای تبلیغاتی‌اش در کنارنوز بوده است.

راهیابی نوز در دور نخست در میان تعجب همگان رخ داد. تصور بر این بود که رقابت بین دو زن خواهد بود که هر دو چپ بودند. آیا این شگفتی‌‌آفرینی ادامه خواهد داشت؟