دومین گمشده آسیا در آسمان
دنیای اقتصاد: شرکت خطوط هوایی آسیاایر می‌گوید تماس یک پرواز این شرکت که از شهر سورابایا در اندونزی به سنگاپور می‌رفت با برج مراقبت قطع شده است. به گفته این شرکت هوایی پرواز مزبور 162 سرنشین دارد که بیشتر آنان شهروندان اندونزی هستند. مسوولان تجسس می‌گویند بر خلاف شایعه‌های مطرح‌شده تاکنون هیچ قطعه‌ای از هواپیما در آب‌های مورد تجسس پیدا نشده است. ایرآسیا در توییتی نوشت که تماس پرواز شماره «کیو زد 8501» بعد از ساعت هفت صبح به وقت محلی قطع شد. این دومین مورد مشابه در سال جاری است.

حسین موسوی: مسیر هواپیمایی شرق آسیا دچار جادو شده است. در سال جاری، درست پیش از سال نوی میلادی، هواپیمای مسافربری این‌بار از فرودگاهی در اندونزی برخاسته تا در سنگاپور فرود بیاید، اما این هواپیما نیز همچون هواپیمای مالزی در مسیر گم می‌شود و دومین حادثه مشابه را در سال جاری میلادی رقم می‌زند. به گزارش سی‌ان‌ان، همزمان با خبر مفقود شدن هواپیمای خط آسیاایر، تلاش‌ها برای پیدا کردن این هواپیمای مسافربری با 162 مسافر آغاز شده است.

این سایت خبری می‌نویسد که خلبان این هواپیما پیش از اینکه در مسیر گم شود، به برج مراقبت گفته است که به دلیل شرایط بد آب و هوایی مجبور است که کمی از مسیر اصلی‌اش منحرف شود. در حال حاضر کمک‌رسانی‌ها توسط دولت اندونزی پیگیری می‌شود. هنوز بر سر اینکه ساعت گم شدن هواپیما چه زمانی بوده است، اختلاف نظر وجود دارد، در شرایطی که گفته می‌شود ارتباط این هواپیما در ساعت 7:24 صبح بوده است، اما مقامات اندونزی اصرار دارند که ارتباط این هواپیما در ساعت 6:17 قطع شده است. سایت بی‌بی‌سی نیز گزارش می‌دهد که پس از گم شدن هواپیمای مالزی که به یکی از اسرار سال 2014 تبدیل شده است، باز هم هواپیمایی در خطوط شرقی آسیا گم شده است. این سایت می‌نویسد که شرکت خطوط هوایی ایرآسیا می‌گوید تماس یک پرواز این شرکت که از شهر سورابایا در اندونزی به سنگاپور می‌رفت با برج مراقبت قطع شده است.

به گفته این شرکت هوایی پرواز مزبور 162 سرنشین دارد که بیشتر آنان شهروند اندونزی هستند. مسوولان تجسس می‌گویند برخلاف شایعه‌های مطرح شده تاکنون هیچ قطعه‌ای از هواپیما در آب‌های مورد تجسس پیدا نشده است. ایرآسیا در پیامی در توییتر نوشت که تماس پرواز شماره «کیو زد 8501 » درست بعد از ساعت هفت صبح به وقت محلی قطع شد. در زمان ناپدید شدن هواپیما، هوای منطقه ابری بوده است.

این شرکت گفت که عملیات جست‌وجو و امداد برای یافتن هواپیما شروع شده است.

هادی مصطفی،‌ یک مقام وزارت ترابری، به رسانه‌های محلی گفت که تماس هواپیما بر فراز دریای جاوا که بین سورابایا و سنگاپور قرار دارد قطع شد. او گفت که هواپیما پیش از قطع تماس خواستار هدایت در مسیری غیرعادی شده بود. مقام‌های اندونزی می‌گویند دلیل تغییر مسیر گریز از هوای ابری بوده است. هواپیمای ناپدید شده از نوع ایرباس ای320-220 (Airbus A 200-320)‌ است.

ایرآسیا جزئیات زیادی از حادثه اعلام نکرده است. این شرکت در بیانیه‌ای نوشت:‌ «در زمان حاضر متاسفانه اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت مسافران و خدمه سرنشین هواپیما نداریم. اگر اطلاعات بیشتر گرفتیم دیگران را در جریان قرار خواهیم داد.» 6 نفر از سرنشینان هواپیما خارجی هستند. سه نفر از آنها شهروند کره جنوبی و سه نفر دیگر از کشورهای فرانسه، مالزی و سنگاپور هستند. این هواپیما که در اختیار اندونزی بوده در اصل متعلق به شرکت مالزیایی ایرآسیا است که پروازهای مقرون به صرفه عرضه می‌کند. چنین اتفاقی در پروازهای ایرآسیا که شرکتی خوش‌نام است، سابقه نداشته است. این سومین حادثه هوایی سال 2014 است که برای هواپیماهای شرکت‌های مالزیایی اتفاق می‌افتد. در سال میلادی جاری دو حادثه بزرگ هوایی برای یکی دیگر از شرکت‌های هوایی مالزی روی داد. سرنوشت پرواز ام اچ 370 خطوط هوایی مالزی که با بیش از 230 مسافر هشت مارس ناپدید شد، همچنان نامشخص است. پرواز دیگر شرکت هوایی مالزی هم ژوئیه امسال بر فراز آسمان اوکراین هدف قرار گرفت و تمام مسافران آن که بیش از 290 نفر بودند، کشته شدند. درخصوص هواپیمای مالزی گمانه‌زنی‌های زیادی شده است. از جمله اینکه این هواپیما مورد حمله تروریستی قرار گرفته است، اما هنوز نتوانسته‌اند بقایای آن ‌را پیدا کنند، اما آخرین نظری که در مورد سقوط این هواپیما ارائه شده، این است که پرواز مالزی بار لیتیوم داشته و به دلیل اوج‌گیری غیرمتعارف در آسمان آتش گرفته است.