گروه جهان: شرایط بد آب و هوایی و سرمای زیر ۱۵ درجه در روسیه باعث نشد تا مخالفان پوتین به خیابان‌ها نیایند و علیه اقدامات وی تظاهرات نکنند. در شرایطی که مهم‌ترین منتقد پوتین روز دوشنبه به اتهام دزدی به ۵۱ ماه حبس تعلیقی محکوم شد، مردم این کشور در اعتراض به این حکم به خیابان‌ها آمدند و علیه رئیس‌جمهوری این کشور شعار دادند. خبرگزاری فرانسه در این ارتباط گزارش داد که روز سه‌شنبه در اعتراض به حکم آلکسی ناوالنی صدها تن از مخالفان پوتین به خیابان‌ها آمدند و علیه رای صادره اعتراض کردند.مخالفان پوتین می‌گویند که این یک دادگاه نمایشی بوده است تا مهم‌ترین منتقد سیاست‌های کرملین را وادار به عقب‌نشینی کند. با وجود این، روز دوشنبه نزدیک به ۱۸ هزار تن در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که در اعتراض به سیاست‌های کرملین به خیابان‌ها خواهند آمد و نسبت به حکم صادره علیه ناوالنی دست به اعتراض خواهند زد. هر چند انتظار می‌رفت تعداد جمعیت بیشتری در روز سه‌شنبه در خیابان‌ها حضور پیدا کنند، اما سرمای مسکو در تعداد نفرات تاثیرگذار بود و کمتر از میزان فراخوان، معترضان در خیابان‌ها حاضر شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد شواهد حکایت از این داشت که هزاران نفر از معترضان در خیابان‌ها حضور پیدا خواهند کرد اما سرمای زیر ۱۵ درجه مانع حضور بیشتر مخالفان کرملین شد. معترضانی که در اطراف کرملین گرد آمده بودند شعار می‌دادند که روسیه را بدون پوتین می‌خواهند و برخی دیگر نیز شعار می‌دادند ناوالنی باید آزاد شود.

ناوالنی که پس از حکم خود توسط پلیس به خانه‌اش فرستاده شده بود، پس از اینکه متوجه شد قرار است مردم روسیه علیه پوتین در خیابان‌ها گرد هم آیند وی نیز به جمع معترضان پیوست اما توسط پلیس دوباره دستگیر و به منزل بازگردانده شد. او نیز در توییتی نوشت که پلیس اجازه حضور در تظاهرات را به وی نداده و هم‌اینک نیز چندتن از آنها در مقابل منزل وی پاسبانی می‌دهند. این در شرایطی است که خبرگزاری‌ها گزارش دادند در اعتراضات سه‌شنبه شب، ۲۴۰ تن از معترضان دستگیر و بازداشت شدند. پلیس مسکو درباره این دستگیری‌ها می‌گوید که معترضان اجازه برگزاری تظاهرات نداشته‌اند و دستگیری‌ها به این دلیل صورت گرفته است. ناوالنی که یکی از سخت‌ترین منتقدان پوتین است، روز دوشنبه در دادگاهی در مسکو محکوم شد. او پس از اینکه متوجه شد قاضی دادگاه ۵۱ ماه حبس تعلیقی برای وی و برادرش که فعال اجتماعی است در نظر گرفته، گفت: «از آنچه می‌کنید شرم داشته باشید. شما قصد دارید مجازات مرا بیشتر کنید.»با این حال موردی که باعث اعتراض مردم شده، تنها به رای صادره محدود نمی‌شود، بلکه این دادگاه قرار بوده رای خود را در ماه ژانویه اعلام کند، اما به‌طور ناگهانی این رای یک ماه زودتر صادر و همین موضوع باعث شده مخالفان پوتین مدعی باشند دادگاه از پیش تصمیم خود را برای اجرای حکم گرفته بود.

روسیه وارد رکود شد

همزمان با تحولات سیاسی روسیه، از این کشور خبر می‌رسد که تولید ناخالص داخلی روسیه در ۱۱ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیم درصد کوچک‌تر شده است. این موضوع برای نخستین‌بار از سال ۲۰۰۹ به این سو برای مسکو رخ داده است. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، براساس اطلاعاتی که HSBC منتشر کرده است، رشد تولید ناخالص داخلی روسیه در ماه نوامبر نزدیک به صفر بوده است. پیش از این برخی از خوش‌بینان امیدوار بودند که تولید ناخالص داخلی روسیه به‌خاطر بالا رفتن قیمت نفت و همچنین برگزاری المپیک زمستانی سوچی رشد قابل توجهی پیدا کند اما به دلیل تحریم‌های یکجانبه غرب علیه روسیه و سقوط سریالی قیمت نفت، تولید ناخالص داخلی این کشور کوچک‌تر شد و پیش‌بینی‌ها اشتباه از کار درآمد. اقتصاد روسیه به دلیل پایین آمدن قیمت نفت و مشکلات سیاسی مسکو و غرب، با بحران روبه‌رو شده است. در ۱۰ روز گذشته ارزش روبل در دو روز پیاپی دو سقوط ۱۰ درصدی را در برابر دلار تجربه کرد و بازار ارزی این کشور را با یک بحران روبه‌رو کرد.طرح بانک مرکزی روسیه برای خنثی‌سازی کاهش ارزش روبل، تا حدودی جواب داد و در نهایت با افزایش نرخ بهره بانکی از ۵/۱۰به ۱۷ درصد توانست تا حدودی بحران بازار ارزی را کنترل کند.وزیر اقتصاد این کشور می‌گوید که اگر تعادل به بازار ارز روسیه باز گردد، نرخ بهره بانکی به همان ۵/۱۰درصد بازخواهد گشت.در ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی، هر دلار آمریکا برابر با ۳۳ روبل این کشور معامله می‌شد اما در اواسط ماه دسامبر و همزمان با بحران ارزی روسیه، هر دلار آمریکا تا ۷۸ روبل معامله می‌شده است. با وجود این، بنا به اطلاعاتی که از اقتصاد روسیه منتشر شده است، در ماه دسامبر، اقتصاد این کشور به دلیل کاهش ارزش روبل، دچار لطماتی شده که از سال ۲۰۰۸ به این سو بی‌سابقه بوده است. HSBC در گزارشی که در این ارتباط منتشر کرده، می‌گوید که بازارهای بورس روسیه هم در ماه جاری نسبت به ماه نوامبر دچار افت شده است. خبرگزاری آلمان نیز روز گذشته گزارشی از اقتصاد روسیه ارائه داد و نوشت با کاهش نیم درصدی در تولید ناخالص داخلی، کاهش ارزش روبل، وارد دوران رکود شده است. وزیر اقتصاد روسیه می‌گوید که پایین آمدن ساخت و ساز، خدمات و تولید کشاورزی دلیل اصلی کاهش تولید ناخالص داخلی است. برخی مدعی هستند که تحریم‌های غربی‌ها نیز در ایجاد این رکود بی‌تاثیر نبوده است. اما برخی دیگر اعتقاد دارند که پایین آمدن قیمت نفت، عامل اصلی رکود اقتصاد روسیه است. در شرایطی که اوپک با کاهش تولید نفت موافقت نمی‌کند، بازار نفت روز‌به روز بیشتر با کاهش قیمت مواجه می‌شود. روسیه نیز به دلیل وابستگی به نفت بیشترین ضرر را تجربه کرده است. گفته می‌شود چنانچه این رویه ادامه داشته باشد، اقتصاد روسیه با مشکل مواجه خواهد شد. وزیر امور مالی این کشور می‌گوید که اگر قیمت نفت همچنان حدود ۶۰ دلار در هر بشکه باقی بماند، رشد اقتصادی روسیه در سال ۲۰۱۵، معادل ۴ درصد کاهش خواهد یافت.