پیش لرزه‌های شماره جدید شارلی

گروه جهان: شارلی ابدو به کمک روزنامه لیبراسیون منتشر خواهد شد. این‌بار با تیراژ ۳ میلیونی که ۵۰ برابر بیشتر از نسخه پیشین خود است. به‌رغم اینکه این مجله فکاهی مورد انتقاد بسیاری قرار دارد و نقدهای فراوانی به این مجله چپ‌گرا وجود دارد، این مجله قصد دارد دوباره کارتونی را منتشر کند که پیش‌تر به همین دلیل مورد حمله قرار گرفته است. به گزارش الجزیره، این مجله فکاهی قرار است با کارتونی از موضوعات حساسیت برانگیز مذهبی روی صفحه نخست خود به دکه‌ها بازگردد.

ناظران می‌گویند که شارلی ابدو چنانچه به انتشار این کارتون اقدام کند، به‌نوعی علیه اسلام اعلان جنگ کرده است.

در شرایطی که کارتون‌های این مجله بارها به دلیل اهانت‌های قومی و مذهبی مورد انتقاد و تذکر قرار گرفته است، این مجله سعی دارد که شماره نخستین خود را بر مشی سابق به پیش ببرد.

در این زمینه، لیبراسیون قرار است که دفتری را در اختیار بازماندگان حادثه شارلی ابدو قرار دهد تا شماره تازه خود را منتشر کند. پیش از این برخی از روزنامه‌های دیگر به آنها پیشنهاد کمک مالی کرده بودند تا بتوانند از نو فعالیت خود را از سر گیرند. به نظر می‌رسد که روزنامه لیبراسیون توانسته گوی رقابت را از سایر رسانه‌ها برباید. مسوولان روزنامه لیبراسیون می‌گویند که آنها مطلع هستند که روزنامه‌نگاران شارلی ابدو چه کرده و چه منتشر می‌کنند، در عین حال قصد دارند که در انتشار نسخه جدیدشان به شارلی ابدو کمک کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان مانی، بسیاری از مجلات و روزنامه‌ها و سایت‌های خبری از بازنشر کارتون‌های شارلی ابدو خودداری کرده‌اند. این موضوع به‌ویژه در میان روزنامه‌های آمریکایی به دقت رعایت شده است. سایت سی‌ان‌ان نیز تاکنون از بازنشر کارتون‌های این مجله خودداری کرده است. مسوولان سی‌ان‌ان می‌گویند که آنها به دولیل تاکنون از بازنشر این کارتون‌ها خودداری کرده‌اند. ابتدا امنیت جانی کارکنان‌شان از اهمیت فراوانی برای آنها برخوردار بوده، از این‌رو از بازنشر کارتون‌های شارلی ابدو جلوگیری کرده‌اند، دیگر اینکه دوست ندارند با بازنشر این کارتون‌ها به احساسات مخاطبان مسلمان خود آسیبی وارد کنند.

همزمان با خبر انتشار مجدد شارلی ابدو، گروه القاعده، شاخه مغرب آن بیانیه‌ای صادر کرد که در آن به صراحت فرانسه را به بمب‌گذاری و ناامنی بیشتر تهدید کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، شاخه تروریستی شمال آفریقای القاعده در بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌زودی فرانسه هزینه‌های بیشتری را به دلیل آنچه در کشورهای مسلمان انجام می‌دهد، متقبل خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: «تا زمانی که سربازان فرانسوی در کشورهایی مانند مالی و آفریقای مرکزی حضور داشته باشند، تا زمانی که آنها برادران‌مان را در سوریه و عراق می‌کشند، تا زمانی که به مقدسات ما توهین می‌کنند، فرانسه به دستان خودش ماشه انفجار را کشیده و باید منتظر پیشامدهای بدتری باشد.»

در شرایطی که تهدیدات القاعده در این کشور اروپایی روز‌افزون شده است و پس از شاخه یمن حمله به شارلی ابدو را به‌عهده گرفته است، فرانسه نیز در پی به کارگیری تعداد بیشتری از نیروهای امنیتی در این کشور است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دولت فرانسه تصمیم گرفته است که سربازان بیشتری را در مناطق حساس این کشور مستقر کند.

بر این اساس ۱۰ هزار سرباز و نیروی امنیتی در نقاط حساسی مثل مدارس یهودیان و نقاط پرتردد شهر و اداره‌های دولتی، نقاط گردشگری، مراکز حمل‌ونقل ایستگاه‌های راه‌آهن استقرار یافته‌اند.

ژان ایو لو درین، وزیر دفاع فرانسه در این رابطه می‌گوید که ارتش این کشور اطمینان خاطر می‌دهد که امنیت سراسر فرانسه را تامین خواهد کرد.

فرانسه برای مبارزه با گروه‌های تروریستی القاعده سه‌هزار سرباز خود را در آفریقا مستقر کرده است. همچنین این کشور در کنار آمریکا در ائتلاف علیه داعش حضور دارد.

«برنارد کازانووا»، وزیر کشور فرانسه می‌گوید که ۴۷۰۰ پلیس را برای ۷۰۰ مدرسه یهودی در نظر گرفته‌اند تا امنیت این مدارس را تامین کنند.

گروگانگیری در سوپرمارکت غذایی یهودیان و کشته شدن ۴ تن از گروگان گرفته‌شد‌گان باعث شده که برخی از یهودیان سودای بازگشت به سرزمین‌های اشغالی را در سر بپروانند. مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه می‌گوید که دولت قصد دارد تا قانونی را به اجرا بگذارد که در طی آن حیطه‌های نظارتی و امنیتی دولت افزایش یافته است.

او می‌گوید که از فرانسه نیروهای بی‌شماری از وفاداران به داعش و القاعده به سوریه و عراق سفر کرده‌اند و در این خصوص باید یک تجدیدنظر اساسی صورت بگیرد و برای شهروندان اروپایی که به آن دو کشور سفر می‌کنند، راهکاری اندیشید. والس هنوز از جزئیات قانونی که به‌دنبال اجرای آن نیست توضیح بیشتری نداده است.

این در حالی است که ویدئوی آمه‌دی کولی‌بالی که پرچم داعش به دست داشته، بیش از پیش زنگ خطر را برای فرانسه به صدا در آورده است.

حضور شهروندان فرانسوی در گروه‌های تروریستی و آموزش آنها در کمپ‌های گروه‌های افراطی، امنیت فرانسه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. نمونه اخیر آن سعید قواشی، عامل حمله به مجله شارلی ابدو است که در یمن و زیر نظر القاعده آموزش‌های رزمی و جنگی دیده بود.

پس از شکست امنیتی فرانسه در جلوگیری از حادثه شارلی ابدو، انتظار می‌رود که نگاه‌ها به سمت تغییر ساختار امنیتی این کشور بیش از پیش تقویت شود. چالش شارلی ابدو، بزرگ‌ترین چالش امنیتی فرانسه پس از جنگ جهانی دوم بوده که موقعیت رئیس‌جمهوری چپ‌گرای فرانسه را سخت‌تر از پیش کرده است.

به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، والس، نخست‌وزیر فرانسه اعتقاد دارد که هنوز خطرات ناشی از شارلی ابدو تمام نشده است. او می‌گوید که نیروهای امنیتی فرانسه اعتقاد دارند که برادران قواشی در حمله به مجله فکاهی فرانسوی دست تنها نبوده و حتما همدستانی داشته‌اند. برخی از شاهدان عینی می‌گویند که عاملین حمله به روزنامه بیش از دو نفر بوده‌اند.

پیش از این از حیات بوم‌الدین دختر ۲۶ ساله‌ای اسم برده می‌شد که شریک زندگی کولی بالی بوده است؛ اما بر اساس آخرین اسناد به دست آمده، مشخص شده که وی یک هفته پیش از ماجرای شارلی ابدو به ترکیه رفته و از آنجا عازم سوریه شده است.