گروه جهان: مجله فوربس اسامی ۱۰۰زن قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۴ را منتشر کرده که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان برای چهارمین سال متوالی در صدر این جدول قرار دارد. از سال ۲۰۰۴ تا کنون، نشریه فوربس هر سال فهرستی از یکصد زن قدرتمند جهان را منتشر ساخته است که از میان ۲۵۰ نامزد براساس معیار‌هایی از جمله میزان درآمد، میزان حضور در رسانه‌ها و میزان نفوذ در عرصه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و سیاسی معرفی می‌شوند. از نکته‌های قابل توجه در لیست سال ۲۰۱۴ می‌توان به حضور ۹ رهبر سیاسی، ۲۸ مدیر اجرایی، ۱۸ کارآفرین، ۱۳ میلیاردر و ۹ خواننده و بازیگر اشاره کرد. مجله فوربس اعلام کرده است که این ۱۰۰ زن قدرتمند جهان بیش از ۸۱۲ میلیون حامی در شبکه‌های اجتماعی دارند.

در این لیست نام ۱۸ زن برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ به چشم می‌خورد که از مهم‌ترین این افراد می‌توان به ژانت یلن اولین رئیس زن بانک مرکزی آمریکا، سامانتا پاور سفیر ایالات‌متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، الویرا نابیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه، پاتریشیا هریس مدیر عامل شرکت بلومبرگ، لوسی پنگ مدیر عامل وب سایت علی بابا و گوین شاتول مدیر عامل وب سایت اسپیس ایکیس کو اشاره کرد. از طرفی چهره ۸ زن در این رده‌بندی ۱۰ ساله همواره وجود داشته است مثل ملینا گیتس، کریستین لاگارد، ایندرا نویی، اپرا وینفری، امی پاسکال، ملکه الیزابت دوم و هو چینگ. نکته قابل ذکر این که آنگلا مرکل تاکنون ۹بار به مقام اول دست یافته است.

مجله فوربس زنانی را برگزیده که در حرفه خود جزو اولین زنان محسوب می‌شوند از جمله مری بارا مدیرعامل جدید جنرال موتورز، الن جانسون سیرلیف رئیس‌جمهور لیبریا، درو گیلپین فاست رئیس دانشگاه هاروارد، ویرجینیا رامتی، مدیرعامل اجرایی آی‌بی‌ام، فولورونشو الاکیجا اولین میلیاردر خودساخته آفریقایی، نانسی پلوسی اولین زنی که به سمت ریاست مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا دست یافته است و کریستین بلیکلی اولین میلیونر خودساخته‌ای که کمپین ثروتمندترین افراد را امضا کرد.

رزومه هیلاری کلینتون پر است از اولین‌ها مثل اولین و تنها زنی که سناتور ایالات‌متحده بود و بعد‌ها وزیر امور خارجه شد. حال وی موسس بنیاد «بیل، هیلاری و چلسی کلینتون» است و پیش‌بینی می‌شود که او در سال ۲۰۱۶ نامزد ریاست‌جمهوری از طرف حزب جمهوری‌خواه شود. به نظر می‌رسد که حضور زنان در عرصه فناوری افزایش یافته است و در این رده‌بندی نیز ۷ زن که در عرصه فناوری هستند جزو ۲۵ نفر اول قرار دارند. در این طبقه‌بندی می‌توان به زنانی به نام‌های شریل سندبرگ مدیر امور اجرایی فیس‌بوک، ماریسا مایر مدیرعامل یاهو، ویرجینیا رامتی مدیر عامل اجرایی آی‌بی‌ام، مگ وایتمن مدیر عامل شرکت اچ‌پی، سوزان وجیسکی کارمند شرکت گوگل، شر وانگ یکی از موسسان و رئیس هیات مدیره شرکت اچ‌تی‌سی، پدمسری واریور مدیر ارشد تکنولوژی و مدیر ارشد بخش استراتژی بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌کننده تجهیزات شبکه دنیا یعنی سیسکو، اشاره کرد. شمار زیادی از این زنان که قدرت را به دست گرفتند موسس یا صاحب شغل خودشان هستند.

زنانی همچون میوشیا پرادا طراح مارک پرادا، توری براچ طراح مارک براچ دیان، دیان فان فارستنبرگ طراح مارک دیان فان فار ستنبرگ، اپرا وینفری تهیه‌کننده، بازیگر، مجری، خیرخواه و از مشهورترین و مطرح‌ترین مجری‌های تلویزیونی آمریکا و جهان، آریانا هافینگتن نویسنده، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی، ژنگ ژین موسس و مدیر عامل شرکت سوهو کران مزومدار شا کارآفرین و موسس شرکت بیوکان. این ۱۰۰ زن قدرتمند از اقلیم‌های متفاوت هستند. هر چند بیش از نیمی(۵۸نفر) از زنان این لیست از ایالات‌متحده هستند اما این افراد مهاجرانی هستند که از بلژیک، ایرلند، چین و هند آمده‌اند. ۲۳ زن دیگر از منطقه آسیا، اقیانوسیه و ۵ نماینده از آمریکای لاتین و خاورمیانه، ۴ نفر از اروپا و آفریقا در این رده‌بندی حضور دارند. نکته شایان ذکر در لیست سال ۲۰۱۴ این است که زنان با مدارکی به جز مدیریت اجرایی و حقوق و با تحصیلاتی مانند علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی در جمع ۱۰۰ نفر برتر حضور دارند. افرادی مانند میشل باشلت رئیس‌جمهوری شیلی و مارگارت چان رئیس سازمان بهداشت جهانی پزشک هستند. آنگلا مرکل دارای دکترای شیمی، الن کولمن دارای مدرک مکانیک، شیخا لوبنا قاسمی دارای مدرک علوم کامپیوتر و جودیت فالکنر دارای مدرک ریاضی هستند. مری بارا، ویرجینیا رامتی، ماریا داش گراکاس از جمله چهره‌هایی هستند که پله‌های ترقی را آرام‌آرام طی کردند.

چنین به نظر می‌رسد که قدرت این زنان می‌تواند به درمان، تغذیه و تحصیل مردم جهان کمک کند، از آنجا که با داشتن بودجه عظیم و نفوذ سرشار آنها بسیاری از سران دولت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

جوان ترین زن قدرتمند این رده‌بندی لیدی گاگا خواننده، بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی است. در مقابل مسن‌ترین زن قدرتمند جهان ملکه الیزابت دوم است.

مرکل؛ بانوی آهنین جهان