حسین موسوی: شهرهای یمن تبدیل به خرابه‌هایی شده‌اند که دیگر سکونت در آنها امکان‌پذیر نیست. شهرهایی که هم‌اینک تعداد قبور آن در حال افزایش است و بمب‌هایی که از جنگنده‌های سعودی‌ و شرکای عربی ‌اش در حال باریدن بر سر مردم یمن است، لحظه‌ای دست از سمفونی مرگ بر نمی‌دارند. سی‌ان‌ان روز دوشنبه گزارش داد یمن شاهد باران بمب بوده است. مردم شهر عدن از هر سو که می‌نگریستند، بمب می‌دیدند که از آسمان به سوی زمین در حال فرود است. اما خرابی و بی‌خانمانی تنها بخشی از مشکلات امروز یمن است. مردمان شبه‌جزیره که همواره جزو کشورهای فقیر به‌حساب می‌آمده‌اند با شروع جنگ با بحران بزرگ‌تری روبه‌رو شده‌اند، به‌گونه‌ای که سازمان‌های حقوق بشری و صلیب سرخ اتفاق نظر دارند بحرانی انسانی در پیش است. بحرانی وسیع که به فاجعه پهلو می‌زند. تشنگی، گرسنگی و نبود سوخت پرتره‌ای کوچک از این روزهای یمن است. در این میان برخی از این سازمان‌ها می‌گویند فاجعه پیش‌رو، تداعی‌کننده بحران انسانی است که پیش از این در سوریه شکل گرفته و هنوز به پایان نرسیده است. یمن کشوری است با ۲۵ میلیون نفر جمعیت و در شبه‌جزیره عربستان واقع شده است. روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد خطر سوءتغذیه و موارد سوءبهداشتی به‌طرز گسترده‌ای مردم این کشور بحران‌زده را تهدید می‌کند. در ماه گذشته عربستان در حالی که مدعی بوده قصد دارد حکومت قانون را به یمن بازگرداند به این کشور از طریق هوا حمله کرد. این کشور در این راه تنها نبوده و توانسته در این راه مصر، امارات، قطر، کویت و الجزایر را نیز با خود همراه کند. این گروه که به «گروه ائتلاف عربی» معروف شده‌اند، در دو هفته‌ای که این کشور را آماج حملات خود قرار داده‌اند، تنها یک روز به مردم یمن مهلت دادند تا شب را آسوده سر بر بالین بگذارند. از ششم فروردین تاکنون این گروه روزانه ده‌ها بمب به سمت شهرهای یمن روانه کرده و موجب کشته شدن صدها تن از شهروندان این کشور شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که هم‌اینک یمن را تهدید می‌کند محاصره بنادر و عدم ورود و خروج هواپیما‌های انسان‌دوستانه به این کشور است که اجازه ورود کمک‌های انسانی را نمی‌دهد.

سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده در یمن، به‌ویژه در شهر عدن که نزدیک به یک میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، مردم این شهر و سایر شهرهای این کشور به احتمال بسیار قوی به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. جنگ، بی‌خانمانی صدها هزار یمنی را رقم زده است. تحلیلگران می‌گویند ادامه این روند باعث مهاجرت این بی‌خانمان‌ها به کشورهای مجاور خواهد شد. داستان سوریه اینجا به شکلی دیگر در حال تکرار است. در سوریه ۴ میلیون نفر از کشور گریخته و ۶ میلیون نفر نیز در داخل مرزهای این کشور آواره شده‌اند. یمن نیز در حال تجربه‌ای مشابه است. مردم سعی دارند خود را به مناطق امن برسانند تا از تیررس جنگنده‌های سعودی و شرکایش به‌دور باشند. روزنامه گاردین نیز با توجه به بحران‌های به‌وجود آمده در یمن می‌گوید اینک نوبت آمریکا است تا دخالت موثری کند. در حملات چند روز اخیر ۱۶۴ شهروند یمنی کشته شده‌اند. یکی از شهروندان یمنی در یادداشتی که به گاردین ارسال کرده، نوشته است مردم ما با این اصطلاحات که می‌گویند «جنگ نیابتی» و «منافع منطقه‌ای» کاری ندارند. این اصطلاحات تنها به قیمت جان مردم ما تمام می‌شود. این شهروند یمنی مسوول نخست این حملات را نه عربستان، بلکه ایالات‌متحده می‌داند. آمریکا هرچند با سکوت خود به عربستان چراغ سبز نشان داده تا به یمن حمله کند، اما در داخل این کشور شک و تردیدها در مورد موفقیت عربستان در حال افزایش است. در این میان اخبار ناخوشایندی همچون بازسازی القاعده در شبه‌جزیره موجبات نگرانی بیشتری را برای سیاستمداران این کشور فراهم کرده است. «آدام‌شیف» یکی از دموکرات‌های آمریکایی، با اظهارنگرانی از هرج و مرج به‌وجود آمده در یمن، اعتقاد دارد این جنگ اگر به سود عربستان تمام نشود، قطعا برای القاعده سودمند خواهد بود. ‌شیف می‌گوید: همین هفته گذشته القاعده توانست از هرج و مرج این کشور استفاده کند و با آزاد کردن ۳۰۰ زندانی خطرناک نخستین هدف خود را در این کشور تحقق یافته ببیند. القاعده از مدت‌ها پیش به دنبال این موضوع بوده است تا بتواند دربندان طرفدار خود را از این زندان آزاد کند.

وی اعتقاد دارد این جنگ به «تجدید حیات» القاعده کمک موثری کرده است. شاخه شبه‌جزیره القاعده همواره یکی از خشن‌ترین گروه‌های تندرویی بوده است که در تاریخ گروه‌های تروریستی شکل گرفته است. در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، باراک اوباما در زمانی که فرمان حمله به داعش را در عراق صادر می‌کرد، مهار القاعده در یمن را از موفقیت‌های دولت خود برشمرد و با استدلال به این موضوع، چندی بعد اجازه حمله به داعش را در عراق و سپس سوریه صادر کرد. اینک به‌نظر می‌رسد با حمله عربستان به یمن، موفقیت‌های اوباما در این شبه‌جزیره در حال رنگ باختن است و القاعده توانسته پیروز جنگ یمن باشد.