گروه جهان: وزارت دفاع عربستان می‌گوید مبارزان حوثی با حمله خمپاره‌ای به یک پست مرزی سه سرباز سعودی را کشته و دو نفر دیگر را زخمی کردند. این پست مرزی در منطقه نجران قرار دارد. منابع امنیتی یمن نیز اعلام کردند که اعضای قبیله یمنی «طخیه» به پایگاه نظامی المناره عربستان سعودی در مرز با منطقه «باقم» در استان صعده یورش بردند. این امر پس از آن صورت گرفت که نیروهای این پایگاه تعدادی از اعضای این قبیله را به قتل رساندند. منابع یمنی می‌گویند نیروهای قبیله طخیه این پایگاه را تحت کنترل خود درآورده و ده‌ها سرباز عربستانی را کشته و سایر نیروهای عربستانی نیز به داخل کشورشان فرار کردند. نیروهای قبیله طخیه همچنین سلاح و تجهیزات این پایگاه را به غنیمت گرفتند. بیانیه وزارت دفاع عربستان می‌گوید از زمان آغاز حمله به یمن حدود ۵۰۰ مبارز حوثی کشته شده‌اند. ژنرال احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف «توفان قاطع»، می‌گوید این ائتلاف تا کنون بیش از ۱۲۰۰ حمله هوایی به یمن داشته است. به گزارش الجزیره، عسیری می‌گوید: در حال حاضر در این حملات بیشتر روی مواضع و پایگاه‌های حوثی‌ها و تحرکات آنها تمرکز می‌شود.

گزارش‌های میدانی رسانه‌های بین‌المللی حاکی از آن است که ائتلاف عربی بیش از آنکه مواضع حوثی‌ها را هدف قرار دهد بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مدارس، زیرساخت‌ها و غیرنظامیان را هدف قرار داده است. کارشناسان می‌گویند: دولت عربستان به عمد مراکز غیرنظامی و درمانی را هدف قرار می‌دهد تا با بالا بردن میزان تلفات و هزینه برای مبارزان حوثی و نیروهای متحد آنها از جمله نظامیان وفادار به علی عبدالله صالح، آنها را وادار به تسلیم کرده و چنین وانمود کند که آنها در مراکز غیرنظامی پناه گرفته‌اند.

به گزارش الجزیره، حملات حوثی‌ها و شلیک خمپاره به مناطق مرزی با عربستان و نیز حملات قبیله طخیه به پست مرزی نشان می‌دهد که «حوثی‌ها توانسته‌اند به مناطق مرزی عربستان نزدیک شده و ضربات خود را به دولت سعودی در مرز با این کشور وارد کنند. این حمله بر عملیات «توفان قاطع» تاثیر خواهد داشت. سردمداران سعودی به دنبال این هستند که سرریز عملیات یمن وارد خاک سعودی نشود.» برخی کارشناسان غربی بر این باورند که مبارزان حوثی در لاک دفاعی فرو رفته و به این وسیله توانسته‌اند از آسیب جدی به خود و زرادخانه‌شان بگریزند. این کارشناسان معتقدند که مبارزان حوثی زرادخانه خود را به دل کوه‌ها منتقل کرده‌اند. الجزیره می‌افزاید: «حملات مرزی به خاک عربستان، سعودی‌ها را مجبور به تغییر تاکتیک کرده تا نگرانی‌های داخلی در مورد تداوم جنگ و فرسایشی شدن آن را کاهش دهند.»

الجزیره می‌نویسد: «سعودی‌ها در مورد حمله زمینی مردد هستند چرا که خواهان تلفات بیشتر نیروهای خود نیستند.» اما حقیقت چیز دیگری است. برخی از تحلیل‌ها و گزارش‌های رسانه‌های انگلیسی زبان بر این است که دولت سعودی با «ارتش اجاره‌ای» قادر به ورود به جنگ زمینی و تداوم آن نیست. تا قبل از دهه ۵۰ عمده‌ترین تامین‌کننده تجهیزات نظامی برای عربستان، انگلستان بود. ریشه‌های استعماری انگلستان و حضور دیرهنگام در منطقه این امکان را به انگلیسی‌ها داده بود که بتوانند امکانات خود را به عربستان بفروشند. همچنین خدمه و تکنسین‌ها نیز عمدتا انگلیسی یا از کشورهای مستعمره انگلستان بودند. با عقب‌نشینی انگلستان از منطقه و واگذاری امور منطقه به آمریکا، این بار دولت عربستان به آمریکا رو آورد. در واقع، اداره بسیاری از تجهیزات نظامی عربستان به دست نیروهای انگلیسی- آمریکایی است.

با این حال، برخی کارشناسان مستقل عرب معتقدند که حوثی‌ها از تمام قدرت چریکی - نظامی خود استفاده نمی‌کنند. الشرق‌الاوسط در گزارشی در همین رابطه می‌نویسد: مبارزان حوثی بخشی از نیروهای خود را به میدان نبرد فرستاده و حجم عمده نیروها همراه با تسلیحات خود را پنهان کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند حوثی‌ها سه استراتژی را در پیش گرفته‌اند: یکی، پهن کردن دام برای ورود نیروهای زمینی عربستانی است. در واقع، آن بخش آشکار نیروهای حوثی که در میدان نبرد دیده می‌شوند با نبردهای ایذایی تلاش دارند تا نیروهای زمینی عرب را به میدان نبرد در داخل یمن بکشانند تا شکست دیگری همچون جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل این بار از سوی یک گروه چریکی بر آنها وارد آورند. در صورت ورود، نیروهای پنهانِ حوثی به تدریج از سایه بیرون آمده و نبرد خود را با ائتلافی که با کوچه پس کوچه‌های یمن آشنا نیست، آغاز می‌کند. رویکرد دوم این است که حوثی‌ها با حملات مرزی، تمایل خود برای ورود به خاک عربستان یا دست‌کم گسترش درگیری‌ها به داخل این کشور را دنبال می‌کنند. این گروه می‌خواهد نشان دهد که در صورت ورود نیروی زمینی، این احتمال وجود دارد که موشک‌های حوثی‌ها و نیروهای این گروه داخل خاک عربستان را نشانه رود. استراتژی سوم هم تحریک شیعیان در مناطق شرقی عربستان است. در واقع، دولت سعودی با ترسی که از اعتراضات داخلی (به ویژه از سوی شیعیانی که عمدتا در مناطق نفت‌خیز شرقی سکونت دارند) دارد و از سوی دیگر با احتمال فرسایشی شدن جنگ نسبت به ورود نیروی زمینی تردید دارد.

چنین است که عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم از «مخمصه یمن» و «بن‌بست بزرگ» ریاض می‌گوید و می‌نویسد ریاض باور نمی‌کرد که مصر و پاکستان برای عدم مشارکت در هرگونه مداخله زمینی در جنگ یمن جدی باشند. این مساله باعث کاهش توانایی ریاض شده است. او می‌نویسد تحولات به نفع عربستان به پیش نمی‌رود. اگرچه ریاض می‌کوشد با توسل به رسانه‌های وابسته اوضاع جنگ را مطابق میل خود تفسیر کند اما حقیقت پنهان کردنی نیست؛ جنگ و خونریزی که این کشور به راه انداخته جان صدها نفر را گرفته و هزاران نفر را آواره کرده و زیرساخت‌های یک کشور را نابود کرده است. عطوان می‌نویسد: «حاکمان عربستان هیچ‌گاه پیش‌بینی نمی‌کردند که یمن آنها را به چنین باتلاقی بکشاند. این جنگ هزینه‌های سنگینی برای آنها خواهد داشت.»