گروه بین‌الملل: بیش از سه هفته است که از حمله عربستان به خاک یمن می‌گذرد و تاکنون صدها کشته و زخمی حاصل این تجاوز بوده است. هر روز نیز بر شدت این حملات افزوده می‌شود و به‌طور میانگین، جنگنده‌های ائتلاف عربی روزانه ۱۰۰ حمله را به یمن انجام می‌دهند. همزمان رهبر حوثی‌ها می‌گوید که ریاض قصد دارد کشور یمن را تحقیر کند؛ اما هشدار داد کسانی که فکر می‌کنند این مردم تسلیم خواهند شد، در حال رویاپردازی هستند. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، عبدالمالک الحوثی، رهبر حوثی‌ها که در سخنرانی تلویزیونی شرکت کرده بود،با تقبیح عملکرد ایالات‌متحده در همکاری با سعودی‌ها گفت: «مردم یمن حق دفع تجاوز را برای خود محفوظ می‌دانند و از هر راهی که در دسترس باشد، برای دفع این تجاوز استفاده می‌کنند.»

الحوثی در این سخنرانی هیچ اشاره‌ای به طرح آتش‌بس سعودی‌ها نکرد و مشخص نشد که آیا حوثی‌ها این طرح را خواهند پذیرفت یا نه. همچنین عبدالمالک الحوثی صحبتی در باب اینکه آیا شهرهای تحت تصرف خودشان را آزاد خواهند کرد یا نه، نداشت.

روزنامه نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد: این سخنرانی در حالی صورت گرفت که رهبر حوثی‌ها در آن اشاره‌ای به پایان جنگ نداشت و همین موضوع موجب شده است تا پرسش‌هایی در مورد راهبرد سعودی‌ها برای یک جنگ طولانی مدت مطرح شود. بسیاری می‌گویند که حملات هوایی عربستان فشارها را بر این کشور افزایش خواهد داد. زیرا این کشور تاکنون زیر ساخت‌های یمن را مورد هدف قرار داده است.

عربستان اگر قصد حمله زمینی هم داشته باشد، به گفته ناظران روزهای سختی در پیش خواهد داشت. زیرا این دسته از کارشناسان اعتقاد دارند که حضور زمینی نیروهای عربستان موجب یک جنگ کلاسیک نخواهد شد و حوثی‌ها به جنگ‌های پارتیزانی روی خواهند آورد. این در حالی است که سایت العربیه مدعی است که عربستان سعودی از ابتدای حملات تاکنون ۸۰ درصد از تجهیزات نظامی یمنی‌ها را نابوده کرده و موشک‌های کروز این کشور نیز خنثی شده است.

روزنامه واشنگتن‌پست هم می‌نویسد که صدها جنگنده تاکنون در حمله به زیرساخت‌های نظامی یمن شرکت کرده‌اند. به‌رغم این حملات، برخی می‌گویند که حوثی‌ها موشک‌های کروز و تجهیزات نظامی را دور از چشم جنگنده‌های ائتلاف نگهداری می‌کند و هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت که چه میزان به زیرساخت‌های نظامی یمنی‌ها خسارت وارد شده است.

در حالی که سعودی‌ها مدعی‌اند که این حملات توانسته مانع پیشروی حوثی‌ها در یمن شود، اما منابع داخلی این کشور می‌گویند که ارتش یمن با همکاری حوثی‌ها توانسته‌اند نیروهای القاعده را در مسیر صنعا به مارب با شکست‌های سنگینی بدرقه کنند. القاعده یمن سعی دارد از بحران یمن به سود خود استفاده کند.

همزمان دولت در تبعید یمن از نیروهای ائتلاف خواسته است تا مانع ورود کشتی‌های تجاری و کمک‌رسانی به یمن شوند. به نوشته سایت‌ ای‌بی‌اس، دولت یمن از ریاض خواسته است هر کشتی باری که کالاهای اساسی از جمله غذا به این کشور می‌فرستد باید توسط سعودی‌ها به دقت وارسی شود. آنها از عربستان سعودی خواسته‌اند اگر کشتی‌های باری حاضر به همکاری با نیروهای ائتلاف نشدند، مانع ورودشان به یمن شود.

گفته می‌شود، برخی کشتی‌ها به دلیل اینکه ناوهای جنگی در اطراف یمن مستقر شده‌اند و احتمال درگیری هم می‌رود، نتوانسته‌اند خود را به بندرهای کشور یمن برسانند.

موسسه بیمه‌ای «پی‌ای کلاب» که کشتی‌های باری و تجاری را بیمه می‌کند، می‌گوید که تمامی بنادر به‌روی کشتی‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه بسته شده است.

وضعیت بحرانی یمن به‌گونه‌ای پیش می‌رود که حامیان حقوق‌بشر می‌گویند این کشور در آستانه یک فاجعه انسانی قرار گرفته است. حمله عربستان سعودی به یمن حتی با مخالفت دانش‌آموختگان غربی این کشور نیز همراه شده است.

روزنامه واشنگتن‌پست می‌نویسد که ۱۸ تن از دانش‌آموختگان یمنی در کشورهای آمریکا و بریتانیا طی یک نامه سرگشاده نسبت به حمله عربستان به این کشور ابراز نگرانی کردند. این نامه که به امضای افرادی از دانشگاه هاروارد، آکسفورد و کلمبیا رسیده است با خطاب قرار دادن جامعه بین‌الملل این حمله را بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی می‌داند.

در این نامه آمده است که دولتمردان بریتانیا و آمریکا باید هرچه سریع‌تر طرحی را به شورای امنیت ببرند که در آن بی‌قید و شرط عربستان سعودی را وادار به آتش‌بس کند.

براساس گزارش‌های سازمان ملل طی سه هفته‌ای که از آغاز حملات جنگنده‌های عربستان سعودی به یمن می‌گذرد و همچنین با اوج گرفتن درگیری‌ گروه‌های رقیب در یمن، تاکنون ۷۵۰ نفر کشته و صدها نفر نیز زخمی شده‌اند. این حملات موجب شده که نزدیک به ۱۵۰ هزار یمنی در داخل خاک این کشور آواره شوند. بسیاری از این آوارگان هم اینک در مدارس و کمپ‌های پناهندگان ساکن شده‌ و مردم این کشور به دلیل نبود سیستم آب‌رسانی و نبود مواد دارویی در مضیقه قرار گرفته‌اند.

این دانش‌‌آموختگان یمنی در این‌باره گفته‌اند: چنانچه قدرت‌های غربی اقدام عملی برای متوقف کردن جنگ انجام ندهند، یمن را در آستانه یک فاجعه انسانی قرار داده‌اند.

در این نامه آمده است: «ما دانش‌آموختگان یمنی که در بریتانیا و ایالات‌متحده ساکن هستیم، نگرانی خود را از ادامه جنگ عربستان علیه یمن اعلام می‌کنیم. ما خواستار توقف حملات عربستان و کشورهای ائتلاف عربی (به‌جز عمان) و توقف بمباران و برچیده شدن محاصره یمن هستیم. این کمپین نظامی که علیه یمن صورت گرفته است کاملا با قوانین بین‌المللی منافات دارد. این کمپین جنگی با هدف قرار دادن مدارس، کمپ پناهندگان و سیستم‌های آبرسانی یمن، قصد انهدام این کشور را دارد.»

این نامه را به‌غیر از دانش‌آموختگان یمنی، اساتید دانشگاه هاروارد، آکسفورد، دانشگاه واشنگتن و چندین دانشگاه و کالج دیگر نیز امضا کرده‌اند.

بنا به گفته کارشناسان حملات عربستانی‌ها و کشورهای ائتلاف عربی کاملا به اقتصاد نیم‌بند یمن آسیب رسانده است. حتی روزنامه گلف‌نیوز نیز در گزارشی گفته برای بازسازی اقتصاد یمن نیاز به دهه‌ها سرمایه‌گذاری در این کشور است.

در این حملات بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی از بین رفته و سازمان ملل گفته است که یمن بر اثر این حملات میلیاردها دلار خسارت دیده است.