گروه جهان: آپارتاید سیاه علیه سیاه شکل گرفته است. این‌بار آپارتاید تقابل سفید و سیاه و تبعیض‌نژادی علیه سیاهان آفریقای جنوبی نیست. این‌بار صحبت از تقابل «سیاهِ بومی» با «سیاهِ مهاجر» است. تقابلی که از دو هفته پیش در آفریقای جنوبی کلید خورده و حالا پای ارتش را به میان کشیده است. دولت از این ترس دارد که این موج گسترده شود و به اعتراضات ضد دولتی منجر شود. آنها برای آرام کردن مردم خشمگین ضدمهاجرتی به زور ارتش متوسل شده‌اند.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آفریقای‌جنوبی روز سه‌شنبه ارتش خود را به مناطقی فرستاد که به‌تازگی دچار هرج و مرج‌های ضد مهاجرتی شده است. از آفریقای جنوبی در چند روز گذشته اخباری منتشر ‌شده که حکایت از حملات ضدمهاجرتی داشته، اما پلیس توانایی جمع کردن بحران را نداشته است. از این رو ارتش آفریقای جنوبی برای پایان دادن به بحران حملات ضدمهاجرتی وارد کارزار شده است تا مانع خونریزی و خشونت بیشتر شود. آلکساندارا، منطقه‌ای فقیرنشین در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی است که عمدتا ساکنان سیاه‌پوست دارد. از این منطقه در چند روز گذشته گزارش‌های خشونت‌آمیزی منتشر شده که می‌گوید مهاجرین این منطقه مورد حمله بومی‌های این کشور قرار گرفته‌اند.

در یکی از این گزارش‌ها که عکس آن نیز چاپ و منتشر شده، مردی از این کشور به یک مهاجر موزامبیکی حمله کرده و وی را با چاقو مورد حمله قرار داده است. همچنین یک زوج زیمبابوه‌ای به دلیل شلیک گلوله از طرف افراد ناشناس به شدت زخمی‌ شده‌اند. در حالی که گمان می‌رفت، آتش خشم مردم نسبت به مهاجران کاسته شود، اما با افزایش حملات در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ژوهانسبورگ مجبور شده ارتش را برای آرام کردن این منطقه وارد میدان کند. برخی از تحلیلگران می‌گویند اگر دولت آفریقای جنوبی سریع‌تر وارد این غائله می‌شد، این آتش زود فروکش می‌کرد، اما اهمال دولت در اعزام ارتش موجب شد که عده‌ای از مهاجران این منطقه مورد حمله قرار بگیرند.

«نویسی ‌وی‌وی ماپیسا ان‌کولا»، وزیر دفاع آفریقای جنوبی در کنفرانس خبری در منطقه آلکساندارا می‌گوید که آمدن ارتش به‌عنوان آخرین راه حل بوده است. او در این کنفرانس خبری قول داد که ارتش به‌عنوان یک عامل بازدارنده، مانع گسترش خشونت‌ها شود. خانم «‌ان‌کولا» ضمن رد انتقادات موجود می‌گوید ارتش در این مورد دیر عمل نکرده، بلکه در بزنگاه برای حل موضوع حاضر شده است. حملات علیه مهاجران، به‌ویژه مهاجرانی که از کشورهای همسایه آمده‌اند از دو هفته پیش آغاز شد. این مهاجران اکثرا در مناطق فقیرنشین زندگی می‌کنند و دارای کسب و کارهای کوچکی برای گذراندن امور زندگی هستند. گفته می‌شود که نخستین حملات علیه مهاجران از شرقی‌ترین نقطه این کشور یعنی شهر دوربان آغاز شده است. پس از آن، از این نوع حملات در برخی نقاط دیگر این کشور گزارش شده است. در سال‌های اخیر، اقتصاد ضعیف آفریقای جنوبی، مردم فقیر این کشور را بیش از پیش تحت فشار قرار داده است و همین موضوع موجب شده که مردم فقیر این کشور علیه مهاجران آفریقایی بشورند. در سال ۲۰۰۸ نیز آفریقای جنوبی با چنین موج ضدمهاجرتی روبه‌رو شده بود. در آن سال نزدیک به ۶۰ مهاجر، که عمدتا نیز آفریقایی‌تبار بودند به دست شهروندان ژوهانسبورگی کشته شدند.