مانع‌تراشی تجاری جمهوری‌خواهان

گروه جهان: ۶ ماه پس از اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا بن‌بست ۵ دهه‌ای با کوبا را شکست، پول آمریکایی، مسافران آمریکایی و تجار آمریکایی روانه این جزیره می‌شوند و پرچم آمریکا در سفارت دوفاکتوی آمریکا در هاوانا به اهتزاز در آمده است. شرکت‌های مرتبط با گردشگری، از جمله هتل‌ها و خطوط قایقرانی، برنامه‌های هر روزه خود برای سفر به کوبا را دارند. شرکت Airbnd به مسافران کمک می‌کند تا اتاقی خصوصی در کوبا بیابند؛ صنعت کلبه‌سازی در این کشور در حال گسترش است. برای اولین بار آمریکایی‌ها آزادند که محصولات اندکی از کوبا که توسط کارآفرینان کوبایی ساخته شده، وارد کنند.

فارغ از تمام خوش‌بینی‌های اولیه اما تعاملات نشان می‌دهد که عادی‌سازی رابطه بیشتر یک «رویا» است تا واقعیت. قوانین و مقررات بی‌شمار و مهم‌تر از همه تحریم تجاری ایالات‌متحده علیه کوبا، همچنان روابط تجاری میان دو کشور را محدود کرده است. نظام‌های پیچیده حقوقی، مالیاتی و تجارتی کوبا در عصر دیگر و ایدئولوژی متفاوت دیگری گیر افتاده است. دولت آمریکا هم اکنون به بانک‌های آمریکایی اجازه می‌دهد که در کوبا حساب باز کنند، اما دولت کوبا توضیح نمی‌دهد چگونه. کارت‌های اعتباری آمریکا مجاز است اما هیچ‌کس نمی‌تواند از آنها استفاده کند؛ به این دلیل که کوبا تا کنون آنها را مجاز نکرده و به این دلیل که نگرانی‌های مربوط به مسوولیت هنوز فراوان است. در همان زمان، استفاده کوبا از دلار آمریکایی برای معاملات بین‌المللی ممنوع شد که همه چیز را پیچیده کرده است.

«Netflix» برای همه و هیچ‌کس در دسترس است، چرا که دسترسی به اینترنت در این جزیره پرهزینه و آهسته بوده و تقریبا برای بسیاری از منازل غیرقابل دسترس است. شرکت‌های آمریکایی هم اکنون می‌توانند محصولاتی به بخش خصوصی بدهند - برای مثال، شامپو به سالن‌های آرایشی و یخچال به رستوران‌ها - اما کوبا هنوز به تاجران خرده پای خود اجازه نمی‌دهد که آنها را دریافت کنند. کشتی‌ها از آمریکا برای انتقال بار به کوبا در سال جاری مجوز می‌گیرند؛ اما کوبا هنوز اجازه صادر نکرده است. بر اساس قوانین ایالات‌متحده، مدیران آمریکایی می‌توانند در فرصت‌های تحقیقی سرمایه‌گذاری در کوبا هزینه کنند اما هنوز از راه‌اندازی هتل‌های زنجیره‌ای، CVS یا هر کار دیگری در کوبا ممنوع هستند حتی اگر این کار در همکاری با دولت کوبا باشد.

بسیاری از کوبایی‌ها خوشحالند که قرار است اتفاقاتی در روابط تجاری با آمریکا بیفتد اما حقیقت این است که این فرآیند بازگشایی زمانبر خواهد بود. «کارلوس. ام. گوتیرز» که خود کوبایی است و در دوران جورج بوش وزیر بازرگانی آمریکا بود و رویکردی بسیار سخت در قبال کوبا دارد، می‌گوید حس غیرقابل اجتنابی درباره بازسازی رابطه با کوبا وجود دارد؛ کشوری که فاصله‌اش با آمریکا ۹۰ مایل است. به گزارش آمار گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، سفر آمریکایی‌ها در ماه ژانویه به سرعت افزایش یافت. از اکتبر تا ماه گذشته دیدار آمریکایی‌ها از کوبا تقریبا ۱۷ درصد نسبت به یک‌سال گذشته افزایش یافت. این آمار البته شامل آن هزاران نفری نمی‌شود که با فرار کردن از زیر بار تحریم از کشور سومی مانند کانادا و مکزیک جنس به کوبا وارد کرده‌اند.

انواع مبادلات دیگر هم در حال رشد است. کوبایی‌های ساکن جزیره به استخدام شرکت‌هایی در میامی در آمده‌اند. اینها کارشان مترجمی و برنامه‌ریزی نرم‌افزار است. کار از طریق اینترنت یا کارت‌های حافظه به آمریکا فرستاده می‌شود. هیات‌هایی از سیاستمداران - از جمله اندرو.ام. کومو نماینده نیویورک- در ماه آوریل پروازهایی به کوبا داشتند. ماه گذشته، نام کوبا از فهرست کشورهای حامی ‌تروریسم برداشته شد؛ گامی که به‌طور قابل‌ توجهی به کوبا کمک می‌کند تا تجارت بیشتری با آمریکا انجام دهد. «جو گارسیا»، دموکرات و نماینده سابق از میامی که حامی تعامل بیشتر با کوبا است، می‌گوید: «آنچه آشکارا تاریخ آن به اتمام رسیده همانا وضع موجود است. وضع موجود به مردم کوبا و سیاست خارجی آمریکا لطمه وارد می‌کند.» با این حال برخی بازرگانان قدرتمند که به تازگی از هاوانا بازگشته‌اند می‌گویند پیشرفت آهسته خواهد بود.

به گزارش نیویورک‌تایمز، «خورخه.ام. پرز»، میلیاردری که در زمینه توسعه مستغلات در کوبا فعال است، می‌گوید: «هنوز هم موانع در هر دو کشور وجود دارد. مردم کوبا احتمالا از بازار آزاد می‌ترسند. افرادی در کشور ما هستند که منافع مشخصی دارند که تجارت میان دو کشور رخ ندهد.» برخی رهبران اقتصادی و بسیاری از حامیان تعامل با کوبا در حال لابی با اوباما هستند تا با استفاده از قدرت اجرایی خود کاری انجام دهد که مقررات مربوط به کوبا برداشته شده یا کمتر شود و این کاری است که اوباما با وجود تحریم می‌تواند انجام دهد. تحلیلگران می‌گویند ۱۷ ماه دیگر به پایان دوران ریاست جمهوری اوباما باقی است و این احتمال وجود دارد اگر یک جمهوری‌خواه روی کار بیاید ممکن است فرآیند رابطه تغییر کند. تیک تیک ساعت به لحظات پایانی خود نزدیک می‌شود. تمام برنامه‌های اوباما با گردش یک امضا ممکن است بر باد رود. «جان کاوولیچ»، رئیس شورای اقتصادی و تجاری آمریکا- کوبا، می‌گوید: هر تغییر عمده‌ای نسبت به کوبا در کنگره جمهوری‌خواه بسیار بعید است. او می‌گوید: «هیچ کاری در دوران باقی مانده اوباما در کنگره انجام نخواهد شد.» به همین دلیل است که برخی حامیان بهبود رابطه با کوبا از اوباما می‌خواهند از قدرت ریاست جمهوری خود استفاده کند تا در دوران باقی مانده‌اش تحولی مثبت در رابطه با کوبا صورت گیرد. در غیر این صورت، این احتمال هست که در دوران جمهوری‌خواهان ورق برگردد.