گروه ترجمه: صندوق بین‌المللی پول(IMF) در به روز رسانی گزارش «چشم‌انداز اقتصادی جهان» پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی جهان در سال جاری با کندترین آهنگ از زمان بحران مالی جهانی رشد خواهد کرد. به گزارش وال‌استریت ژورنال، آشفتگی اخیر در بازار سهام چین، سرمایه‌گذاران را درباره تعمیق مشکلات اقتصادی این کشور نگران کرده و مساله بدهی‌های یونان این خطر را به وجود آورده است که احیای اقتصادی حوزه یورو آسیب ببیند. صندوق بین‌المللی پول در شرایطی که پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان را کاهش داد، از چین و یونان به‌عنوان مناطق ناآرام نام برد. این صندوق که در ماه آوریل رشد اقتصادی جهان را ۵/ ۳ درصد پیش‌بینی کرده بود، اکنون انتظار دارد اقتصاد جهان با رشد ۳/ ۳ درصدی رو به رو شود. این نرخ رشد، ضعیف‌ترین نرخ از بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۹ به شمار می‌رود.


صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود پیش‌بینی رشد اقتصادی چهار اقتصاد از گروه 7 یعنی آمریکا، بریتانیا، ژاپن و کانادا را کاهش داده است. این صندوق پیش‌بینی می‌کند اقتصاد آمریکا در سال جاری 5/ 2 درصد رشد خواهد کرد. در گزارش ماه آوریل رشد 1/ 3 درصدی برای این کشور پیش‌بینی شده بود. پیش‌بینی رشد اقتصادی بریتانیا از 7/ 2 درصد قبلی به 4/ 2 درصد کاهش یافته است و برای سال 2016 رشد 2/ 2 درصدی برای این کشور پیش‌بینی شده است. در میان اقتصادهای پیشرفته، کانادا با بیشترین کاهش پیش‌بینی مواجه شده است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش ماه آوریل رشد 2/ 2 درصدی را برای این کشور انتظار داشت، اما اکنون پیش‌بینی می‌کند اقتصاد کانادا در سال جاری رشد 5/ 1 درصدی را تجربه خواهد کرد. براساس گزارش این صندوق کاهش قیمت نفت خام - اصلی‌ترین محصول صادراتی کانادا - به هزینه سرمایه‌ای و درنتیجه رشد اقتصادی ضربه زده است.


این در شرایطی است که افزایش تقاضای داخلی نتوانسته است کندی رشد در بخش انرژی را جبران کند. بخش انرژی ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کانادا را تشکیل می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی رشد اقتصادی ژاپن را کاهش داده است. این صندوق که در ماه آوریل رشد یک درصدی را برای این کشور پیش‌بینی کرده بود، اکنون رشد ۸/ ۰ درصدی را برای سال جاری انتظار دارد. این صندوق رشد اقتصادهای پیشرفته را از ۴/ ۲ درصد قبلی به ۱/ ۲ درصد کاهش داد و به بانک‌های مرکزی این اقتصادها توصیه کرد فعالیت‌های اقتصادی را تقویت کنند و تورم را افزایش دهند. این صندوق گفت اقتصادهای دارای بودجه‌های بزرگ باید بیشتر بر پروژه‌های زیرساختی سرمایه‌گذاری کنند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه را نیز کاهش داد. این اقتصادها که در گزارش ماه آوریل رشد ۳/ ۴ درصدی برای آنها پیش‌بینی شده بود، در سال جاری با رشد ۲/ ۴ درصدی روبه‌رو خواهند شد. این صندوق گرچه پیش‌بینی رشد ۸/ ۶ درصدی چین را تغییر نداد، اما کندی رشد این کشور را عامل کاهش رشد اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه عنوان کرد. به‌عنوان مثال اقتصاد برزیل در سال جاری ۵/ ۱ درصد کوچک خواهد شد، زیرا تقاضای چین برای برخی کالاها مانند دانه‌های سویا و مس درحال کاهش است.