گروه جهان: کره‌شمالی اعلام کرد در صورتی که آمریکا و سایر کشورها سیاست «خصمانه» خود نسبت به این کشور را ادامه دهند، آماده است در هر زمان و مکانی از سلاح هسته‌ای علیه این کشورها استفاده کند. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به نقل از یک مقام ارشد این کشور در صنعت هسته‌ای اشاره کرد که پیونگ یانگ در حال بهبود «کیفیت و کمیت» سلاح‌های هسته‌ای خود است.

به گزارش سی‌ان‌ان، مدیر موسسه انرژی اتمی کره‌شمالی اعلام کرد که «اگر آمریکا و سایر کشورها سیاست خصمانه و فریبکارانه خود را در قبال کره‌شمالی ادامه دهند، این کشور آماده است در هر زمانی پاسخ آنها را با بمب هسته‌ای بدهد.» مقام‌های این کشور می‌گویند مرکز هسته‌ای یونگ بیون به شکل معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی این نیروگاه اکنون «با تمام ظرفیت» مشغول کار است. کره‌شمالی نیروگاه یونگ‌بیون را در ژوئیه سال ۲۰۰۷ بر اساس برنامه موسوم به «کمک در قبال خلع سلاح» تعطیل کرد.

اما سال گذشته، پس از سومین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی که جنگ لفظی با آمریکا و تشدید تحریم‌های سازمان ملل را در پی داشت، کره‌شمالی اعلام کرد تاسیسات یونگ‌بیون را دوباره به کار خواهد انداخت. گفته می‌شود در اثر فعالیت این نیروگاه ۵ مگاواتی سالانه ۶ کیلوگرم پلوتونیوم تولید می‌شود که برای ساخت سلاح هسته‌ای کاربرد دارد. تحلیلگران معتقدند این کشور تاکنون توانسته از پلوتونیوم تولیدی در این راکتور بین ۴ تا ۱۰ سلاح هسته‌ای بسازد؛اما ظرفیت و توان صنایع اتمی این کشور دقیقا مشخص نیست.

به گزارش سی‌ان‌ان، این کشور بارها ایالات‌متحده را تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای کرده است. اما در این مورد تردید وجود دارد که آیا این کشور از تکنولوژی موشکی لازم برای حمله به آمریکا برخوردار است یا خیر. به دنبال این تهدیدات، دولت سئول اعلام کرد که «آماده همکاری نزدیک با ایالات‌متحده درباره این مساله است.»

از سوی دیگر، این کشور اعلام کرده در حال توسعه «فاز نهایی» یک ماهواره جدید است. این مساله موجب طرح این چشم انداز شده است که پیونگ یانگ در حال توسعه راکت‌های با برد بلند است. خبرگزاری رسمی این کشور اعلام کرد که جهان به زودی شاهد خواهد بود که ماهواره‌های کره‌شمالی «آسمان را درخواهند نوردید.» اگرچه کره‌شمالی اصرار دارد این ماهواره‌ها برای اهداف صلح‌آمیز هستند اما در بعد بین‌المللی چنین برداشت می‌شود که این کشور به دنبال آزمایش تکنولوژی موشک‌های بالستیک برای سلاح‌های هسته‌ای خود است. ایالات‌متحده می‌گوید بسیاری از قطعنامه‌های سازمان ملل از کره‌شمالی خواسته است تا برنامه‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک و هسته‌ای را متوقف سازد اما گوشی بدهکار نبوده است. مقام‌های هوا فضای این کشور اعلام کرده‌اند که زمان و مکان این شلیک را خود این کشور اعلام خواهد کرد.