گروه جهان: مسیر ورود پناهجویان به شمال و غرب اروپا مسدود شد. پس از آنکه مجارستان مرزهای خود را به روی پناهجویان بست، پناهجویان کوشیدند از طریق کرواسی و اسلوونی خود را به کشورهای مقصد (اتریش، آلمان و سوئد) برسانند. اکنون این مسیر نیز به روی پناهجویان بسته شده است.

یک روز پس از آنکه نخست‌وزیر کرواسی اعلام کرد که بنا بر ملاحظات بشردوستانه به پناهجویانی که در مرز صربستان و مجارستان گرفتار آمده‌اند اجازه ورود می‌دهد، مقامات این کشور گفتند که با ورود و اسکان چند هزار پناهجو، امکانات موجود اجازه قبول تعداد بیشتری از پناهجویان را نمی‌‌دهد و در نتیجه، هفت گذرگاه مرزی خود را با صربستان بسته‌ و تنها یک گذرگاه برای رفت و آمد باز است. وزارت کشور کرواسی تصریح کرد: «این اقدام تا اطلاع ثانوی به قوت خود باقی می‌ماند.» به گزارش خبرگزاری آلمان، وزارت کشور کرواسی اعلام کرد فقط در صبح چهارشنبه بیش از ۱۱هزار پناهجو از صربستان به این کشور وارد شده‌اند. وزیر کشور کرواسی تهدید کرد که اگر ورود پناهجویان به این کشور در ابعاد کنونی ادامه یابد، تمامی مرز مشترک خود را با صربستان خواهد بست. به گفته مسوولان کرواسی این کشور قادر نیست روزانه پذیرای ۸ هزار پناهجو باشد.

خبرگزاری رسمی کرواسی «هینا» اعلام کرد که نخست‌وزیر این کشور با تاکید بر وظیفه بشردوستانه کشورش و یادآوری پذیرفتن چند صدهزار آواره جنگ داخلی بالکان، گفته بود که «ما نه می‌توانیم و نه مایلیم این افراد را متوقف کنیم». نخست‌وزیر کرواسی افزوده بود اگر کشورش امکان آن را داشته باشد، از تازه واردان ثبت‌نام خوهد کرد، اما اگر تعداد آنان بیش از امکانات موجود باشد، ثبت نام متوقف خواهد شد. وی در عین حال گفته بود: «ما تمامی تلاش خود را برای کمک به پناهجویان به‌کار می‌گیریم.»

همزمان، دولت اسلوونی، واقع در همسایگی کرواسی، اعلام کرد به پناهجویانی که وارد کرواسی می‌شوند اجازه نخواهد داد برای ورود به اتریش، از خاک این کشور عبور کنند. اسلوونی ورود قطارهای حامل پناهجویان از کرواسی را ممنوع کرده و گفته شماری از پناهجویانی را که پیشتر با قطار وارد اسلوونی شده‌اند به کرواسی باز خواهد گرداند. پلیس اسلوونی در ایستگاه راه‌آهن مرزی «دوبووا» حرکت یک قطار با ۱۵۰ پناهجو را متوقف کرد. به گفته مقامات پلیس این افراد فاقد مدارک معتبر برای ورود به این کشور بوده‌اند.

طبق معاهدات بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هر پناهجویی باید پس از ورود به اولین کشور عضو اتحادیه، در همان کشور ثبت‌نام کرده و اسکان داده شود، اما طی سال جاری، بیش از ۲۰۰هزار پناهجو که اکثر آنان از شهروندان سوریه، عراق و افغانستان بودند، با عبور از خاک صربستان و مجارستان، خود را به اتریش و از طریق آن کشور به آلمان رساندند.