دوئل لیبرال‌ها و سوسیالیست‌ها عکس: AFP
گروه جهان: آسیاب چرخید؛ این بار نوبت به دموکرات‌ها رسید. در حالی که جمهوری‌خواهان دوبار برای تعیین نامزد نهایی‌شان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، مناظره درون حزبی برگزار کرده‌اند، دموکرات‌ها روز 13 اکتبر، برای نخستین بار، به میزبانی سی‌ان‌ان در مقابل هم صف‌آرایی کرده و به دفاع از عقاید خود بپردازند.




روز پرشکوه «برنی»

براساس نظرسنجی‌های پس از این برنامه نیز گفته می‌شود، شاخص‌ترین نفرات این مناظره هیلاری کلینتون و برنی سندرز بوده‌اند که در نظرسنجی‌های درون حزبی شانه به شانه هم در حال حرکت هستند.


به گفته ناظران، در روزی که هیلاری کلینتون، مناظره را بد و متزلزل آغاز کرد، اما وی رفته رفته توانست خود را در میانه‌های برنامه پیدا و از عملکرد خود دفاع کند.


این در حالی است که در نظرسنجی انجام شده توسط سی‌ان‌ان، پس از برگزاری مناظره 81 درصد مردم در نظرسنجی صفحه فیس‌بوک سی‌ان‌ان سندرز را پیروز این مناظره دانستند و هیلاری کلینتون 13 درصد آرا را به دست آورد.


البته هیلاری در این روز توانست به تمامی ادعاهای موجود علیه خود پاسخ دهد و در مورد بیشتر شبهاتی که در مورد عملکرد وی در دو حوزه سیاسی و اقتصادی وجود داشته است، شفاف‌سازی کند. رفتار با اعتماد به نفس هیلاری کلینتون در این مناظره موجب شد تا برخی این موضوع را مطرح کنند که دموکرات‌ها بدون جو بایدن هم می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۶ موفق ظاهر شوند.


جرمی دایاموند در سی‌ان‌ان در مورد مناظره 13 اکتبر نوشت: هیلاری کلینتون در این مناظره پس از اینکه خود را پیدا کرد بسیار محکم ظاهر شد و نشان داد که وی یک سیاستمدار با تجربه است که می‌تواند مباحث مربوط به خود و خانواده‌اش را مدیریت کند. او همچنین توانست در مورد مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی موجود در ایالات‌متحده خودی نشان دهد و از مواضع خود محکم دفاع کند. مناظره روز سه‌شنبه یک نقطه عطف در تاریخ انتخاباتی دموکرات‌ها به حساب می‌آید. زیرا این احتمال وجود داشت که هیلاری کلینتون مانند سال 2008 با ارائه یک نمایش ضعیف از دور مسابقات درون حزبی کنار برود. بلایی که در سال 2008 به سر وی آمد و هیلاری کلینتون مجبور شد به سود باراک اوباما کنار بکشد. در این مناظره نیز سایه برنی سندرز بر سر هیلاری کلینتون بسیار سنگینی می‌کرد. به‌ویژه اینکه وی توانسته بود در نظرسنجی‌ها، در دو ایالت مهم مثل آیووا و نیوهمپشایر با یک اختلاف 10 درصدی از کلینتون جلو بزند.


برنی سندرز هم که از وی به‌عنوان یک تازه به دوران رسیده سیاسی در عرصه ملی یاد می‌شود در این مناظره نتوانست از عهده دموکرات کهنه‌کار برآید. هیلاری کلینتون در این روز به این موضوع پرداخت که چرا حضور وی در انتخابات ریاست‌جمهوری منطقی به نظر می‌رسد. او به مردم آمریکا گفت که دارای دیدگاه قوی در حوزه اقتصادی و سیاسی است و می‌تواند اوضاع آمریکا را بهبود ببخشد. او این اتهام را که وی تبدیل به ماشین سیاست بیل کلینتون خواهد شد رد کرد و گفت: در سیاست دارای دیدگاه مستقلی است و مسائل مربوط به خود را دارد.


در این جلسه زمانی که موضوع به مباحث اقتصادی و رکود اقتصادی فراگیر آمریکا رسید وی این موضوع را اینگونه تشریح کرد: «مساله این نیست که شما ناک اوت‌شده‌اید، مساله اصلی این است که چگونه از زمین برخیزید.» او همچنین در این جلسه با رد برخی از انتقادات مبنی بر اینکه وی «حزب باد» است و تند تند نظرات خود را عوض می‌کند، اعلام کرد که وی هرگز نظرات خود را در مورد قانون تجاری پاسیفیک، ازدواج دگرباش‌ها و خط لوله نفتی «کی‌استون» عوض نکرده است. هیلاری کلینتون نسبت به این انتقادها می‌گوید: «من لحظه‌ای از موضوعات گفته شده غفلت نکردم. من در تمام عمرم به تمامی ارزش‌هایی که در زندگی‌ام به آن باور داشته‌ام، وفادار مانده‌ام و اجازه نداده‌ام مسائل سیاسی آنها را تغییر دهد. من مدام در حال کسب اطلاعات تازه هستم و می‌دانم در دنیا چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. با این حال بر عقاید خودم پابرجا مانده‌ام و نگذاشته‌ام هیچ‌کدام از مسائل سیاسی در دنیا و در درون کشور روی این ارزش‌ها تاثیر بگذارد.»


در این مناظره هیلاری کلینتون خود را یک فرد «مترقی» معرفی کرد که نگاهی روبه‌جلو دارد و گفت وی نامزدی است که می‌تواند قفل موجود در ایالات‌متحده را بشکند.

گفته می‌شود وی در نظر دارد با این‌گونه سخنان نظر رای‌دهندگان به اصطلاح «موسمی» را که تحت تاثیر کمپین‌ها هستند جلب کند تا از این طریق بتواند در انتخابات سال ۲۰۱۶ موفق ظاهر شود. او در این‌باره می‌گوید: می‌دانم چگونه روی زمین بایستم و می‌دانم چگونه می‌توانم به زمین‌های مشترک دست یابم»


هیلاری کلینتون در شرایطی در این مناظره توانست در برابر مهم‌ترین رقیب خود برنی سندرز موفق ظاهر شود که در مورد برخی مسائل هنوز تحت فشار است. داستان کشته شدن سفیر ایالات‌متحده در بنغازی لیبی و از همه مهم‌تر استفاده وی از ایمیل شخصی به جای استفاده از ایمیل دولتی در دورانی که وزیر امور خارجه ایالات‌متحده بوده است، دو موضوعی است که ممکن است در ادامه این رقابت‌ها گریبانگیر وی شود.


استفاده از تاکتیک حمله غیرمستقیم

برنی سندرز، دیگر نامزد مهم انتخاباتی دموکرات‌ها نیز در این مناظره توانست موفق ظاهر شود. هر چند به گفته برخی از کارشناسان نتوانست به اندازه هیلاری کلینتون چشم‌ها را به خود خیره کند اما جزو نامزدهای موفق این دور از مناظره‌ها بوده است. گفته می‌شود وی در این دیدار از یک تاکتیک غیرمستقیم برای حمله به افراد استفاده می‌کرده است. او بسیاری از جمهوری‌خواهان را بدون آنکه نامی از آنها بیاورد زیر سوال برد و به‌طور غیرمستقیم آنها را در زمینه بحث‌های مالیاتی که داشته‌اند به چالش کشید. سندرز در مناظره روز ۱۳ اکتبر تنها در یک جا به‌طور مستقیم حمله کرد و سیبل او کسی نبود جز هیلاری کلینتون. وی در این مناظره با برجسته کردن موضوع ایمیل‌ها، سعی داشت هیلاری کلینتون را به مخمصه بیندازد. او ضمن اینکه موضوع استفاده از ایمیل‌ها را برای آمریکا یک خطر بزرگ می‌داند، به کلینتون گفت: مردم آمریکا از بس که به موضوع ایمیل لعنتی شما گوش داده‌‌اند خسته و مریض شده‌اند.


«دیوید اکسل‌راد» یکی از مشاوران قدیمی باراک اوباما می‌گوید: زمانی که سندرز قصد داشت تا از این موقعیت برای به چالش کشیدن هیلاری کلینتون استفاده کند، وی واکنش خوبی از خود نشان داد و با گفتن اینکه این نظر شماست زیرا نظرسنجی‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد توانست از این مشکل فرار کند.»


در این دیدار سندرز و هیلاری کلینتون به‌طور مداوم به میزان آرای خود در ایالت‌های مختلف اشاره می‌کردند، تا به این طریق نشان داده شود رقابت اصلی در جبهه دموکرات‌ها بین چه کسانی است. در حالی که در این مناظره افرادی همچون مارتین اومالی، فرماندار سابق مریلند، جیم وب، سناتور سابق ویرجینیا و لینکلن چافی، فرماندار سابق رودآیلند نیز حضور داشتند، اما این سه نفر در این مناظره در عمل دست خالی از میدان به خانه بازگشتند تا به گفته ناظران مشخص شود رقابت اصلی در این حزب بین کلینتون و سندرز است. با این حال برخی می‌گویند گروهی از دموکرات‌های لیبرال، نسبت به حضور سندرز حساس شده‌اند، زیرا وی یک سوسیالیست رادیکال است که در انتخابات نهایی می‌تواند این موضوع به ضرر دموکرات‌ها تمام شود. سندرز در این جلسه سعی کرد که در مورد سیستم تامین اجتماعی مثالی از کشورهای اسکاندیناوی ارائه کند و از این رو به سیستم دانمارک اشاره کرد، اما هیلاری کلینتون در پاسخ به سندرز گفت: من عاشق دانمارک هستم ولی شما باید بدانید سیستمی که در دانمارک حاکم است در اینجا جواب نمی‌دهد.» هیلاری کلینتون بر این باور است که ساختار اقتصادی و سیاسی این دو کشور بسیار متفاوت از هم هستند و سیاست‌های سوسیالیستی سندرز در این زمینه پاسخگوی نیازهای امروز آمریکا نخواهد بود. با این حال سندرز بدون آنکه ذره‌ای از مواضع خود کوتاه بیاید، به لیبرال‌ها و طرفداران سرمایه‌داری در درون حزب خود و همچنین جمهوری‌خواهان حمله کرد و گفت: این افراد دست پرورده وال‌استریتی‌ها هستند. او با حمله به وال‌استریت افزود: «به اعتقاد من کنگره برای وال‌استریت قانون نمی‌گذارد، این وال‌استریت است که برای کنگره قانون وضع می‌کند.»


دموکرات‌ها در مورد سیاست خارجی چه گفتند؟

سیاست خارجی آمریکا همواره در سیستم دو حزبی ایالات‌متحده بحث مهمی بوده است. چه جمهوری‌خواهان و چه دموکرات‌ها در مناظره‌ها سعی می‌کنند در مورد سیاست خارجی از خود سرسختی بیشتری نشان دهند.


کلینتون که متهم است در دوران وی برنامه‌ای را برای «باز تنظیم» ارتباط با روسیه طراحی کرده است، از تئوری خود دفاع کرد و گفت: «در آن موقع پوتین به قدرت بازنگشته بود و لازم بود تا آمریکا با روسیه ارتباط بگیرد.» او در این‌باره مدعی شد: در دوره حاضر باید دست به مهار پوتین زد. آمریکا باید موقعیت خود را در خاورمیانه تقویت کند و مانع کله‌شقی‌های پوتین شود. هیلاری بر این باور است که آمریکا موقعیت رهبری خود را در دنیا تضعیف کرده است و باید جایگاه خود را دوباره به دست آورد. این در حالی است که سندرز این سیاست را «باتلاق در باتلاق» توصیف می‌کند و می‌گوید ماشه خلاص زمانی کشیده شد که آمریکا خود را وارد باتلاق عراق کرد. او هیلاری کلینتون را یکی از کسانی توصیف کرد که در کشیدن این ماشه نقش داشته است. سندرز گفت: زمانی که شما در سال ۲۰۰۲ سناتور نیویورک بودید این اجازه را به رئیس‌جمهوری وقت دادید تا به عراق حمله کند. شما جزو موافقان این حمله بودید.


طیف سوسیالیست‌های دموکرات، همواره یکی از منتقدان حمله به عراق هستند. باراک اوباما نیز یکی از مخالفان سرسخت دخالت نظامی آمریکا در عراق بوده و در سال 2008 نیز قول داد تا به جنگ آمریکا با عراق پایان دهد و نیروهای خود را از این کشور خارج کند. موضوعی که در سال 2011 محقق شد و آمریکا همه نیروهای خود را از این کشور خارج کرد.


ناظر ویژه مناظره

یکی از ناظران ویژه این مناظره یک فرد آشنا بوده است. فردی که در خانه این مناظره را دنبال ‌کرده و لحظه به لحظه با استفاده از سایت توییتر به سخنان دموکرات‌ها واکنش نشان داده است. ترامپ یکی از معدود جمهوری‌خواهانی بوده که این مناظره را دنبال ‌کرده و به پاسخ‌های گوناگون دموکرات‌ها واکنش نشان ‌داده است. او در یکی از توییت‌های خود نوشته است: «مناظره تمرین شده و از پیش طراحی شده‌ای را به نظاره نشسته‌ایم.» وی همچنین در توییتی دیگر می‌نویسد: «دو نفر در این مناظره اصلا نباید به روی سن می‌رفتند.»


حمله به ایرانی‌ها

در مناظره روز 14 اکتبر یک اتفاق ممکن است به ضرر هیلاری کلینتون تمام شود. در جایی که از هیلاری کلینتون پرسیده می‌شود چند تن از دشمنان خود را نام ببرد او ضمن اینکه نام چند تن از جمهوری‌خواهان را می‌برد، در اظهارنظری عجیب می‌گوید او با ایرانی‌ها نیز دشمن است. سردبیر سایت خبری «کاربونیتد» درخصوص این اظهارنظر می‌نویسد: در حالی که هیلاری کلینتون شب موفقی را پشت سرگذاشت اما این اظهارنظر وی ممکن است در آینده به ضرر وی تمام شود.


در حالی که بیشتر دموکرات‌ها از توافق به دست آمده با ایران حمایت کرده‌اند این موضوع ممکن است موجب جبهه‌گیری علیه وی شود. همچنین دور از انتظار نیست که مردم ایران منتقد وی شوند و فشارها علیه کلینتون افزایش پیدا کند.» سردبیر این سایت در ادامه می‌نویسد: «بین کلمه ایران و ایرانی‌ها فرق زیادی وجود دارد و وی گفت با ایرانی‌ها دشمن است. او با گفتن این جمله خود را به دردسر بزرگی انداخته است.»

دوئل لیبرال‌ها و سوسیالیست‌ها