گروه جهان: مرد شماره ۲ داعش و دست راست ابوبکر البغدادی در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد. «فاضل احمد الحیالی» که به نام‌های «ابو معتز القرشی» و «ابو مسلم الترکمانی» هم معروف است در «کاروان ترور» که عازم موصل بود،کشته شد.


البته برخی از مقام‌های عراقی از کشته شدن البغدادی سخن به میان آوردند اما بعد مشخص شد که او مجروح شده و از میدان حادثه گریخته و در عوض مرد شماره ۲ داعش کشته شده است. به گزارش «دیلی تلگراف»، الترکمانی مسوول عملیات‌های داعش در عراق بود و از سال گذشته به این سو یکی از ارشدترین مقام‌های داعش بوده که در حملات هوایی کشته شده است. این گزارش به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌افزاید پیش از این هم گزارش‌هایی از کشته شدن الترکمانی مطرح شده بود. خبرگزاری فرانسه به نقل از «ابو محمد العدنانی» سخنگوی گروه داعش می‌نویسد: « آمریکا با کشتن شیخ ابو معتز القرشی خوشحال شد و به خود این توهم را باوراند که این اقدام یک پیروزی بزرگ است.» العدنانی در پیامی صوتی که سه‌شنبه بیست‌ویکم مهرماه منتشر شد، به کشته شدن «ابو مسلم الترکمانی» اعتراف کرد. با این حال، سخنگوی داعش زمان و نحوه کشته شدن مرد شماره دو این گروه را مشخص نکرده است. دیلی تلگراف اما در اوت ۲۰۱۵ به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرده بود که الترکمانی در ماه اوت نزدیک موصل کشته شده است.


واشنگتن سی و یکم مرداد ۱۳۹۴ اعلام کرده بود که موفق شده، «فاضل احمد الحیالی» معروف به «ابو معتز القرشی» و «ابو مسلم الترکمانی» ‌را در حمله‌ای هوایی به هدفی در نزدیکی شهر موصل، بکشد. با این حال، فارغ از اینکه او چه زمانی و کجا کشته شده است اما آنچه مهم است نفس کشته شدن او و ضربه‌ای است که به پیکر داعش فرود آمده است. گفته می‌شود «ابوعبدالله»، مسوول رسانه‌ای داعش هم کشته شده است.


الترکمانی کیست؟

فاضل احمد الحیالی یکی از سرهنگ‌های دوران صدام بود که در سیستم اطلاعاتی رژیم صدام حسین و واحد نیروهای ویژه او خدمت کرده بود. به نوشته تلگراف، او در زمره مقام‌های بعثی بود که پس از سقوط صدام و تسویه‌های پس از آن اوضاع را بر خود تنگ دیده بود. بنابراین، پس از تهاجم سال 2003 آمریکا به عراق او به «بیداری سنی» علیه نیروهای غربی پیوست. وقتی «القاعده در عراق» به «داعش» تکامل یافت الحیالی سلسله مراتب را به تدریج پیمود تا به یکی از نزدیکان و دستیاران البغدادی تبدیل شد. کاخ سفید معتقد است الحیالی عنصری «اساسی» در پیشروی‌های داعش در عراق در تابستان 2014 بود که در نهایت موجب اشغال موصل شد. در واقع، مغز متفکر حملات داعش به موصل و تسخیر این شهر کسی نبود جز همین الحیالی. به گزارش تلگراف او رئیس شورای فرمانداران استانی بود که بر سرزمین‌های تروریست‌ها در مرز عراق- سوریه حکمرانی داشت و البته با حفظ مقام، مسوولیت ویژه‌ای برای عملیات در عراق داشت. تلگراف می‌نویسد: «آمریکا معتقد است اگرچه مرگ الحیالی موفقیتی برای ائتلاف تلقی می‌شود اما داعش این ظرفیت را دارد تا رهبر جدیدی معرفی کرده و خلأ عدم حضور او را پر کند.» کاخ سفید الترکمانی را «یکی از هماهنگ‌کنندگان اصلی عملیات نقل‌وانتقال اسلحه، مواد منفجره، خودروهای زرهی و نیرو میان عراق و سوریه» نام برده است. کاخ سفید همچنین «ابو معتز القرشی» را به‌عنوان عالی‌رتبه‌ترین دستیار «ابوبکر البغدادی» نام برده بود.


یک استخباراتی که داعشی شد

«حاج معتز» البته همتایی دارد که «ابوعلی الانباری» نام دارد. الانباری همچون حاج معتز مسوول عملیات داعش در سوریه است و همان مقامی را دارد که الترکمانی در عراق داشت. الترکمانی در قبیله‌ای ترکمن در تل عفر، استان نینوا زاده شد. براساس اسناد به دست آمده الترکمانی در واحد اطلاعات نظامی صدام «استخبارات» جایگاه سرهنگ دومی داشت. او در کنار این مقام البته به‌عنوان افسر نیروهای ویژه در گارد ویژه ریاست جمهوری تا سال ۲۰۰۳ هم خدمت کرد و این درست در زمانی بود که آمریکا به عراق حمله کرد. پس از استقرار آمریکایی‌ها در عراق و آغاز دموکراسی‌سازی در این کشور، ارتش عراق عملا فروپاشید و نیروهای آمریکایی از فرصت پیش آمده برای تجزیه و تسویه ارتش عراق بهره جستند. الحیالی یکی از نیروهای تسویه شده بود که در نهایت راه به سوی اهل سنتی یافت که علم طغیان علیه نیروهای آمریکایی برافراشته بودند. همچون سایر رهبران داعش، حاج معتزِ آینده مدت زمانی را در زندان‌های آمریکا در عراق گذراند. اردوگاه «بوکا» یکی از مهم‌ترین زندان‌هایی بود که داعشی‌های آینده در آنجا محبوس بودند. هشام الهاشمی، تحلیلگر امنیتی که به اسناد کشف شده دسترسی داشت اطلاعاتی در مورد الحیالی ارائه می‌دهد. او می‌گوید: «البغدادی همچون چوپان است و معاونانش همچون سگی که گوسفندان را هدایت می‌کنند. قدرت سگ از قدرن چوپان بر می‌خیزد.»


نیویورک تایمز در مقاله‌ای در ژوئن 2015 اعلام کرد که الترکمانی رئیس شورای نظامی داعش بوده است. «لیث الخوری»، تحلیلگر ارشد در «Flashpoint Global Partners» می‌گوید او شورایی متشکل از 6 تا 9 فرمانده نظامی را هدایت می‌کرد که اجرا‌کننده استراتژی نظامی داعش بودند.