عقب‌نشینی فرانسه از سیاست برکناری اسد
گروه جهان: فرانسه در قبال سوریه تغییر موضع داده است. در حالی که فرانسه هرگونه تغییر و تحولی را در سوریه، منوط به برکناری بشار اسد کرده بود، این‌بار ‌وزیر امور خارجه این کشور می‌گوید تا زمان انتقال سیاسی نیازی به برکناری اسد نیست. به گزارش بیزنس تایمز، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که ضرورتی به کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، از قدرت، پیش از هرگونه انتقال سیاسی در این کشور وجود ندارد.

فابیوس در گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌های فرانسه تاکید کرده که جنگ علیه داعش جدی است، اما این جنگ زمانی می‌تواند کاملا موثر باشد که تمام نیروهای سوری و منطقه‌ای در این جنگ با هم متحد شوند. وزیر خارجه فرانسه می‌گوید: «یک سوریه متحد مستلزم انتقال سیاسی است و این به معنای آن نیست که بشار اسد باید قبل از این انتقال سیاسی از قدرت کناره‌گیری کند. اما باید تضمینی برای آینده سیاسی بشار اسد وجود داشته باشد.» به نظر می‌رسد اظهارات لوران فابیوس نشان‌دهنده تغییر موضع فرانسه در مورد وضعیت رئیس‌جمهوری سوریه است. فرانسه قبل از این سخت‌گیرانه‌ترین موضع را در قبال بشار اسد داشت و هرگز حاضر به کوتاه آمدن در برابر بشار اسد نبود. با توجه به درگیر شدن فرانسه با موضوع داعش، به نظر می‌رسد اکنون فرانسه موضع میانه‌روتری در قبال سرنوشت اسد در پیش گرفته و مقابله با گروه داعش به اولویت این کشور بدل شده است. فرانسه مانند ایالات‌متحده عضو کمپین هوایی علیه داعش است و پس از ایالات‌متحده بیشترین سورتی جنگی را علیه این گروه تروریستی داشته است.


اظهارنظرهای فابیوس در یک هفته به طرز قابل توجهی تغییر کرده است. او دوشنبه هفته گذشته مدعی شده بود که بشار اسد حاضر به همکاری با مخالفان میانه‌رو نیست. او در این مصاحبه در اظهارنظری مداخله‌جویانه گفته بود اگر بشار اسد در قدرت باقی بماند، اقدام مشترک علیه تروریسم غیرممکن خواهد بود. او گفته بود با مدیریت اسد محال است که ارتش سوریه حاضر به همکاری با شورشیان میانه‌رو برای سرکوب داعش شود. فابیوس سخنان خود را در حاشیه اجلاس تغییرات آب و هوایی ابراز کرده بود؛ ولی با گذشت یک هفته دستگاه دیپلماسی این کشور تغییر سیاست خود را در قبال بشار اسد کلید زده است. این تغییر و تحول در شرایطی صورت می‌گیرد که اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در سفری که به آمریکا داشت، در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شده بود باید بشار اسد از قدرت کنار برود. این در حالی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم نسبت به گذشته اظهارات خود را در قبال بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ملایم کرده است. او در این راستا روز جمعه گفت که این احتمال وجود دارد تحت شرایطی ویژه بدون آنکه ابتدا بشار اسد از قدرت کناره‌گیری کند، نیروهای دولت سوریه و شورشیان مخالف علیه گروه داعش با هم همکاری کنند.


جان کری همچنین گفته است در صورتی که درباره آینده بشار اسد همه چیز مشخص باشد، شورشیان مخالف دولت احتمالا حاضر به همکاری خواهند بود. اما وزیر خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد که تضمین چنین همکاری دشوار خواهد بود، به این دلیل که این می‌تواند به منزله ابقای بشار اسد در قدرت تعبیر شود که چنین چیزی کاملا غیرقابل قبول است. با گسترده شدن فعالیت‌های داعش در سوریه و فراتر از مرزهای این کشور، دولت‌های غربی از سیاست‌های پیشین خود عقب‌نشینی کرده‌اند. ترکیه نیز چندی پیش اظهاراتی مشابه لوران فابیوس ابراز کرده و گفته بود در دولت انتقالی نیازی به برکناری اسد نیست. روسیه و ایران اما بر این باورند که سیاست‌های کشورهای غربی در امور سوریه مداخله‌جویانه است و این مردم سوریه هستند که باید برای آینده سیاسی بشار اسد تصمیم بگیرند. لاوروف روز جمعه، پس از پایان دیدارش با وزیران خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در بلگراد گفت: «اسناد رایزنی‌های وین به وضوح تاکید می‌کند که تعیین سرنوشت سوریه مختص مردم این کشور است و این به آن معنا است که موضوع بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بسته شده است.»