گروه جهان: در زمانی که داعش می‌کوشد برای خود جای پایی در افغانستان بیابد و سایر گروه‌های جریان افراط را یا حذف کرده یا وادار به بیعت با خود کند، از افغانستان خبرهایی مبنی بر شکاف در میان گروه‌های طالبان منتشر شده که نشان می‌دهد مرگ ملاعمر تاثیر خود را گذاشته و شیرازه طالبان از هم گسسته شده است. اکنون در خبرهایی متناقض گفته می‌شود ملا اختر منصور، رهبر طالبان و جانشین ملاعمر، کشته شده و برخی دیگر خبر از زخمی شدن او می‌دهند.


دولت افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که خبر زخمی شدن ملا اختر منصور را در یک درگیری در نزدیکی شهر کویته پاکستان تایید می‌کند. عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، نیز در صفحه توییتر خود نوشته است که رهبر گروه طالبان در درگیری در نزدیکی شهر کویته زخمی شده است. دولت افغانستان می‌گوید شواهد موثقی در مورد کشته شدن منصور در دست ندارد. از سوی دیگر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، این خبر را تکذیب کرده و گفته درگیری‌ اتفاق نیفتاده است. منبعی دیگر می‌گوید رهبر طالبان در اثر زخم‌های وارده در بیمارستانی در کویته درگذشته است. این منبع می‌افزاید: ۴ محافظ منصور نیز در همین درگیری کشته شده‌اند. از سوی دیگر، یک سخنگوی گروه طالبان به رهبری ملا رسول که مخالف رهبری ملا اختر منصور است، می‌گوید که ملا منصور در این حادثه کشته شده است.


فارغ از اینکه ملا اختر کشته یا زخمی شده و اکنون زنده باشد اما حقیقت این است که اختلافات درونی در میان گروه‌های مختلف طالبان به حدی رسیده که درگیری میان آنها را اجتناب‌ناپذیر ساخته است. اگر وجود ملاعمر به‌عنوان رهبری کاریزماتیک در میان طالبان توانسته بود همچون چتری گروه‌های مختلف طالبان را زیر لوای او متحد نگاه دارد اما مرگ ملا عمر آخرین ضربه را بر پیکر «طالبان واحد» وارد آورد. بی‌بی‌سی معتقد است این درگیری به دنبال بروز اختلاف میان اعضای ارشد طالبان در مورد گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان روی داده است. چند سالی است دولت افغانستان می‌کوشد جناح‌هایی از طالبان را وارد فرآیند سیاسی کرده و زمینه حضور و مشارکت آنها در دولت را فراهم آورد. در دوران ملاعمر، این روال به تدریج در حال پیشرفت بود به‌گونه‌ای که طالبان توانسته بود دفتری به رهبری طیب آقا در قطر افتتاح کرده و با طرف‌های منطقه‌ای هم وارد گفت‌وگو شود. اکنون با چند پاره شدن طالبان نه تنها امکان گفت‌وگوی دولت افغانستان با آنها سلب شده بلکه هیچ گروه یا جناح واحدی وجود ندارد که بتوان با او وارد گفت‌وگو شد. برخی معتقدند این وضعیت چند پاره به نفع دولت افغانستان است؛ چرا که می‌تواند از شکاف میان طالبان به نفع ثبات در این کشور بهره‌برداری کند. به گزارش نیویورک‌تایمز، وضعیت چند پاره میان طالبان به نفع داعش نیز هست؛چرا که این گروه برای ورود به افغانستان با نیروی متحد و منسجمی روبه‌رو نبوده و حتی امکان پراکنده شدن هسته‌های داعش در میان طالبان و جذب بیعت آنان برای داعش وجود دارد.