توفان لوپن‌ها در پاریس

اولین انتخابات پس از تراژدی ۱۳ نوامبر در فرانسه در فضایی آکنده از ترس و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. روز گذشته شهروندان پاریس به پای صندوق‌های رای رفتند تا نمایندگان خود را برای پارلمان‌های منطقه‌ای انتخاب کنند. اما نتایج اولیه از شمارش آرای این انتخابات منطقه‌ای حاکی است که جبهه راست افراطی فرانسه کنترل دست‌کم یک منطقه را برای اولین بار در دست خواهد گرفت. انتظار می‌رود در این انتخابات جبهه ملی با کسب ۳۰ درصد از آرا پیروز شود. برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب سوسیالیست فرانسوا اولاند، تنها ۲۲ درصد از آرا را می‌تواند به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام‌شده در موسسه ایپسوس هم نشان می‌دهد که حزب مارین لوپن در اولین دور از رای‌گیری‌ها در شش منطقه از ۱۳ منطقه رای‌گیری پیشتاز باشد.


گروه جهان: با گذشت تقریبا سه هفته پس از جمعه خونین 13 نوامبر در پاریس، تحولات سیاسی در این کشور در دو مسیر متضاد پیش می‌رود؛ از یک سو برگزاری انتخابات حکایت از میل جامعه فرانسه به آرامش دارد؛ اما از سوی دیگر رقابت‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که جناح راست افراطی سوار بر موج اسلام هراسی شده و دست برتر نسبت به سایر رقبا دارد. با برگزاری انتخابات منطقه‌ای در پاریس گمانه‌زنی‌ها حاکی است که جبهه راست افراطی فرانسه (FN) کنترل دست کم یک منطقه را برای اولین بار در دست خواهد گرفت. به گزارش الجزیره، مردم فرانسه دیروز پای صندوق‌های رای رفتند. گفته می‌شود این رای‌گیری، اولین چالش انتخاباتی فرانسه پس از حملات مرگبار پاریس در ماه گذشته است. الجزیره می‌نویسد: انتظار می‌رود مارین لوپن و برادرزاده اش در اولین دور از انتخابات عملکرد خوبی داشته باشند و آرای زیادی به دست آورند. این باور مطرح شده که برخی گروه‌های افراطی در اروپا از فضای به وجود آمده به وجد آمده و زمینه را برای پیروزی انتخاباتی خود آماده می‌بینند. با این حال، انتظار می‌رود در انتخابات پارلمان‌های منطقه‌ای، حزب راست افراطی جبهه ملی با کسب 30 درصد از آرا پیروز شود. برخی نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد حزب سوسیالیست فرانسوا اولاند، تنها 22 درصد از آرا را می‌تواند به خود اختصاص دهد. فضای انتخابات آکنده از ترس بود و انتخابات پارلمان‌های منطقه‌ای تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.


به گزارش الجزیره، ۴۴ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند. نظرسنجی انجام شده در موسسه ایپسوس نشان می‌دهد مارین لوپن با سرمایه‌گذاری روی دیدگاه‌های ضدمهاجرت و بعضا اسلام هراسی بنا دارد جامعه هراسناک فرانسه را به سوی خود جذب کند. احتمال می‌رود در اولین دور از رای‌گیری‌ها در ۶ منطقه از ۱۳ منطقه رای‌گیری جبهه لوپن پیشتاز باشد. الجزیره می‌افزاید: لوپن‌ها در منطقه «نورد پد کله پیکاردی» که به لحاظ اقتصادی منطقه‌ای نسبتا محروم است در صدر قرار دارد و این در حالی است که این منطقه پیش‌تر پایگاه چپ‌ها در فرانسه بود اما اکنون به سوی لوپن تمایل یافته‌اند. «ماریون ماراشل لوپن» برادرزاده مارین لوپن هم در استان جنوب شرقی و در منطقه «آلپ کوته دازور» که منطقه‌ای ساحلی است، پیشتاز است. الجزیره می‌افزاید: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جبهه ملی ۲۷ تا ۳۰ درصد در اولین دور رای خواهد آورد و جمهوری‌خواهان راست میانه به رهبری نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق، هم آرایی نزدیک به لوپن‌ها به دست خواهد آورد.


اولاند نگران است

اگرچه اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، به دلیل اتخاذ رویکرد قاطع محبوبیتش پس از 13 نوامبر افزایش یافته اما حزب سوسیالیست او نتوانسته به جایگاه بالایی دست یابد و آرای خود را حدود 22 درصد حفظ کرده است. نظرسنجی موسسه «ایپسوس و اودوکسا» نشان می‌دهد جبهه راست افراطی لوپن در منطقه آلزاس- لورن که هم مرز بلژیک و آلمان است، انتظار پیروزی را می‌کشد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند لوپن‌ها در 13 دسامبر در این سه منطقه پیروز خواهند شد؛ در صورتی که احزاب سنتی نیرویی متحد علیه این گروه تشکیل ندهد. تحلیلگران معتقدند پیروزی جبهه ملی نه تنها می‌تواند این حزب را در رأس دولت منطقه‌ای قرار دهد بلکه می‌تواند سکویی برای لوپن باشد تا در انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 وارد میدان شود.


مارین لوپن اردوگاه آوارگان در «کله» را همچون «جنگل» تشبیه کرده بود. در این منطقه، هزاران نفر ماه هاست برای رسیدن به بریتانیا و شمال اروپا در کمپ به سر می‌برند. ترس از پیروزی راست افراطی باعث شده رهبران سایر احزاب از جمله چپ‌ها و سوسیالیست‌ها از حامیان خود بخواهند به پای صندوق‌های رای رفته تا مانع پیروزی FN در انتخابات شوند. مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه از کنشگران خواسته تا کنج خانه را رها کرده و وارد فعالیت شوند. والس با توسل به شعارهای میهنی و وطن پرستانه به دنبال این است تا تضمین کند که لوپن پیروز میدان انتخابات نخواهد بود. چنین بود که مارین لوپن او را متهم کرده که «جنگی تمام‌عیار» علیه وی راه انداخته است. مارین لوپن در حالی مدعی رهبری «جبهه ملی» است که چندی پیش پدر خود را که پایه گذار جبهه ملی بود، به دلیل اختلاف عقیده بیرون کرد. برخی کارشناسان می‌گویند بخت با مارین لوپن یار نیست چرا که با بیرون کردن پدر از حزب در عمل بسیاری از چهره‌های استخواندار «جبهه ملی» را به دور پدر جمع کرده است. با این حال، الجزیره می‌نویسد برگزاری انتخابات در فرانسه نشانه‌ای خوب است از اینکه فضای سیاسی- اگرچه تحت تاثیر جمعه خونین در پاریس بود اما به سوی آرامش پیش می‌رود. با این حال، اسلام‌هراسی و دیدگاه‌های ضدمهاجرت هنوز مولفه‌هایی هستند که احزاب افراطی در اروپا می‌توانند از آن به سود خود بهره برده و فضایی تبلیغی برای خود فراهم آورند.