آسوشیتدپرس: به دنبال تیراندازی در کالیفرنیا و کشته شدن ۱۴ نفر توسط یک زوج مسلمان، دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در بیانیه‌ای اعلام کرده است: ‌ورود مسلمانان به آمریکا موقتا و به‌طور کامل ممنوع شود.


در بیانیه ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ تصریح شده است که چنین ممنوعیتی تا زمانی که قانون‌گذاران و نمایندگان دریابند که مشکل چیست، باید اعمال شود. در این بیانیه همچنین تاکید شده است: چنین پیشنهادی به‌خاطر تنفر «بخش اعظم جمعیت مسلمانان» نسبت به آمریکا مطرح شده است. دونالد ترامپ اضافه کرده است: تا زمانی که نتوانیم درخصوص این مشکل و تهدیدی‌های خطرناک ناشی از آن تصمیم بگیریم، کشور نباید اجازه دهد که قربانی حملات افرادی بشود که به ترور معتقدند و برای جان انسان‌ها ارزشی قائل نیستند. کوری لوینسکی، رئیس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نیز گفته است که پیشنهاد ترامپ برای ممنوعیت ورود مسلمانان شامل «همه» از جمله توریست‌ها و کسانی که می‌خواهند به آمریکا مهاجرت کنند، خواهد شد.


این اظهارات دونالد ترامپ واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است. تعدادی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا از این اظهارات انتقاد کرده‌اند.کریس کریستی، فرماندار ایالت نیوجرسی و از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه، پیشنهاد «ممنوعیت ورود مسلمانان» به آمریکا را مسخره و «غیرسازنده» خوانده است. سناتور مارکو روبیو،‌ از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه، نیز گفته است با دونالد ترامپ در این خصوص هم عقیده نیست و چنین اظهارنظرهایی باعث وحدت مردم آمریکا نخواهد شد. بن رودی، معاون شورای امنیت ملی کاخ سفید، پیشنهاد دونالد ترامپ را در تضادکامل با تمام ارزش‌های آمریکا دانسته است. بن رودی، در ادامه می‌افزاید: «بخشی از قانون اساسی ما احترام به حق آزادی ادیان است.» جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه نیز در واکنش به پیشنهاد دونالد ترامپ درباره «ممنوع کردن ورود مسلمانان به آمریکا»، گفته است: این اولین اظهارنظر احمقانه‌ای نیست که او مطرح می‌کند و آخرین نیز نخواهد بود.


جب بوش، رقیب انتخاباتی ترامپ، نیز با نوشتن پیامی در توییتر ترامپ را «پریشان» خوانده است. بن کارسون، رقیب دیگر دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه هم گفته است که اعتقادات فردی نباید معیاری برای اجازه ورود به آمریکا باشد. کارسون در عین حال خواستار آن شده است که بازدیدکنندگان از آمریکا در مدت اقامت خود تحت‌نظر باشند. در مقابل شهردار سن‌پترزبورگ در فلوریدا با انتشار پیامی در توییتر گفته است که مانع ورود ترامپ به این شهر خواهد شد «تا وقتی که دریابیم چه خبر است»؛ اشاره او به پیشنهاد ترامپ است مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا «تا زمانی که دریابیم مشکل کجاست.» این پیام در مدت یک ساعت ۱۲۰۰ بار توسط سایر کاربران توییتر بازنشر شده است. یک روز پیش از سخنان ترامپ، باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد اسلام‌هراسی در این کشور هشدار داده بود. او در سخنرانی خود خطاب به ملت آمریکا تاکید کرده بود: «خطر حملات تروریستی واقعی است، اما ما بر آن غلبه خواهیم کرد.»