شاخص کل بورس در ماه‌های ابتدایی سال یک نفس رشد کرد و چند روزی است که شیب آن کند شده است.  همچنان ریسک‌های سیستماتیک عوامل اثرگذار و مهمی بر بازار سرمایه هستند و روند شاخص کل را متاثر می‌کنند. بر این اساس تحلیل‌گران از جمله تحلیل‌گران تکنیکال با رویکرد‌های متفاوتی به ادامه روند بازار نگاه می‌کنند.  شاخص کل هم‌وزن از انتهای سال گذشته (۱۷۷۰۸۰ واحد) تاکنون با بیش از ۱۴۰۴۸۲ واحد رشد به ۳۶۸۰۹۸ واحد رسیده است. شاخص کل فرابورس نیز از آخرین روز سال گذشته از ۶۵۹۱ واحد و با رشدی۶۲۸۰ واحدی  به ۱۲۸۷۱ واحد رسید. شاخص۳۰ شرکت بزرگ، شاخص مهم دیگری است که این روز‌ها مورد توجه سهامداران قرار گرفته است. این شاخص در آخرین روز کاری  بازار سهام در سال گذشته عدد ۲۰۲۹۲ واحد را به ثبت رساند و با ۳۳۲۰۷ واحد رشد تا چهارشنبه گذشته به ۵۳۴۹۹  واحد رسید. بررسی روند این شاخص‌ها در هفته گذشته و روند آتی آنها موضوعاتی است که در تحلیل‌های زیر آن را خواهید خواند.


بررسی تکنیکال شاخص کل بورس تهران

شکور علیشاهی

تحلیل‌گر بازار سرمایه

در هفته گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با 94/ 7 درصد افزایش از عدد یک میلیون و 68هزار و 844 واحد به یک میلیون و 153هزار و 679 واحد رسید.  با توجه به موقعیت قرار گرفتن سه میانگین متحرک 25، 90 و 150 روزه نسبت به یکدیگر و حضور عدد شاخص در بالای میانگین متحرک 25 روزه، روند فعلی این شاخص صعودی قوی برآورد می‌شود.  هر سه اندیکاتور RSI، CCI و Stochastic در حالت استاندارد در منطقه اشباع خرید هستند.

بررسی روند

روند تایید شده کوتاه مدت، صعودی قوی است که از 4 کندل قبل و در عدد 989هزار واحد آغاز شده. روند تایید شده میان مدت، صعودی قوی است که از 49 کندل قبل و در عدد 510هزار و 750 واحد آغاز شده و آخرین تایید آن در 9 کندل قبل و در عدد 910هزار و 870 واحد است. روند تایید شده بلند مدت، صعودی بسیار قوی است که از 99 کندل قبل و در عدد 353هزار و 640 واحد آغاز شده و آخرین تایید آن در 49 کندل قبل و در عدد 510هزار و 750 واحد است.

14-01

بررسی حمایت و مقاومت

اولین محدوده حمایتی برآورد شده، در محدوده یک میلیون و 87هزار و 700 واحد قرار دارد.  مقاومت این محدوده شاخصی در 3 کندل قبل به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست نه کم و نه زیاد بود (حدود 4 درصد بیشتر از میانگین حجم معاملات). این محدوده مقاومتی شکسته شده می‌تواند نقش حمایتی ضعیف را در آینده ایفا کند. دومین محدوده حمایتی برآورد شده، در محدوده یک میلیون و 50هزار واحد قرار دارد. این محدوده شاخصی در 4 کندل قبل به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست تقریبا زیاد بود (حدود 40 درصد بیشتر از میانگین حجم معاملات). این محدوده مقاومتی شکسته شده می‌تواند نقش حمایتی بسیار قوی را در آینده ایفا کند.  سومین محدوده حمایتی برآورد شده، در محدوده 989هزار واحد قرار دارد. این محدوده شاخصی در 5 کندل قبل به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست زیاد بود (حدود 66 درصد بیشتر از میانگین حجم معاملات).این محدوده مقاومتی شکسته شده می‌تواند نقش حمایتی با قدرت متوسط را در آینده ایفا کند. این محدوده نقش حمایتی خود را در 14 کندل قبل ایفا کرده است. اولین محدوده مقاومتی برآورد شده، در محدوده یک میلیون و 209هزار و 550 واحد قرار دارد.  دومین محدوده مقاومتی برآورد شده، در محدوده یک میلیون و 247هزار واحد قرار دارد. سومین محدوده مقاومتی برآورد شده، در محدوده یک میلیون و 308 هزار واحد قرار دارد.

14-02


نشانه‌های رشد

علیرضا سعیدی

تحلیل‌گر بازار سرمایه

شاخص کل بازار سرمایه از اوایل سال 97 رالی صعودی خود را آغاز کرد که از نظر تکنیکال حرکتی پرشتاب بود. شاخص در حین این حرکت در مقاطع مختلف مانند مهرماه سال 98 و مهر ماه سال 97 علاوه بر اصلاح قیمت با اصلاح زمانی نیز همراه بود که این اصلاح در مهرماه 97 شدیدتر بود. نکته مهم در تحلیل روند این نماگر آن است که شاخص‌ها وقتی ریزشی می‌شوند به اندازه سهم‌ها ریزش نمی‌کنند، زیرا وجود عرضه‌های اولیه مانع از ریزش بیشتر شاخص می‌شوند چون اغلب شاخص‌ها چسبندگی قیمتی دارند.

در ادامه این روند، از 23 اردیبهشت ماه سال 99 به مدت دو هفته کاری تا 7 خرداد ماه مجددا ریزشی را در شاخص مشاهده کردیم که این عقبگرد 135 هزار واحد و معادل 12 درصد بود. در این بازه زمانی شاخص کل از ایستگاه یک میلیون و 48 هزار واحد راه‌های رفته را دوباره بازگشت و در محدوده 913 هزار واحد متوقف شد. این ریزش از آنجا که از نوع قیمتی بود به لحاظ درصدی بسیار قابل توجه است و نشان می‌دهد این صعود و فرود نمی‌تواند نشان‌دهنده پایان کار رشد بازار سرمایه باشد. چنان که پس از آن و از 7 خرداد ماه، دوباره بازار روند جدیدی را در معاملات آغاز کرد و در محدوده یک میلیون و 153 هزار واحد ایستاد.  براساس این گزارش با توجه به نمودارهای تکنیکال و محاسبات انجام شده شاخص کل بازار سرمایه در محدوده یک میلیون و 230هزار واحد با مقاومت تکنیکالی روبه‌رو است. البته پیش‌بینی می‌شود هدف این روند یک میلیون و 400 هزار واحد باشد اما تا این لحظه هیچ مشکلی در روند شاخص کل از جمله واگرایی وجود ندارد و تنها مقاومت و اصلاح زمانی را در مدار یک میلیون و 230 هزار واحدی برای شاخص کل متصور هستیم. به‌طور کلی روند شاخص رو به رشد بوده و تا زمانی که شاخص در اعداد بالا ساختاری را از منظر تکنیکال تکمیل نکند نمی‌توانیم در مورد ریزش این نماگر حرفی به میان بیاوریم، زیرا همه نشانه‌ها مبنی بر رشد است.

به نظر می‌رسد پارادایم جدید فکری در بازار سرمایه شکل گرفته و شاخص اعداد باورنکردنی را در پیش خواهد داشت و ما نیز همچنان با این روند همراه هستیم.  اما در تحلیل روند شاخص کل هم وزن باید گفت؛ چون در فرمول محاسبه این شاخص باتوجه به اینکه نمادها به‌صورت هم‌وزن و مساوی تاثیر دارند، بررسی تکنیکال این شاخص خیلی مهم‌تر از شاخص کل است زیرا در برآورد شاخص کل، سرمایه شرکت‌ها، ارزش بازار شرکت‌ها و عوامل دیگری هم تاثیرگذار هستند. به‌نظر می‌رسد شاخص هم‌وزن رشد خود را پرقدرت شروع کرده و این شاخص نیز با توجه به رشد پرشتابی که در پیش گرفته می‌تواند تا 450 هزار واحد صعود را تجربه کند. در حال حاضر این نماگر روی عدد 368 هزار واحد قرار دارد. نکته‌ای که در حوزه تکنیکال از نظر الیوتی وجود دارد این است که نمی‌توان از ابتدا تارگت کل مسیر را مشخص کرد. تارگت‌ها قابلیت آپدیت شدن دارند؛ زیرا تا زمانی که کل ساختار تکمیل نشده است، نمی‌توان در مورد پایان آن نظر داد. به‌طور کل پیش‌بینی درکار نیست و همه باید با این روند همراه شوند که مستلزم درک ساختارهاست؛ این ساختارها تا این لحظه حاکی از روند رو به رشد شاخص کل است و مشکلی در روند رشد آن مشاهده نمی‌شود.

 


بررسی شاخص کل فرابورس

در هفته گذشته شاخص کل فرابورس با ۴۹/ ۶ درصد افزایش از ۱۲،۰۸۶ واحد به ۱۲،۸۷۰ واحد رسید. با توجه به موقعیت قرار گرفتن سه میانگین متحرک ۲۵، ۹۰ و ۱۵۰ روزه نسبت به یکدیگر و حضور قیمت شاخص در بالای میانگین متحرک ۲۵ روزه، روند فعلی این قیمت شاخص صعودی قوی برآورد می‌شود.  هر سه اندیکاتورهای RSI، CCI و Stochastic در حالت استاندارد در منطقه اشباع خرید هستند.

14-03

روند تایید شده کوتاه‌مدت، صعودی است که از 9 کندل قبل و در 10،735 واحد آغاز شده است.  شکست این محدوده به سمت پایین نشانه نزولی نیست ولی احتمال تشکیل روند نزولی را افزایش می‌دهد. در صورت کاهش شاخص این محدوده می‌تواند نقش حمایتی ضعیف داشته باشد. این محدوده برای تحلیلگران جسور از اهمیت خاصی برخوردار است. روند تایید شده میان‌مدت، صعودی است که از 50 کندل قبل و در 6،547 واحد آغاز شده و آخرین تایید آن روی 9 کندل قبل و در 10،715 واحد است. در صورت کاهش شاخص این محدوده می‌تواند نقش حمایتی بسیار قوی داشته باشد. شکست این محدوده به سمت پایین مخصوصا با حجم زیاد نشانه اصلاح قیمت‌ها است. این محدوده برای تحلیلگران محافظه‌کار از اهمیت خاصی برخوردار است. روند تایید‌شده بلند‌مدت، صعودی است که از 106 کندل قبل و در 4،556 واحد آغاز شده و آخرین تایید آن روی 57 کندل قبل و در 6،530 واحد است. در صورت کاهش شاخص این محدوده می‌تواند نقش حمایتی بسیار قوی داشته باشد. شکست این محدوده به سمت پایین مخصوصا با حجم زیاد نشانه نزولی است. این محدوده برای تحلیلگران محافظه‌کار از اهمیت خاصی برخوردار است. ایفای نقش حمایتی با برخورد شاخص به این محدوده برای خریداران ریسک‌پذیر و فروشندگان ریسک‌گریز از اهمیت خاصی برخوردار است.  عبور شاخص از این محدوده به سمت پایین برای خریداران بسیار ریسک‌پذیر و فروشندگان ریسک‌گریز مهم است.

بررسی حمایت و مقاومت

مهم‌ترین محدوده حمایتی برآوردشده، در محدوده 11،900 واحد قرار دارد.  این محدوده قیمتی در 4 کندل قبل به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست تقریبا کم بود (حدود 15 درصد کمتر از میانگین حجم معاملات). این محدوده مقاومتی شکسته‌شده می‌تواند نقش حمایتی قوی را در آینده ایفا کند.  شکسته شدن این محدوده به سمت پایین خصوصا با حجم زیاد نشانه نزولی است. این محدوده برای تحلیلگران محافظه‌کار از اهمیت خاصی برخوردار است. شاخص برای عبور از این محدوده به سمت پایین با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. ایفای نقش حمایتی با برخورد شاخص به این محدوده برای خریداران کمی ریسک‌پذیر و فروشندگان کمی ریسک گریز از اهمیت خاصی برخوردار است.  عبور شاخص از این محدوده به سمت پایین برای خریداران ریسک‌پذیر و فروشندگان ریسک‌گریز مهم است. مهم‌ترین محدوده مقاومتی برآوردشده، در محدوده 13،800 واحد قرار دارد.  شکسته شدن این محدوده به سمت بالا نشانه صعودی نیست؛ ولی امیدها را برای ادامه روند صعودی افزایش می‌دهد.  این محدوده برای تحلیلگران جسور از اهمیت خاصی برخوردار است.

14-06


بررسی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ

در هفته گذشته شاخص شاخص ۳۰ شرکت بزرگ با ۰۸/ ۱۵ درصد افزایش از ۴۶،۴۸۸ واحد به ۵۳،۴۹۹ واحد رسید. با توجه به موقعیت قرار گرفتن سه میانگین متحرک ۲۵، ۹۰ و ۱۵۰ روزه نسبت به یکدیگر و حضور قیمت شاخص در بالای میانگین متحرک ۲۵ روزه، روند فعلی این قیمت شاخص صعودی قوی برآورد می‌شود.  هر سه اندیکاتورهای RSI، CCI و Stochastic در حالت استاندارد در منطقه اشباع خرید هستند.

14-04

روند تایید شده کوتاه‌مدت، صعودی است که از 9 کندل قبل و در 39،425 واحد آغاز شده است.   شکست این محدوده به سمت پایین نشانه نزولی نیست ولی احتمال اصلاح قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.  در صورت کاهش شاخص این محدوده می‌تواند نقش حمایتی ضعیف داشته باشد.  این محدوده برای تحلیلگران جسور از اهمیت خاصی برخوردار است.  ایفای نقش حمایتی با برخورد شاخص به این محدوده برای خریداران بسیار ریسک‌گریز و فروشندگان بسیار ریسک‌پذیر از اهمیت خاصی برخوردار است.   عبور شاخص از این محدوده به سمت پایین برای خریداران ریسک‌گریز و فروشندگان ریسک‌پذیر مهم است. روند تایید شده میان‌مدت، صعودی است که از 45 کندل قبل و در 20،654 واحد آغاز شده و آخرین تایید آن روی 9 کندل قبل و در 39،425 واحد است.  در صورت کاهش شاخص این محدوده می‌تواند نقش حمایتی قوی داشته باشد. شکست این محدوده به سمت پایین مخصوصا با حجم زیاد نشانه نزولی است.  این محدوده برای تحلیلگران محافظه کار از اهمیت خاصی برخوردار است. روند تایید شده بلندمدت، صعودی است که از 126 کندل قبل و در 13،235 واحد آغاز شده و آخرین تایید آن روی 45 کندل قبل و در 39،425 واحد است.  در صورت کاهش شاخص این محدوده می‌تواند نقش حمایتی بسیار قوی داشته باشد.  شکست این محدوده به سمت پایین مخصوصا با حجم زیاد نشانه نزولی است.  این محدوده برای تحلیلگران محافظه‌کار از اهمیت خاصی برخوردار است.

بررسی حمایت و مقاومت

مهم‌ترین محدوده حمایتی برآورد شده، در محدوده 45،600 واحد قرار دارد.  این محدوده قیمتی در 6 کندل قبل به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست تقریبا زیاد بود ( حدود 46 درصد بیشار از میانگین حجم معاملات). این محدوده مقاومتی شکسته شده می‌تواند نقش حمایتی قوی را در آینده ایفا کند.  شکسته شدن این محدوده به سمت پایین خصوصا با حجم زیاد نشانه نزولی است.  این محدوده برای تحلیلگران محافظه‌کار از اهمیت خاصی برخوردار است. شاخص برای عبور از این محدوده به سمت پایین با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. ایفای نقش حمایتی با برخورد شاخص به این محدوده برای خریداران کمی ریسک‌پذیر و فروشندگان کمی ریسک‌گریز از اهمیت خاصی برخوردار است.   عبور شاخص از این محدوده به سمت پایین برای خریداران ریسک‌پذیر و فروشندگان ریسک‌گریز مهم است.  مهم‌ترین محدوده مقاومتی برآورد شده، در محدوده 61،200 واحد قرار دارد.   شکسته شدن این محدوده به سمت بالا نشانه صعودی نیست ولی امیدها را نسبت به ادامه روند صعودی افزایش می‌دهد.  این محدوده برای تحلیلگران جسور از اهمیت خاصی برخوردار است.

14-07


بررسی شاخص کل هم‌وزن

در هفته گذشته شاخص کل هم‌وزن با ۹۹/ ۷ درصد افزایش از ۳۴۰هزار و ۸۴۶واحد به ۳۶۸هزار و ۹۵ واحد رسید.   با توجه به موقعیت قرار گرفتن سه میانگین متحرک ۲۵، ۹۰ و ۱۵۰ روزه نسبت به یکدیگر و حضور قیمت شاخص در بالای میانگین متحرک ۲۵ روزه، روند فعلی این قیمت شاخص صعودی قوی برآورد می‌شود.  هر سه اندیکاتورهای RSI، CCI و Stochastic در حالت استاندارد در منطقه اشباع خرید هستند.

14-05

روند تایید شده کوتاه‌مدت، صعودی است که از 5 کندل قبل و در 317هزار و 385 واحد آغاز شده است.  شکست این محدوده به سمت پایین نشانه نزولی نیست؛ ولی احتمال تشکیل روند نزولی را افزایش می‌دهد. در صورت کاهش شاخص این محدوده می‌تواند نقش حمایتی قوی داشته باشد. روند تایید شده میان مدت، صعودی است که از 51 کندل قبل و در 174هزار و 160 واحد آغاز شده و آخرین تایید آن روی 5 کندل قبل و در 317هزار و 385 واحد است. شکست این محدوده به سمت پایین مخصوصا با حجم زیاد، نشانه اصلاح قیمت‌ها است. در صورت کاهش شاخص این محدوده می‌تواند نقش حمایتی قوی داشته باشد. این محدوده برای تحلیلگران محافظه‌کار از اهمیت خاصی برخوردار است. ایفای نقش حمایتی با برخورد شاخص به این محدوده برای خریداران کمی ریسک‌گریز و فروشندگان کمی ریسک‌پذیر از اهمیت خاصی برخوردار است. عبور شاخص از این محدوده به سمت پایین برای خریداران کمی ریسک‌پذیر و فروشندگان کمی ریسک‌گریز  مهم است. روند تایید شده بلند مدت، صعودی است که از 97 کندل قبل و در 109هزار و 850  واحد آغاز شده و آخرین تایید آن روی 51 کندل قبل و در 174هزار و 160 واحد است. شکست این محدوده به سمت پایین مخصوصا با حجم زیاد نشانه نزولی است. در صورت کاهش شاخص این محدوده می‌تواند نقش حمایتی بسیار قوی داشته باشد.

بررسی حمایت و مقاومت

مهم‌ترین محدوده حمایتی برآورد شده، در محدوده 336هزار و 550 واحد قرار دارد. این محدوده قیمتی در 4 کندل قبل به سمت بالا شکسته شده است. حجم معاملات در زمان شکست تقریبا زیاد بود (حدود 40 درصد بیشتر از میانگین حجم معاملات). این محدوده مقاومتی شکسته شده می‌تواند نقش حمایتی با قدرت متوسط را در آینده ایفا کند.  شکسته شدن این محدوده به سمت پایین خصوصا با حجم زیاد نشانه نزولی است. شکسته شدن این محدوده به سمت پایین نشانه نزولی نیست؛ ولی روند صعودی را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند. این محدوده برای تحلیلگران جسور از اهمیت خاصی برخوردار است. به نظر می‌رسد برای عبور شاخص از این محدوده به سمت پایین با مشکلاتی مواجه شود. ایفای نقش حمایتی با برخورد شاخص به این محدوده برای خریداران کمی ریسک‌پذیر و فروشندگان کمی ریسک‌گریز از اهمیت خاصی برخوردار است.  عبور شاخص از این محدوده به سمت پایین برای خریداران ریسک‌پذیر و فروشندگان ریسک‌گریز مهم است. مهم‌ترین محدوده مقاومتی برآورد شده، در محدوده 381هزار و 700 واحد قرار دارد. شکسته شدن این محدوده به سمت بالا نشانه صعودی نیست؛ ولی امیدها را نسبت به ادامه روند صعودی افزایش می‌یابد.به نظر می‌رسد شاخص برای عبور شاخص از این محدوده به سمت بالا با مشکلاتی مواجه شود.این محدوده قیمتی برای خریداران ریسک‌گریز و فروشندگان ریسک‌پذیر مهم است.

 

14-08