امین دامچه

مدیر سرمایه‌گذاری کاریزما

هفته جاری در بازار دو موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. یک موضوع بحث فروش آبشاری سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها و بانک‌ها است که این اتفاق به گونه‌ای است که کارگزاری‌ها در سقف قیمتی شروع به عرضه سهام می‌کنند. این درحالی است که این اتفاق بعد از یک روند اصلاحی و خبرهای مثبت در حال رخ دادن است. عرضه سهام عدالت در این شرایط منجر به بی‌اعتمادی افراد تازه‌وارد به بازار سرمایه و همچنین افزایش عرضه‌ها می‌شود. از طرفی به جز سهام عدالت، انتشار اوراق سلف نفت نیز است که به دلیل اینکه تا‌کنون جزئیات دقیقی از نرخ آن منتشر نشده است نمی‌توان درخصوص تاثیر آن پیش‌بینی کرد. اگر نرخ بازدهی این اوراق برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد منجر به افزایش عرضه‌ها و اگر نرخ بازدهی آن جذاب نباشد، تغییر زیادی در عرضه‌ها به وجود نمی‌آید. در کل انتظار می‌رود روند بازار در هفته جاری متعادل دنبال شود.

 

 

حمیدرضا مهرآور

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان

 نحوه معاملات در دو هفته اخیر به گونه‌ای بوده که می‌توان گفت بازار سرمایه در حال استراحت است و این استراحت بازار سرمایه کماکان در هفته جاری ادامه دارد. اما در این بین زمان‌بندی جدید برای معاملات می‌تواند شرایط را برای سرمایه‌گذاران به گونه‌ای رقم بزند که بتوانند راحت‌تر معاملات خود را انجام دهند. این تغییر در بازار سرمایه می‌تواند بر روند شاخص نیز تاثیرگذار باشد. از طرفی خبرهایی که در آخر هفته پیش از سوی وزارت اقتصاد درخصوص دارا دوم منتشر شد می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند بازار داشته باشد. به‌طور کلی می‌توان گفت استراحت بازار در دو هفته اخیر می‌تواند مقدمه‌ای برای رشد بازار باشد. دیدی که نسبت به بازار سرمایه وجود دارد دیدی مثبت و صعودی تا پایان سال است و سرمایه‌گذاران می‌توانند بازار سهام را مکانی مطمئن برای سرمایه‌گذاری بدانند.

 

 

محمد باقر خادمی

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی

 با توجه به آغاز فروش سهام عدالت از روز چهارشنبه و ادامه روند فروش در هفته جاری انتظار می‌رود بازار سرمایه در ابتدای هفته با افزایش حجم عرضه روبه‌رو شود. عرضه‌ها و روند نزولی در سهم‌های بزرگ بیشتر است اما روند در سهم‌های کوچک برخلاف سهام‌های بزرگ که نزولی است می‌تواند روند صعودی داشته باشد. زیرا سهام کوچک در پرتفوی سهام عدالت قرار ندارند. اما این روند تا اواسط هفته بیشتر تداوم ندارد و از روز دوشنبه می‌توان روند صعودی برای سهام بزرگ نیز در نظر گرفت.

 

 

ابراهیم سپیانی

کارشناس بازار سرمایه

با توجه به حمایت شاخص در محدوده یک میلیون و 850 هزار تا یک میلیون و 900 هزار انتظار می‌رود بازار سرمایه واکنش مثبتی به این محدوده داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود بازار سهام در هفته جاری نیز قاعدتا مانند هفته گذشته در برخی سهام‌ها به حمایت‌های خوبی برسند و مورد توجه بازار قرار گیرند و برخی از سهام به‌خصوص سهام بزرگ به دلیل عرضه بخش دوم سهام عدالت فشار فروش را تجربه کنند. در کل می‌توان گفت بازار سرمایه در این محدوده‌ واکنش خوبی نشان می‌دهد و با توجه به شرایطی که به وجود آمده اقبال به سمت شرکت‌های کوچک‌تر بیشتر خواهد بود و راه خیلی از سهم‌ها از یکدیگر جدا می‌شود.

 

 

مهدی فرازمند

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک

بحث عرضه بخش دوم سهام عدالت در شروع هفته می‌تواند منجر به پیشی گرفتن عرضه‌ها بر تقاضا شود و در نهایت روز‌های اول هفته می‌تواند منفی دنبال شود. اما از اواسط هفته و پایان یافتن عرضه‌های سهام عدالت می‌توانیم شاهد چرخشی در بازار سرمایه باشیم و شروع روند صعودی بازار دوباره رقم می‌خورد. همچنین دوزمانه شدن بازار در کل اثر نامطلوبی بر تمرکز و رفتار بازیگران می‌گذارد اما به نظر تنها‌  راه چاره برای کاهش فشار معاملات بر روی هسته همین راه است که در کوتاه‌مدت می‌توانیم شاهد بهبود اوضاع در سفارش‌گیری‌ها و معاملات باشیم.