«دنیای‌اقتصاد» میزبان اقتصاددانان عکس: دنیای اقتصاد، علی محمدی

Ali Mohammadi-53 copy

Ali Mohammadi-48 copy


شکل‌گیری رویکرد جدید در روزنامه‌نگاری

دکترمحمد طبیبیان در سخنان خود از شکل‌گیری رویکرد جدید در دنیای روزنامه‌نگاری ایران با شروع انتشار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» و هفته‌نامه«تجارت فردا» سخن گفت. طبیبیان علم اقتصاد را یک مساله خشک خواند اما به عقیده او گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» این مسائل را با بهترین زبان ممکن به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. طبیبیان در ادامه برخی از برداشت‌های خود از روند فعالیت مجموعه «دنیای‌اقتصاد» را بیان کرد: مجموعه «دنیای‌اقتصاد» یک بنیان از عقلای اجتماعی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و ادبی را شناسایی و حفظ کرده است و این امری است که تا پیش از این رسانه دیگری آن را صورت نبخشید. ویژگی بعدی این مجموعه استفاده از جوانان اقتصادی اهل قلم است. به‌طوری که گاه نوشته یک جوان تازه فارغ التحصیل بسیار موثر بوده است و من امیدوارم این مسیر ادامه داشته باشد تا جوانان اهل قلم و اهل تعقل بیشتری  در این عرصه حضور یابند.

Ali Mohammadi-136 copy

 

پیشران فکری مجموعه «دنیای اقتصاد»

 دکتر علیرضا بختیاری، با نقل خاطره‌ای از روز‌های نخست انتشار هفته نامه تجارت فردا گفت: خاطرم هست در اوایل انتشار این هفته نامه، بسیاری از دوستان و همکاران معتقد بودند که امکان انتشار یک مجله اقتصادی مقبول، وزین و اثرگذار به‌صورت هفتگی وجود ندارد و بهتر است که این برنامه به‌صورت ماهنامه جلو برود. ولی با همت همکاران و در کنار آن حرکت بر روی یک مدل مناسب، تجارت فردا به‌رغم وجود سختی‌ها به کار خود ادامه داد. بختیاری در ادامه اضافه کرد:  کار روزنامه‌نگاری و به‌طور کلی رسانه داری به مثابه راه رفتن روی لبه تیغ است. هر یک از شماره‌هایی که منتشر شد اثرگذار بوده است. او در ادامه از نقش مهم اقتصاددانان و فعالان اقتصادی سخن به میان آورد و گفت: تداوم این امر بدون همراهی اقتصاددانان، همکاران عزیز و فعالان اقتصادی غیر‌ممکن بوده و اگر این مسیر ادامه دارد دلیل آن وجود یک مکتب و جریان فکری مستقل و پیشرو به عنوان نقشه راه  در گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» است.

Ali Mohammadi-114 copy

 

اقتصاددان جریان ساز

دکترمسعود روغنی زنجانی پس از نقل چند خاطره از سال‌های دور و وضعیت نابسامان سیاستگذاری اقتصادی در سازمان برنامه و بودجه در آن سال‌ها، نخستین مقابله‌کننده با جریان حاکم اقتصادی در آن دوره را دکتر طبیبیان دانست و از تلاش‌های ایشان قدردانی کرد. به گفته زنجانی، حملات صریح و علمی ایشان به آن جریان را کمتر اقتصاددانی در نوشته‌های خود داشته است.

Ali Mohammadi-261 copy

 

عامل کلیدی تحول

دکتر محمد تقی بانکی در نقل خاطره‌ای از دکتر طبیبیان از سال‌های دور سازمان برنامه و بودجه سخن به میان آورد. بانکی گفت: در سال‌های جنگ تعبیر غلطی از بودجه کشور مطرح بود و شرایط نابسامانی در این سازمان برقرار بود. سازمان برنامه و بودجه در آن زمان نیازمند تغییر و تحول بزرگی بود، که دکتر طبیبیان و دکتر مشایخی نقش مهمی را برای بررسی‌های علمی، تفهیم اهمیت سازمان برنامه و بودجه و توسعه کشور  ایفا کردند.

Ali Mohammadi-253 copy

 

جای خالی رسانه‌های موثر در دهه50

محمد طاهری، سردبیر مجله تجارت فردا در آغاز سخنرانی خود پس از خوشامدگویی به حضار برنامه گفت: با ورق خوردن جلد‌های منتشر شده از تجارت فردا خاطرات و چالش‌های هر یک از این شماره‌ها به خاطرم آمد. اول از همه از آقای دکتر بختیاری تشکر می‌کنم چرا که در این دوازده سال چالش‌هایی داشتیم که هریک برای زمین‌گیر کردن یک فعالیت کافی بوده است. اما با صبر و حوصله ایشان آنها را پشت سر گذاشتیم. او در ادامه از تک تک دست اندرکاران این مجله تشکر کرد و از سختی‌ها و مرارت‌های این دوازده سال سخن به میان آورد. طاهری در ادامه از نقش چشمگیر استادان اقتصادی در بهبود مطالب این هفته نامه و همچنین همکاری هفتگی با آنها سخن گفت. او در انتهای سخنان خود مجله تجارت فردا را از آن آینده خواند و گفت: من مجله‌های قدیمی بسیاری در منزل دارم، همیشه آرزو می‌کنم که کاش مجله‌ای مانند تجارت فردا در دهه پنجاه منتشر می‌شد. چرا که امثال این مجله‌ها عقلانیت را در کشور منتشر می‌کنند.

Ali Mohammadi-80 copy

 

تداوم در نقد

دکترمسعود نیلی به عنوان سخنران دیگر بخش نخست نشست شنبه شب در ابتدا از دکتر علیرضا بختیاری به عنوان یک کارآفرین رسانه‌ای یاد کرد و از تلاش‌های ایشان در سال‌های اخیر قدردانی کرد. نیلی گفت: منتقد بودن و تداوم یافتن در کشور ما کار سختی است که این گروه باوجود چالش‌ها از پس آن برآمده است. او همچنین از طراحی هوشمندانه روی جلد‌های تجارت فردا تقدیر کرد. نیلی در ادامه مهم‌ترین علل تداوم گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» و به‌ویژه مجله تجارت فردا را انسجام فکری در بخش تولید محتوای این مجموعه دانست. او همچنین پذیرش مفاهیم اقتصادی در جامعه را به دلیل فعالیت اندیشمندان اقتصادی در جامعه دانست. نیلی گفت: افراد بسیار کمی حاضر شدند به صورت داوطلبانه در راستای بهبود وضعیت علم اقتصاد در جامعه تلاش کنند و اگر از من پرسیده شود که مهم‌ترین شخص در این مسیر چه کسی بوده است من از دکتر سید محمد طبیبیان نام خواهم برد.

Ali Mohammadi-190 copy

 

بنیان‌گذار فضای گفت‌وگو در اقتصاد

دکتر محمدمهدی‌ بهکیش ضمن اشاره به شخصیت علمی والای دکتر طبیبیان، از گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» بابت فعالیت مداوم با وجود ریسک‌های بسیار سخن گفت. به عقیده دکتر بهکیش دکتر طبیبیان پایه‌هایی در فضای اقتصادی کشور ایجاد کرده که افراد علمی در مناصب مختلف بتوانند با هم ارتباط گرفته و تبادل نظر کنند. او همچنین مجله تجارت فردا را ماحصل همین پایه‌گذاری‌ها خواند.

Ali Mohammadi-274 copy

 

اقتصاد؛ کلید بحران اجتماعی

دکتر علینقی‌مشایخی از 44 سال آشنایی خود با دکتر طبیبیان خبر داد. او گفت: جناب دکتر طبیبیان فهم عمیق و دقیقی از علم اقتصاد دارد. و بر این باور است که اگر فهم درستی از مفاهیم اقتصادی داشته باشید دیگر مسائل علوم اجتماعی نیز قابل حل است. او در ادامه دکتر طبیبیان را شخصی صریح، وطن پرست و متعهد علمی خواند. مشایخی در ادامه سخنان خود گفت: گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در اکوسیستمی توانایی فعالیت پیدا کردند که دکتر طبیبیان از مهم‌ترین اشخاص در جهت ایجاد این اکوسیستم بوده است. او همچنین در ادامه از برخی فعالیت‌های دکتر طبیبیان در ایجاد این اکوسیستم در سال‌های گذشته سخن گفت.

Ali Mohammadi-258 copy

 

 اکونومیست ایرانی

محمد قوچانی به عنوان یکی دیگر از سخنرانان مهم‌ترین فعالیت‌های گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» را حمایت از اقتصاد آزاد نام برد چرا که به گفته او در کشور ما عمدتا فعالیت‌ها دولت محور صورت گرفته و نهادی جهت حمایت از اقتصاد آزاد وجود ندارد. قوچانی گفت: فضای روشنفکری جامعه ما یک فضای چپ است و در این شرایط ایجاد یک نهاد عقلایی با محوریت اقتصاد آزاد بسیار قابل تقدیر است. وی در ادامه گفت: در کشور ما تقلید و الگوبرداری از رسانه‌های غربی زیاد انجام می‌شود، من همیشه آرزو داشتم مجله‌ای مانند اکونومیست در کشور ما وجود داشته باشد و امروز با افتخار می‌گویم که تجارت فردا اکونومیست ایران است. البته که در سال‌های دور ترجمه‌ای از اکونومیست داشتیم اما مزیت تجارت فردا به ایرانی بودن آن است و اینکه صرفا ترجمه نیست. تجارت فردا دیدگاه و گفتمان دارد. این به آن معنی نیست که تجارت فردا دیدگاه‌های دیگر را نمی‌بیند منظور این است که این مجله از دیدگاه خود شرمنده نیست و حضور استادان اقتصادی در شورای سیاستگذاری تجارت فردا، سرمایه این مجله است.

Ali Mohammadi-156 copy

Ali Mohammadi-319 copy

عکس‌ها: علی محمدی