به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، بیت الله ستاریان کارشناس اقتصادی در یادداشت خود نوشت:

براساس محاسبات تحلیل گران اقتصاد مسکن میانه امسال موعد خروج مسکن از رکود قرار گرفت. آمارها نشان می‌دهد که از شهریورماه خروج بخش مسکن از رکود با شیب ملایم آغازشده است و به نظر می سد تا انتهای سال آینده تغییر بازار مسکن ادامه پیدا کند و در اوایل سال قیمت‌ها به اوج برسد. البته هر نوع افزایش در بازار مسکن در چهار بخش معاملات، قیمت، سرمایه‌گذاری و تولید همراه هست و اگر اراده‌ای بر ممانعت از افزایش در هر یک از این بخش‌ها وجود نداشته بشد، منحنی مسیر صعود را ادامه می‌دهد و تا بهار سال آینده به بالاترین سطح خواهد رسید. روند صعود در هرکدام از اجزای بازار مسکن ادامه پیدا می‌کند اگر دوباره با رکود روبه‌رو نشویم.

بروز دوباره رکود در بخش مسکن به رفتاری که در ادامه با اقتصاد مسکن در پیش می‌گیریم بستگی دارد. اگر بخش مسکن را از انحصار و تحریم خارج نکنیم دوباره به رکود می‌رسیم. اگر اجازه ندهیم بخش خصوصی در ارتباط مستقیم با خارج از کشور سرمایه‌گذار جذب کند از منابعی غیر از منابع نفتی در بخش مسکن فعالیت کند، روند صعود در چهار بخش بازار مسکن با مشکل روبه‌رو خواهد شد. با استفاده از سرمایه خارجی در بخش مسکن و برنامه‌ریزی درست در سال جاری و سال آینده به افزایش تولید، سرمایه‌گذاری و معاملات می‌رسیم و افزایش قیمت در انتهای سال بعد به ثبات می‌رسد و قیمت‌ها تغییر نخواهد کرد. این مسئله بیش از هر چیز به آزادی بخش خصوصی در جذب سرمایه خارجی متکی است.

یکی از اقدامات دولت در شکستن رکود تغییر وام مسکن است. ازجمله این تغییرات مسکن کاهش دوره سپرده‌گذاری و افزایش دوره بازپرداخت وام مسکن اعلام شده است اما در اصل وام بانکی به‌اندازه مختصری بر بازار اثر دارد و برنامه‌های مربوط به وام و تسهیلات مسکن سوار بر موج خروج از رکود می‌شود و عاملی برای خروج از رکود نیست. بخش مسکن در شرایط فعلی بیشتر با اقتصاد کلان دیگر است تا مسائل جزئی در مقیاس کوچک. نکته مهم این است که تا یک سال آینده قیمت مسکن به‌اندازه قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند و تا زمانی که تولید به‌اندازه پاسخ به نیاز جامعه برسد، روند افزایش قیمت ادامه پیدا می‌کند. نکته مهم این است که امکان تولید یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال با اتکا به درآمدهای نفتی و منابع داخلی ممکن نیست. حتی تمام منابع بانکی ما برای ساخت این میزان مسکن در سال کافی نیست و کلید ثبات قیمت‌ها، جذب سرمایه خارجی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.