به گزارش ایرنا تسلط ارتش سوریه بر روستای حطله شرقی در شرق فرات؛ از دست دادن الرقه، شکست سخت داعش؛ آمریکا تامین کننده سلاح تروریست های داعش و النصره؛ عقب نشینی داعش از مناطق درگیری با کردهای سوریه؛ و توافق ترکیه با جبهه النصره برای ایجاد پایگاه نظامی؛ از خبرهای مهم روز دوشنبه کشور همسایه سوریه است.

 

** ارتش و نیروهای مسلح سوریه امروز روستای حطله شرقی در شرق شهر دیرالزور را از گروه تروریستی تکفیری داعش پاکسازی کردند.
استان دیرالزور در شرق سوریه در مرز با عراق و شهر نفت خیز دیرالزور در کرانه رود فرات واقع شده است.

** خبرگزاری فرانسه امروز در گزارشی از شهر کوبانی (عین‌العرب) واقع در شمال استان حلب، با اشاره به تحولات میدانی در شهر الرقه سوریه (در شمال شرقی این کشور- در ساحل فرات)؛ از دست دادن الرقه را شکستی سخت برای داعش دانست و نوشت: داعش در زمانی نه چندان دور، مناطق وسیعی از این استان را که در مسیر مرزی میان سوریه و عراق قرار دارد، در اختیار داشت و این در حالی است که نیروهای دمکراتیک کرد از زمان ورود به شهر الرقه (مرکز استان الرقه) در ماه ژوئیه سال جاری و پس از ماه ها مبارزه با داعش و محاصره این گروه، حدود ۹۰ درصد از شهر رقه را به تصرف خود درآوردند.

** روجا فلات فرمانده ارشد نیروهای دمکراتیک سوریه تحت حمایت آمریکا و فرمانده عملیات نظامی &#۳۹;خشم فرات&#۳۹; امروز در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه از ادامه نبرد نیروهایش با داعش در دو جبهه شرق و شمال الرقه خبر داد.
وی معتقد است که در صورت مواجهه نیروهای دمکراتیک کرد با داعش به هفته پایانی عملیات آزادسازی الرقه وارد خواهند شد.

** سرلشکر علی العلی رئیس بخش عملیات ارتش سوریه با تاکید بر آن که آمریکا به اپوزیسیون سوریه سلاح نمی دهد، از تجهیز تروریست های داعش و النصره به انواع سلاح از سوی آمریکا خبر داد.
خبرگزاری استپوتنیک امروز به نقل از سرلشکر علی العلی نوشت که آمریکا از ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) تا ۱۵ سپتامبر(۲۴ شهریور) سال جاری یک هزار و ۴۲۱ کامیون تجهیزات نظامی و سلاح به تروریست ها در سوریه تحویل داده است و بیشتر سلاح هایی که به دست تروریست ها می افتد، توسط شرکت های آمریکایی emring و Orbital ATK که زیر نظر پنتاگون اداره می شود، تولید و توسط متحدان آمریکا در منطقه برای تروریست ها خریداری می شود.

** براساس اعلام نهاد موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان این کشور، گروه تروریستی تکفیری داعش برای تمرکز بر نبرد با ارتش سوریه و نیروهای همپیمان از مناطق درگیری با نیروهای دمکراتیک سوریه عقب نشینی می کند.
از سوی دیگر منابع نزدیک به تروریست ها از توافق میان گروه تروریستی داعش با نیروهای دمکراتیک سوریه برای خروج باقیمانده این گروه از رقه خبر دادند.

** جیهان شیخ احمد سخنگوی عملیات خشم فرات نیز اعلام کرد که نیروهای دمکراتیک سوریه تاکنون بر 85 درصد شهر رقه مسلط شده اند و در چند روز آینده پاکسازی کامل شهر از گروه تروریستی داعش اعلام می شود.
نیروهای حزب اتحاد دمکراتیک سوریه از روز ششم نوامبر۲۰۱۶ (۱۶آبان ۹۵) عملیاتی را با نام خشم فرات با پشتیبانی ائتلاف آمریکایی برای تسلط بر شهر رقه و بیرون راندن گروه تروریستی داعش آغاز کردند.

** شهر رقه مرکز استانی با همین نام در شمال سوریه است که در ساحل شرقی رود فرات و در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شرق شهر حلب قرار دارد. 

** روزنامه الوطن سوریه امروز از توافق ترکیه با گروه تروریستی جبهه النصره برای ایجاد پایگاه نظامی در غرب حلب خبر داد. 
به نوشته این منبع خبری، نظامیان ترکیه دیروز با خودروهای گروه تروریستی جبهه النصره وارد منطقه جبل الشیخ برکات مشرف بر شهر داره عزه در غرب حلب شدند و از منطقه مورد توافق برای ایجاد پایگاه نظامی ترکیه بازدید کردند. 

** رسانه های نزدیک به تروریست ها دیروز از درگیری شدید گروه تروریستی جبهه النصره با گردان های الایمان گروه احرارالشام و گروهک فیلق الشام در استان ادلب سوریه خبر دادند که در جریان این درگیری ها که گفته می شود همچنان در شهرک ارمناز ادامه دارد، شماری از نیروهای دو طرف کشته شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.