به نوشته اعتماد، او گفت: «ما به ائتلاف در داخل یک جبهه سیاسی و گروه‌های همسو البته با سازوکار شفاف و مشخص اصرار داریم. احزاب عضو یک جبهه در چارچوب‌های مشخص می‌توانند ائتلاف کنند و تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم در همین راستا بود. ائتلاف با جریانات رقیب هم به صورت اقتضایی و برحسب ضرورت می‌تواند انجام شود.»

وی با تاکید بر اینکه اعلام راهبرد انتخاباتی برای انتخابات سال ۹۸ بسیار زودهنگام است، مهم‌ترین مساله جبهه اصلاحات را در حال حاضر انسجام‌بخشی به تشکیلات دانست و از همه نخبگان اصلاح‌طلب خواست در مسیر وحدت و همگرایی این جریان سیاسی گام بردارند و به انسجام‌بخشی این جریان کمک کنند.

حواشی فراکسیون امید

یکی از دلایل ایجاد تردید در ائتلاف اصلاح‌طلبان و میانه‌روها عملکرد فراکسیون امید است. اعضای این فراکسیون در جریان انتخابات ٩٤ با حمایت جریان اصلاحات به بهارستان راه یافتند اما برخی از آنها نشان دادند که رفیق نیمه‌راه هستند و نباید چندان روی همراهی آنها حساب کرد. برخی از فراکسیون امیدی‌های بعد از انتخابات هیات رییسه مجلس، در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم برخلاف انتظار اصلاح‌طلبان عمل کردند. همین ماجراها موجب شد که بحث انتشار فهرست اسامی با وجود داشتن مخالفانی در درون فراکسیون، مطرح شد. محمدرضا عارف در دیدار با جوانان اعتدال و توسعه در مورد این فراکسیون نیز توضیحاتی داده است. او گفت: «از همان ابتدای تشکیل فراکسیون امید دو گروه تلاش کردند فراکسیون امید را به حاشیه ببرند. یک گروه افرادی بودند که تلاش کردند با شبیه‌سازی با یکی از ادوار مجلس، تشکیل فراکسیون امید را به زعم خود در راستای ضدیت با نظام و تعبیرات بی‌ربطی از این دست القا کنند. گروه دوم هم کسانی بودند که با نردبان لیست امید وارد مجلس شدند و با همسو شدن با گروه اول و به بهانه آنچه دوری از تندروی نامیدند راه‌شان را از ما جدا کردند در حالی که منش و روش اعضای فراکسیون امید نشان داد هیچ میانه‌ای با تندروی ندارد و به دنبال مطالبات بحق مردم هستند و همواره به شعار اصلی خود که امید، آرامش و رونق اقتصادی است پایبند است.»

عارف ادامه داد: «اگر تاکنون در انتشار نام اعضای فراکسیون امید تعللی صورت گرفت به خاطر ملاحظه حال برخی افراد بود که در جلسات خصوصی برخی ملاحظات شخصی را مطرح می‌کردند ولی در آینده‌ای نزدیک لیست اعضای فراکسیون امید اعلام می‌شود.»

انتظار می‌رود که انتشار فهرست فراکسیون امید به این حاشیه‌ها خاتمه داده و وزن آن را مشخص کند. بعد از انتشار این فهرست روشن خواهد شد که چه کسانی و در کدام مقاطع با اکثریت فراکسیون همراهی نمی‌کنند. به این ترتیب کارنامه آنها نزد افکارعمومی مشخص خواهد بود و به اصلاح‌طلبان نیز کمک می‌کند که بعد از دو سال در مورد ائتلاف مجدد یا عدم ائتلاف با آنها راحت‌تر و قاطع‌تر تصمیم بگیرند. پیش از این‌ محمدرضا نجفی، نماینده بابل و عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در این باره به «اعتماد» گفته بود: «تعدادی از نمایندگان در انتخابات با عنوان لیست امید وارد مجلس شدند و بعدا به دلایل مختلف فعالیتی در فراکسیون امید نداشتند. من معتقدم باید این دوگانه را در مجلس حل کنیم و اعلام اسامی اعضای فراکسیون می‌تواند گام نخست برای این تصمیم باشد. قواعد و ساز و کارهای کار پارلمانی و انتخاباتی و تشکیلاتی اقتضا می‌کند فراکسیون با چارچوب روشن‌تر و ترکیب مشخص‌تر فعالیت کند. اعضا، حقوق و تکالیف و تعهدات اعضا مشخص باشد. ضمن اینکه با این کار پاسخ روشنی به افکار عمومی خواهیم داد. این مطالبه مردمی است که به این جریان رای داده‌اند.»

اعضای فراکسیون امید انتشار فهرست را به عنوان راهکاری برای شفاف کردن عملکرد خود برگزیده‌اند و گمان می‌کنند که شفافیت حاصل از آن تکلیف ائتلاف با اعتدالیون را مشخص خواهد کرد. البته منظور از اعتدال رویکرد میانه‌رو‌ها است و نه عقب‌نشینی از مواضع اصلاح‌طلبی. این را محمدرضا عارف می‌گوید. او در دیدار با جوانان اعتدال و توسعه با بیان اینکه شخصا تلاش کردم فعالیت‌هایم رویکرد اعتدالی داشته باشد، عنوان کرد: واژه «اعتدال» نباید به معنای کوتاه آمدن یا سازش تعبیر شود. کشور ما همیشه از افراطی‌گری آسیب دیده است و بسیار خوشحالم که جوانان ما در دهه ۹۰ به موضع اعتدالی روی آوردند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.