به گزارش فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو تأکید کرد که ناتو بایستی فعالیت بیشتری در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه داشته باشد همچنانکه تیم‌های آموزشی ناتو در لیبی و عراق به تقویت نهادهای محلی، آموزش نیروهای امنیتی و تحقق ثبات در این مناطق کمک می‌کنند.

استولتنبرگ، با اشاره به پدیده مهاجرت از شمال آفریقا به کشورهای حاشیه جنوبی دریای مدیترانه، خواستار کمک اتحادیه اروپا شد و گفت که «عادلانه نیست ایتالیا، یونان، اسپانیا و پرتغال بار این مشکلات را به تنهایی به دوش بکشند».

دبیرکل ناتو در مصاحبه با روزنامه «اونیر» ایتالیا، لیبی را یک کشور شکست‌خورده توصیف و تصریح کرد از اینکه ناتو علیه رژیم معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ دست به اقدام نظامی زده است، پشیمان نیست و آنها بر اساس مأموریتی که سازمان ملل محول کرده بوده، دست به چنین اقدامی زده‌اند.

وی افزود: «بارها این سوال را از من پرسیده‌اند، من اصلا پشیمان نیستم، ما آن زمان تصمیم درستی گرفتیم، ما از سوی سازمان ملل مأموریت داشتیم و مسئول حفاظت از ملت لیبی در برابر حملات دولت این کشور بودیم».

استولتنبرگ همچنین اظهار داشت که حمله نظامی در لیبی ۷ ماه طول کشید و با موفقیت انجام شد اما در ماه نوامبر ۲۰۱۱ جامعه جهانی آماده کمک به جامعه مدنی جدید لیبی نبود و این یک اشتباه بزرگ بود، «اقدام نظامی موثر بود اما پیگیری سیاسی فاجعه‌بار بود و این یک اشتباهی نیست که نباید تکرار شود».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.