به گزارش ایرنا، رسانه های ایتالیایی با مضامین مشابهی اظهارات ضد ایرانی ترامپ و واکنش های مربوطه را در اخبار مهم خود منتشر کردند. رادیو &#۳۹;اوندادورتو&#۳۹; روز شنبه با عنوان &#۳۹;آمریکا در جنگ صلیبی علیه تهران منزوی شد&#۳۹; اعلام کرد: دونالد ترامپ همچنان می خواهد تاریخ را به عقب برگرداند، زمانیکه راست گرایان آمریکا در سال های دهه ۵۰ و ۸۰ میلادی، مترسک بین المللی برای کنترل بهتر مناطق تحت نفوذ خود را تکان می دادند. 
از زمان تهدید شوروی سابق تا تهدید امروز ایران، تغییر چندانی نکرده و متحدان آمریکا نیز در این میان به حساب نمی آیند. بدین ترتیب ترامپ بار دیگر از جامعه بین المللی دور شد و بنام شعار 'اول امریکا' اعلام کرد که پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کند. او همچنین تهران را متهم به تخلف های مشخص نشده کرد. در حقیقت توافق هسته ای با توجه به اینکه تحت نظارت سازمان ملل امضا شده است هنوز پابرجا می ماند. 
اکنون نوبت کنگره آمریکا است تا در خصوص خروج رسمی واشنگتن از برجام تصمیم بگیرد. توافقی که در دوران اوباما امضا شد و به خوبی کار می کند و تمام امضا کنندگان آن، تاکید بر احترام و اجرای آنرا دارند که خود منجر به منزوی شدن رئیس جمهور آمریکا شده است. از روسیه تا چین تا اروپا امکان مذاکره در باره برجام رد شده است. در همین حال امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که پس از گذشت ۴۶ سال از دیدار میان روسای جمهور دو کشور به تهران سفر می کند. 
در این میان تنها کسانی که از اظهارات ضد ایرانی ترامپ راضی به نظر می رسیدند، دیکتاتورهای نفتی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بنجامین نتانیاهو بود که آنرا تصمیمی شجاعانه خواند.
**خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا) با عنوان &#۳۹;ترامپ: نمی توانیم برجام را تایید کنیم&#۳۹; نوشت: دونالد ترامپ بار دیگر با شعار &#۳۹;اول آمریکا&#۳۹; جامعه بین المللی را به چالش کشید و اعلام کرد که پایبندی تهران به برجام را تایید نمی کند. توافقی که برعکس تمام امضا کنندگان تاکید بر احترام و اجرای آن دارند که خود منجر به انزوای رئیس جمهور آمریکا می شود و تنها کسی که در این میان خشنود است، بنجامین نتانیاهو است که تصمیم ترامپ را شجاعانه توصیف کرد.
انسا افزود: ترامپ این بار برخلاف توافق پاریس در خصوص تغییرات اقلیمی، از جدایی غیرقابل برگشت اجتناب کرد و خواستار بازگرداندن تحریم های لغو شده توسط برجام نشد، بلکه از کنگره و متحدان دعوت به تقویت آنچه که یکی از بدترین معاملات امریکا که در دوران اوباما امضا شد، کرد. 
انسا نوشت: ترامپ از تریبون کاخ سفید به مدت ۱۸ دقیقه علیه برجام و ایران سخنرانی کرد بدون اینکه هیچ یک از اعضا دولت او در کنارش باشد، که خود می تواند تاکیدی بر تنهایی او در تصمیم گیری ها باشد.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در واکنش به سخنان ترامپ، ضمن تاکید بر تعهد برای احترام به برجام گفت: ترامپ نمی تواند انچه می خواهد انجام دهد این یک توافق دوجانبه نیست. 
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب و برغم آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد و به رغم تلاش های جامعه جهانی به ویژه اروپا از تایید آن امتناع کرد. 
این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهادها و مقامات بین المللی و محافل سیاسی مواجه شده است. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در واکنشی قاطعانه به ترامپ اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد. 
موگرینی تاکید کرد: جامعه بین المللی و اروپا نمی توانند قبول کنند که یک توافق هسته ای را که کار می کند و نتیجه داده است، منحل کنیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی هشت بار تایید کرده که ایران تعهدات خود را انجام داده و هیچ یک از تعهدات مذکور در توافق نقض نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.