به گزارش شانا، بیژن زنگنه امروز (سه شنبه، ۲۵ مهرماه) پس از دیدار با کیون هیون می، وزیر زمین و امور زیربنایی و حمل و نقل کره جنوبی در پاسخ به این پرسش که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به‌تازگی در اظهارات خود اعلام کردند که اروپایی‌ها در مذاکره با ایران فعال شرکت کنند و از پول ایرانیان استفاده کنند، آیا این موضوع روی مراودات شما با شرکت‌های اروپایی تاثیرگذار است، پاسخ داد: آقای ترامپ چرا ناراحت است که اروپایی‎ها  از معامله با ایران پول می‌برند، چرا جلو شرکت‌های آمریکایی را گرفته است؟

وی گفت: شرکت‌های آمریکایی‌ها هم به ایران بیایند و منفعت ببرند تا آقای ترامپ ناراحت نباشد. خودشان مانع حضور شرکت‌های آمریکایی به ایران شده‌اند، ما هیچ محدودیتی برای همکاری و مذاکره با شرکت‌های آمریکایی به‌منظور توسعه منابع نفت و گاز ایران نداریم و همین فردا اگر آنها بخواهند آماده مذاکره هستیم.

زنگنه تاکید کرد: لازم نیست آقای ترامپ به این اندازه اظهار نگرانی کند.

ال ان جی، فروش نفت و سرمایه‌گذاری مهمترین محور مذاکرات

وزیر نفت مهمترین محور مذاکره با هیئت کره جنوبی را خرید نفت و میعانات گازی از ایران عنوان کرد و افزود: در زمینه شیوه پرداخت پول نفت ایران از سوی کره جنوبی مشکلاتی وجود داشت که درباره آن مذاکره کردیم و قرار شد این مذاکرات به وزیر دارایی کره جنوبی منتقل شود، ضمن این که به‌زودی هیئتی از ایران به کره جنوبی سفر می‌کند.

وی به حضور شرکت‌های کره جنوبی در پارس جنوبی و همچنین مشارکت در احداث پالایشگاه‌های نفتی ایران در گذشته اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون نیز شرکت‌های کره جنوبی تمایل به حضور در پروژه های نفتی ایران دارند و دولت کره جنوبی نیز یک خط اعتبار ۲۰ میلیارد دلاری برای کار شرکت‌های کره جنوبی در ایران تخصیص داده است که پشتوانه خوبی است.

زنگنه گفت: ما در دیدار تاکید داشته‌ایم که سهم شرکت‌های ایرانی در پروژه‌ها باید بالا باشد.

وزیر نفت از ال‌ان‌جی به عنوان محور دیگر این مذاکرات نام برد و توضیح داد: واردات بلندمدت ال‌ان‌جی کره جنوبی از ایران در این دیدار مورد بحث قرار گرفت، ضمن این که سرمایه‌گذاری شرکت‌های کره جنوبی در نفت و گاز و پتروشیمی نیز بررسی شد و موافقت اصولی در این زمینه به دست آمد.

کره جنوبی شیوه پرداخت پول نفت به ایران را تغییر دهد

زنگنه با تاکید بر این که روابط ایران و کره جنوبی رابطه بلندمدتی است که دو طرف متمایل به گسترش آن هستند در پاسخ به پرسشی درباره میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران به کره جنوبی هم اظهار کرد: هم اکنون حدود ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام و بیشتر میعانات گازی ایران به کره جنوبی صادر می‌شود و اگر مشکل پرداخت‌های ما حل نشود ما مجبوریم سیاست فروش نفت به این کشور را تغییر دهیم.

وی، بدهی کره جنوبی به ایران در ازای فروش نفت را رد کرد و گفت: بحث بدهی مطرح نیست بلکه موضوع شیوه پرداخت ارز است. کره جنوبی هم اکنون بخشی از پول نفت خود را به یورو و بخشی را به وون کره جنوبی پرداخت می کند که ما علاقه داریم میزان پرداخت پول نفت به یورو را افزایش دهد، البته ما بخشی از خریدهای خود را از کره جنوبی با وون کره جنوبی انجام می‌دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.