رضا زندی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر حوزه انرژی در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت: «در تاریخ بعد از انقلاب بی‌سابقه است که تا عالی‌ترین رتبه علمی دانشگاهی (در ایران و کانادا) درس خوانده، بعد تا رده‌های بالای سازمانی دولت (قائم مقام و معاون وزیر) پیش رفته باشی، سپس به عنوان افسر ارشد (مدیر) سازمان ملل متحد، ۱۰ سال در عالی‌ترین سطوح بین‌المللی کار کرده باشی و آنگاه به کشورت برگردی و به عنوان وزیر به مجلس معرفی شوی. این سرگذشت رضا اردکانیان است که سال آینده پنجاه ساله می‌شود.

١- ۱۰ سال پیش درست پیش از آن که تهران را به مقصد آلمان ترک و به عنوان مدیر برنامه دهه بین‌المللی سازمان ملل متحد کارش را آغاز کند، با او مصاحبه مفصلی کردم که در صفحه نخست روزنامه چاپ شد. دکتر رضا اردکانیان در آن مصاحبه حرف‌های مهمی زد که هنوز می‌تواند چراغ راه باشد. «کم‌آبی داریم ولی راه‌حل هم داریم. یعنی اگر ما موضوع عطش را یک موضوع مشترک بدانیم، تشنه‌ها دور هم جمع می‌شویم تا برایش راه‌ حل پیدا کنیم. تشنه‌ها قرار نیست بر سر تشنگی‌شان با هم درگیر شوند.» این هم از جملات آقای اردکانیان در همان گفت‌وگو است که «کسانی که بر طبل جنگ (آب) می‌کوبند، بیش از همه به‌ دنبال این هستند که تنازع بر سر کم‌آبی را یک مقدار عادی کنند.»

٢- چند روز پس از بازگشت رضا اردکانیان از آلمان، دوباره به دیدارش رفتم. مباحث مختلفی را با ایشان طرح کردم. پخته‌تر از گذشته شده بود تا آنجا که وقتی بحث کارها و پروژه‌های قبلی وزارت نیرو پیش آمد، ابایی نداشت تا پروژه‌های دوران مسئولیتش را واکاوی کنیم. حتی اگر پروژه‌ای را در مسیرش نرفته، اعلام و اصلاح کند. شفافیت، مسئولیت‌پذیری، ژرف‌اندیشی و همه‌جانبه‌نگری، آن هم در مساله استراتژیکی چون «آب» شاید کمترین تاثیرات کار کردن در سازمان ملل متحد باشد.

٣- حتما کارنامه اردکانیان را می‌توان پیش رو گذاشت و همچون هر مسئول دیگری نقد کرد و اتفاقا صاحب این قلم، ۱۰ سال پیش نقد مکتوبی را تقدیمش کرده است. او اما «دانشمند» و «دیپلمات» حوزه آب در «کلاس بین‌المللی» است. شخصا در مجامع بین‌المللی دیده‌ام که چطور احترام متخصصان حوزه آب کشورهای مختلف را برانگیخته است. کسی که به واسطه همپوشانی نیروگاه‌های «برقآبی»، شناخت خوبی از بخش برق هم دارد. نقد اما با تخریب دوتاست. آنانی که سرمایه انسانی یک ملت در سطح جهانی را تخریب می‌کنند، خوب است رزومه جایگزین مد نظرشان را روی میز بگذارند!

٤- نامه رییس‌جمهور روحانی برای معرفی دکتر رضا اردکانیان به همراه برنامه‌اش امروز در مجلس اعلام وصول می‌شود. سخن درباره برنامه‌اش می‌ماند برای بعد از انتشار عمومی. ما اما منتظر می‌مانیم که عصاره ملت، چگونه به یکی از متخصص‌ترین وزرای پیشنهادی بعد از انقلاب، رای می‌دهند. اگر اردکانیان با رای بالا وزیر شود، ظرفیت خوبی برای پیشبرد پروژه‌های چند وجهی حوزه آب و برق نصیبش می‌شود. از این ظرفیت می‌تواند برای رفع مشکلات کشور استفاده مهمی کند. استحقاقش را دارد. چه، او این روزها به درستی دریافته است که برای حل مسائل آب، باید از سرمایه‌های اجتماعی به خوبی بهره برد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.