به گزارش تسنیم، انتخابات پارلمانی چک بار دیگر یک زمین لرزه سیاسی و گردش به راست افراطی دیگر را برای اتحادیه اروپا رقم زد.

"آندری بابیس"، میلیاردر عوام‌گرای جمهوری چک که دومین مرد ثروتمند این کشور هم هست، توانست با اختلاف بسیار برنده انتخابات این کشور شود. حزب آنو به ریاست این سیاستمدار پوپولیست توانست با فاصله بسیار زیاد از رقبا در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شود.

روز گذشته با اتمام شمارش انتخاباتی مشخص شد که حزب آنو  ( بله) توانست ۳۰ درصد آراء شهروندان را بدست آورد که ۳ برابر بیشتر از آرای نزدیکترین حزب رقیب است.

بر اساس گزارش های منتشر شده  بعد از آنو، حزب راست میانه "دموکرات‌های مدنی" و حزب راست افراطی "اس پ د" (به معنی حزب آزادی و دموکراسی) هر کدام با حدود ۱۰ درصد آرا، در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.

حزب اس پ د، حزبی جدیدالتاسیس و مخالف مهاجرت به رهبری تومیو اوکامورو، سرمایه‌دار چک ژاپنی‌تبار است که موفقیت چشمگیری را در این اتخابت به دست آورد.. آندری بابیس برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف با سایر احزاب دارد و می‌گوید به این منظور، با همه احزاب وارد مذاکره خواهد شد.

متحد حزب آنو در انتخابات اخیر، حزب حاکم چپ میانه "سوسیال دموکرات" بوده با کسب ۷.۵ درصد آراء شکست سختی را نسبت به دور قبل خورده و به رتبه ششم دست یافته است.

بابیس پیش‌تر وزیر دارایی چک بوده اما در ماه می ۲۰۱۷ به ظن کلاهبرداری و تقلب مالیاتی از این مقام خلع شد. در ماه سپتامبر نیز مجلس چک مصونیت سیاسی او را به خاطر همین اتهام لغو کرد. بابیس که صاحب شرکت‌های مواد غذایی، فرآورده‌های شیمیایی زیادی  است، اتهام اختلاس را رد کرده است. میلوش زمان، رئیس جمهوری چک پیش‌تر گفته است که تشکیل دولت را به برنده انتخابات پارلمانی می‌سپارد.

در انتخابات پارلمانی دور قبل حزب آنو ۱۸.۷ درصد آراء را بدست آورده و دومین حزب قدرتمند در این کشور شده بود.

نتایج انتخابات پارلمانی در جمهوری چک با واکنش های همراه با بهت و حیرت و نگرانی بسیاری رسانه های بین المللی از جمله آلمانی روبرو بوده است.

نشریه فوکوس در مطلبی در این باره این پرسش را مطرح کرد که حالا دونالد ترامپ چک، این کشور در قلب اروپا را به کجا هدایت می کند؟

این نشریه آلمانی همچنین به این مسئله اشاره کرد که "آندری بابیس" در مبارزات انتخاباتی به عنوان فردی مشکوک به اروپا و از منتقدان سیاست پناهندگان صدر اعظم آلمان مطرح بوده است.

منتقدان بابیس را با رئیس جمهور آمریکا و با سیلویو برلوسکونی ایتالیا مقایسه کرده و درباره تمرکز قدرت سیاسی، اقتصادی و رسانه ای در دوران حکومت وی هشدار می دهند.

روزنامه "تاگس شاو" آلمان هم در مطلبی با اشاره به پیروزی یک مخالف سیاست های مهاجرتی اروپا و مشکوک به یورو در جمهوری چک نوشت: حالا این مسئله در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نگرانی هایی را ایجاد می کند.

بابیس در تلویزیون چک اعلام کرده است که ما خطری برای دموکراسی نیستیم.

به نوشته روزنامه "تاگس شاو" آلمان، با پیروزی بابیس در انتخابات پارلمانی چک ترس از شکاف روزافزون بین بخش های غربی و شرقی اتحادیه اروپا افزایش پیدا می کند. موسس حزب آنو در جمهوری چک، "سباستین کورس"، پیروز انتخابات پارلمانی اخیر اتریش را به عنوان یک متحد خود در مبارزه با سیاست پناهندگان اتحادیه اروپا ارزیابی کرده است.

بابیس شب گذشته بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات در سخنانی اعلام کرد که ما می خواهیم در دیگر کشورهای اروپایی حمایت از رویکرد ضد مهاجرتی خود را تبلیغ کنیم. ما باید در شورای اروپایی این مسئله را آشکار کنیم که ما خواهان چه تغییراتی هستیم.

بابیس در دوران مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که مرزهای کشورش را بر روی پناهندگان می بندد.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ آلمان هم از گرایش به راست در جمهوری چک با توجه به نتیجه انتخابات نوشت.

اتحادیه اروپا این روزها مرتبا با صعود احزاب ضد اروپایی و افراطی در کشورهای مختلف و مهم اروپایی مواجه است.

در انتخابات پارلمانی آلمان، نیز احزاب بزرگ با ریزش آراء شدیدی مواجه شده و حزب راست افراطی جایگزینی برای آلمان توانست با کسب نتیجه ای بسیار خوب برای اولین بار به پارلمان راه یابد.

در انتخابات زودهنگام پارلمانی در اتریش نیز حزب راست گرا و مخالف اروپای  اتریش توانست با موفقیت چشمگیری مواجه شود و به گفته بسیاری کارشناسان این احتمال وجود دارد که همراه با پیروز انتخابات این دوره یعنی حزب وزیر امور خارجه دولت ائتلافی آینده را تشکیل دهد.

به این ترتیب دومینوی صعود احزاب مخالف اروپایی همچنان در این اتحادیه ادامه دارد و گذر زمان نشان می دهد که وزنه سنگین این احزاب در اروپا بالاخره چه سرنوشتی را برای پروژه تاریخی اتحادیه اروپایی رقم خواهد زد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.