به گزارش ایسنا، گسترش شهر از یک‎ طرف و افزایش استفاده از وسایل نقلیه از سوی دیگر در طول سال‌های اخیر سبب شده کمربندی بروجرد جایگاه اصلی خود را به عنوان یک کمربندی که می‌تواند شهر را از ترافیک سنگین و آلودگی صوتی نجات دهد از دست بدهد.

 با عبور خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین از کمربندی بروجرد و با توجه به اینکه این محور بار سنگین ترافیکی شمال به بروجرد را تحمل می‌کند شاهد واژگونی خودروها در این محور هستیم. با توجه به اینکه این محور به همت شهرداری چهار بانده و تعریض شده اما برای رفع برخی از نواقص موجود، این محور باید ایمن‌سازی شود.

 

کمربندی بروجرد یکی از محورهای پرخطر بوده و با وجود اینکه اقداماتی در سال‌های اخیر برای ساماندهی آن صورت گرفته ولی در سال جاری چندین مورد واژگونی در آن رخ داده که منجر به فوت چند تن هم شده است.

 

از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۶ مورد واژگونی خودرو در کمربندی رخ داده است

 

علی ابراهیمی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بروجرد در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: تلفات جاده‌ای امروز یکی از مباحث مهم است و تصادفات هشتمین عامل مرگ در کشور بوده  که با افزایش خودروها روز به روز بر آمارها افزوده می‎شود.

 

وی افزود: از چهار سال پیش تاکنون شهرداری بالغ بر 14 میلیارد تومان در این محور هزینه کرده که وجود روشنایی، تقاطع و دیگر خدمات بوده اما در این محور پیچ‌های خطرناکی وجود دارد که سبب بالا رفتن آمار تصادفات در این محور شده است.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بروجرد تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۶ مورد واژگونی خودرو در این محور رخ داده که متاسفانه شش نفر در این تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.

 

ابراهیمی، نبود دوربین، سرعت‌گیر و پیچ‌های تند و خطرناک را عامل اصلی این تصادفات برشمرد و اضافه کرد: در این محور چهار دوربین و تعدادی سرعت‌کاه نیاز است تا نقاط حادثه خیر اصلاح شود و آمار تصادفات و تلفات در این محور کاهش یابد.

 

وی بیان کرد: باید نقاط حادثه‌خیز این محور اصلاح شود و با نصب دوربین‌ها و تجهیزات در راستای کاهش آمار تصادفات تلاش کرد؛ برای این تجهیزات حدود ۶ میلیارد تومان نیاز است.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بروجرد گفت: تاکنون این محور به دلیل اینکه در حوزه شهری بوده با همکاری شهرداری فعالیت داشته اما نیاز است آن را به راهداری تحویل دهیم.

 

کاهش ۴۸ درصدی تلفات جاده‌ای در بروجرد

 

همچنین عبدالرحمن حقیقی فرمانده پلیس راه بروجرد در این باره اظهار کرد: یکی از راه‌های کاهش آمار تصادفات حضور پلیس و دوم، تجهیزات و امکانات مانند دوربین است؛ امسال تلفات جاده‌ای در این شهرستان ۴۸ درصد کاهش یافته است.

 

وی افزود: یکی از مهمترین مسئولیت‌های پلیس راه، حضور در راه‌های اصلی است؛ برخی نقاط این جاده حادثه‌خیز بوده و به دلیل نبود روشنایی معابر و همچنین نبود خط کشی، تردد در در شب بسیار خطرناک است. از آنجا که روزانه صدها دستگاه خودرو در این محور تردد دارند، باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین محدوده فعالیت اداره راه و شهرداری اقدام شود تا شاهد کاهش تصادفات رانندگی باشیم.

 

ایجاد کمربندی جدید در بروجرد یک امر ضروری است

 

حمید کشاورز، دبیرشورای ترافیک لرستان نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت:  وقتی راه برون شهری از داخل شهر عبور می‌کند باید اقداماتی برای برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز توسط شهرداری و راهداری صورت گیرد.

 

وی اضافه کرد: ایجاد کمربندی جدید در بروجرد یک امر ضروری است و تا تحقق این مهم باید با نصب علائم سرعت مجاز حرکت، سرعت‎کاه و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز میزان وقوع تصادفات منجر به جرح و فوت را در محور کمربندی کنونی بروجرد کاهش داد.

 

دبیرشورای ترافیک لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این محور خودروهای سبک و سنگین تردد می‌کنند نیاز است تابلوها، دوربین‌ها و سرعت‌گیرهایی در جاده نصب شود تا اجازه سرعت بالا به رانندگان داده نشود. راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک در شهرستان بروجرد ضروری است و باید در دستورکار قرار گیرد.

 

پل پیامبر اعظم(ص) در سال ۹۳ با هدف کاهش تصادفات و تسهیل در رانندگی این کمربندی احداث شد ولی چند وقت پیش یک دستگاه خودرو با نرده‌های کنار پل برخورد و به راحتی به پایین سقوط کرد در حالی‌که این نرده‌ها باید طوری ساخته شوند که از سقوط خودرو جلوگیری کنند.

 

نصب سرعت‌ کاه تصادف را کاهش می‎ دهد

 

مصطفی جعفری دادستان بروجرد نیز در این باره اظهار کرد: با نصب تابلوها، دوربین و سرعت‎کاه می‌توان در راستای کاهش تصادفات تلاش کرد. آنچه امروز در برخی از مسیرها مشاهده می‌شود اختلاف سطح جاده با زمین است که باید نسبت به رفع این مشکل نیز اقداماتی صورت گیرد. با اقداماتی ساده و رفع نقاط حادثه‌خیز می‌توان آمار تصادفات را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

 

در تمام  دنیا نصب  سرعت‌گیر و سرعت‌کاه، در کلیه معابر شهری و راه‎ها به غیر از پارکینگ و مراکز خرید، مخالف قانون است، زیرا این دو ابزار کنترل سرعت وسایل نقلیه یک ناهمواری و برآمدگی غیر ایمن سطح راه است که موجب کاهش سطح سرویس راه شده به‎ طوری‎ که این موانع سبب می‎ شوند تا مسیر عادی ترافیک مختل شود و ایمنی و توانایی راه شدیداً تحت تاثیر قرار بگیرد و از طرفی امنیت ترافیکی کاهش پیدا کند و از سوی دیگر رانندگان به محض رویت این موانع به اجبار سرعت نقلیه خودشان را کم می‌کنند و اگر راننده پشت سر فاصله طولی خود را رعایت نکرده باشد تصادف ایجاد می‌شود و یا انحراف به چپ و راست پیش می‎آید که این هم عامل بروز حوادث رانندگی است؛ پس چطور می‌شود در کمربندی یک شهر سرعت‌کاه نصب کرد مگر اینکه اعلام شود اینجا بلواری است که از وسط شهر می‌گذرد نه کمربندی و نام کمربندی را از روی آن برداشت.

 

وضعیت موجود در کمربندی بروجرد به صلاح نیست

علی کورانی‌فر معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد نیز در این باره اظهار کرد: وضعیت موجود در کمربندی بروجرد به صلاح نیست و نیاز است دستگاه‌های مربوطه برای رفع این مشکل و برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز اقدام کنند.

 

وی افزود: این محور در مجموع 12 کیلومتر بوده که چهار کیلومتر آن در حوزه راهداری و هشت کیلومتر مابقی در حوزه شهرداری بروجرد بوده و انتظار می‌رود هرگونه اقدام لازم برای ساماندهی این محور با هدف کاهش تصادفات و جلوگیری از خسارت‌های مالی و جانی صورت گیرد. باید با تقسیم کار بین شهرداری و راهداری در محور کمربندی بروجرد و انجام کار کارشناسی شده نسبت به نصب دوربین‌های ثبت تخلفات، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و رفع نقاط حادثه‌خیز با هدف کاهش آمار تصادف اقدام شود.

 

حوادث و تلفات جاده‌ای و خسارات جانی و مالی ناشی از آن‌ها در این کمربندی به حدی است که باید به یک دغدغه‌ مهم برای مسئولان شهرستان تبدیل ‌شود. با توجه به همه آنچه گفته شد برگزاری جلسات به تنهایی راهگشا نیست و باید تلاش شود با کار کارشناسی دقیق سریع‎ترین راه حل ممکن برای حل معضل کمربندی اتخاذ شود تا بیش از این محور یاد شده شاهد تصادفات خونین و تلفات سنگین رانندگی نباشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.