به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی العهد لبنان نوشت: عربستان سعودی در ظاهر به نظر می آید که زمام امور را در دست دارد اما جار و جنجال این کشور نشان از آن است که ریاض همچنان در جایگاه قبلی یا همان وضعیتی است که درگیری های متعدد خود را در چند جبهه آغاز کرده بود. همچنین به نظر می آید سیاستمداران تازه کار عربستان که محمد بن سلمان ولیعهد این کشور در رأس آنها قرار دارد در گفتمان تند خود تلاش می کنند تا ثابت کنند حال و روز این کشور در بهترین وضع قرار دارد.

حال پرسش این است که آیا واقعیت همین است و آیا حال و روز عربستان سعودی و جنجال آفرینی و لحن شدید این کشور، تصویر واقعی را نشان می دهند یا اینکه اینها یک تصویر ساختگی و خیالی یا به عبارت دیگر تصویری توهمی است؟ واقعیت این است که عربستان سعودی به سبب ناکامی ها و شکست ها در جبهه های مختلف خود در یمن، سوریه و عراق در مرحله آشفتگی و سردرگمی راهبردی قرار دارد و آتش بحران در میان کشورهای عربی خلیج (فارس)، دامن‌گیر پادشاه عربستان و پسرش شده است.

دخالت عربستان در یمن؛

پس از آنکه انصارالله به سبب برخی ملاحظات منطقه ای و تاریخی از جنوب یمن بیرون رفت، سعودی ها (با این گمان که خروج انصارالله به سبب) عملیات توفان قاطعیت بود، به شادی پرداختند اما انصارالله پس از آن به صحرای الجوف و مناطقی در مارب  نفوذ کرد و سپس تا عمق دهها کیلومتری داخل خاک عربستان سعودی در مناطق نجران، جیزان و عسیر وارد یک جنگ فرسایشی (با سعودی ها) شد و حتی پیش بینی هایش درباره منطقه المخاء و بندر الحدیده اشتباه از آب درآمد.

[آل‌سعود به سبب ناکامی‌هایش در یمن، سوریه و عراق در مرحله آشفتگی و سردرگمی راهبردی قرار دارد]

دخالت عربستان در عراق؛

سعودی ها همچنین مشتاق بودند نتایج پیروزی عراق بر طرح تروریستی و وهابی داعش بر هم بخورد. سعودی ها با ترتیب دادن برخی سفرهای مسئولان احزاب عراقی به ریاض تلاش کردند عراقی ها را ضد یکدیگر تحریک کنند. عربستان سعودی همچنین تلاش کرد تا برخی عراقی ها را وادار کند تا کمک های ایران از جمله اعزام نیرو را انکار کنند اما این تلاشها تا حد زیادی شکست خورد چون سعودی ها در دخالت در همه پرسی کردستان و بازی با برگ برنده تجزیه عراق شتاب کردند از اینرو برگ کردستان را نیز از دست دادند و عراقی هایی که گمان می کردند عربستان واقعا خیر عراق و مردم این کشور را می خواهد سعودی ها را رها کردند.

 

دخالت عربستان در بحرین؛

عربستان سعودی اگرچه در بحرین موفق شد به طور موقت تحرکات مردمی را مهار کند؛ اما این کار نه به سبب قاطعیت نیروهای سپر جزیره بلکه به این دلیل بود که سران انقلاب مردمی در بحرین تصمیم گرفتند روند مسالمت آمیز خود را ادامه دهند و سیاست بردباری و شکیبایی را در پیش بگیرند.

 

اما عربستان سعودی در واقعیت های سیاسی از ناکامی های خود در یمن و شکست در سوریه و عراق، درس عبرت نگرفته است و همچنان به لجاجت خود ادامه داد و پس از مرحله ای که گمان می کرد با وجود بن سلمان در درگیری های منطقه نقشی در حمایت مالی، فتنه انگیزی و خرابکاری ندارد، دوباره به شیوه نخست خود بازگشت.

عربستان سعودی نقش خود را در شکل و ظاهر از دست داده و به لحاظ محتوایی هم قدرتش محدود شده است و از این رو به تقلید و خودنمایی روی آورده و این دیدگاه را دنبال می کند که دیر به مقصد رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.