به گزارش ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی داورانی روز پنجشنبه در اجلاسیه سراسری هیات رئیسه مجامع بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور در مشهد افزود: قانون کار متناسب می بایست با شرایط امروز منعطف شود. برخی به اسم تشکلهای کارگری و حمایت از کارگر به جای کمک به کارگر در حق آنها جفا می کنند. 

وی به وجود حدود سه میلیون واحد صنفی در سطح کشور اشاره و بیان کرد: با اصلاح قانون کار اگر در هر واحد یک نفر مشغول کار شود، سه میلیون اشتغال می شود که تحولی بزرگ در اقتصاد و تولید رخ خواهد داد. 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه شفافیت مالی را از راههای پیشرفت اقتصادی ذکر و بیان کرد: در موضوع مالیات هم اگر شفافیت مالی ایجاد کنیم حق هیچکس ضایع نمی شود. 

 

* بانکداری اسلامی 

وی به موضوع بانکداری اسلامی و ربا نیز اشاره و بیان کرد: قوانین و مقررات عملیات بانکی بدون ربا مصوب سال ۶۲ است اما در اجرا و عمل از آن فاصله گرفته ایم. بعضی عقود اسلامی در بانکها صوری سازی می شود. 

پورابراهیمی داورانی ادامه داد: بانکداری اسلامی فقط مربوط به ایران نیست. مالزی، اردن، عربستان، پاکستان و مسلمانان انگلیس هم این موضوع را اجرا می کنند. در ایران هم نمی توان گفت که همه بانکها در این زمینه مشکل دارند اما برخی بانکها عقود و قوانین را دور می زنند. 

وی گفت: موضوع خصوصی سازی نیز در کشور به درستی انجام نشد. ما هم به جز کاری که در دنیا انجام شده نمی خواهیم چیزی را اختراع کنیم. هم اکنون در بحث خصوصی سازی از یک جیب دولت به جیب دیگر می رود که روش درستی نیست. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: خصوصی سازی صنایع و معادن در ظاهر انجام شد. در ظاهر قضیه دولت در معدن، بیمه، نفت و خودرو فعال نیست اما همه کاره است. یک نمونه آن سازمان تامین اجتماعی است که باید متعلق به کارفرما و کارگر باشد در حالی که دولت همه کاره آن است. 

وی ادامه داد: دنیا در این مورد گفته است صندوقهای بیمه ای باید توسط ذینفعان اداره شود. می بایست به همین سمت که دنیا حرکت کرده است برویم. 

 

* سود سهام عدالت پدر اقتصاد را در می آورد 

پورابراهیمی همچنین گفت: یکی از مشکلات، شناسایی نشدن همه داراییهای عظیم در اختیار دولت است که اگر این کار انجام و استفاده بهینه و مناسبی از آنها بشود معادل یک چهارم داراییهای دولت کفایت می کند که بودجه را بدون استقراض ببندیم. 

وی در مورد پرداخت سود سهام عدالت هم گفت: این کار پدر اقتصاد را در می آورد. به جای پرداخت سود سهام عدالت می توان مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال را در بخش سرمایه گذاری و تولید به مصرف رساند. 

این نماینده مجلس افزود: برای حل مشکلات باید نگاهی با ادبیات بسیجی یعنی عشق به ولایت، رهبری، کشور و نظام وجود داشته باشد که کارها انجام شود. در دفاع مقدس همین عشق بود که کارها را جلو برد. 

 

* کاهش ۵۰ درصدی قاچاق کالا 

رئیس کمیسیون اصناف مجلس شورای اسلامی هم در این اجلاسیه گفت: در کنار شعار مرگ بر آمریکا باید عملا وارد مبارزه جدی و بی امان با آمریکا شد. یکی از این راههای این امر مبارزه با قاچاق کالا است که نیاز به همکاری همه دستگاهها دارد. پارسال هم ۵۰ درصد کاهش کالای قاچاق به کشور داشتیم. 

شهباز حسن پور بیگلری افزود: در موضوع صادرات هم اکنون ۸۰ درصد کالاها به ۱۰ کشور صادر می شود و در بیش از ۱۷۰ کشور حضور نداریم. باید در شناسایی بازارهای هدف جدید فعالتر عمل کنیم. 

وی ادامه داد: ظرف ۱۱۰ سال گذشته مجلس و دولت داشته ایم و همه در مسائل اقتصادی ناموفق بوده اند. همه اینها به این خاطر است که دولتها پاسخگو نبوده اند و ما هم مطالبه گری را به خوبی انجام نداده ایم. 

اجلاس سراسری هیات رئیسه مجامع بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور با حضور ۲۰۰ نفر دیروز در مشهد آغاز و عصر امروز به کار خود پایان می دهد. 

کانال تلگرامی ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.