«فاطمه حسینی‌فر» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این روزها گوشی‌های همراه جای زیادی در زندگی همه ما باز کرده‌اند.

وی با بیان این‌که کمتر کسی را می‌توانیم پیدا کنیم که با این وسیله اسرارآمیز سروکار نداشته باشد، افزود: بیشتر انسان‌های اطراف ما حداقل یک یا دو تا از این وسیله جادویی را دارند و بسیاری از ما وقت زیادی از شبانه‌روز خود را پای این دوست عجیب و غریب صرف می‌کنیم.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی خاطرنشان کرد: گوشی‌های همراه قدیم تنها وسیله‌ای برای تلفن کردن یا پیام فرستادن بودند تا این‌که امکانات جانبی بسیار جذاب روز به روز به آن اضافه شد تا جایی که میان تمام مردم از کودک شیرخواره گرفته تا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها همه به آن راغب شدند.

حسینی‌فر تصریح کرد: هم‌اکنون همه لحظه‌های زندگی را می‌توانیم با دوربین گوشی همراهمان ثبت کنیم، از همه اتفاق‌های زندگی خود فیلمبرداری کنیم و فراتر از آن در کمتر از چند ثانیه افکار، گفتار و اتفاق‌های زندگی خود را در همه جهان منتشر کنیم.

وی با بیان این‌که این مسأله با وجود مزایایی که دارد می‌تواند زنگ خطری برای ما باشد، افزود: دنیای مجازی که با گوشی‌های همراه خود به آن قدم می‌گذاریم فواید زیادی دارد.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی با اشاره به فواید این امر، گفت: دنیای مجازی تأثیر مثبت چشمگیری بر روابط کاری اقتصادی گذاشته و سرعت کارها را تا حد چشمگیری بالا برده است.

حسینی‌فر ادامه داد: اینترنت تا حد زیادی سبب رونق اقتصادی و کارآفرینی بوده و چه بسا عده زیادی با روی آوردن به مشاغل اینترنتی به پیشرفت کاملاً محسوس اقتصادی دست یافته‌اند.

وی ادامه داد: دنیای مجازی هم‌چنین تأثیر قابل توجهی در گسترش علم، دانش و هنر داشته  به طوری‌که بسیاری از مفاهیم علمی و مهارت‌های کاربردی و هنری از طریق دنیای مجازی به سرعت توسعه یافته‌اند.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی اظهار کرد: فواید و مزایای گوشی‌های همراه به واسطه در دسترس بودن دنیای مجازی و اینترنت از این نیز فراتر است اما در کنار همه این مزایا باید به خاطر داشته باشیم که این چاقوی دو دم می‌تواند گاه بسیار خطرآفرین نیز باشد.

حسینی‌فر تصریح کرد: باید به یاد بسپاریم که این دوست تازه از راه رسیده چه آسیب‌ها و خطراتی را نیز می‌تواند وارد زندگی ما کند، تصریح کرد: جوانان تا اندازه زیادی تحت‌تأثیر فضای مجازی  آرمان‌گرا می‌شوند و از آنجا که رسیدن به همه این آرمان‌ها میسر نیست، مورد تهدید افسردگی‌ها و شکست‌ها قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: از آنجا که گوشی‌های همراه، همواره به سهولت در دسترس هستند، راه نفوذ افراد ناشناس به خصوصی‌ترین بخش‌های زندگی انسان باز می‌شود که این مسأله می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری به دنبال داشته باشد.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی گفت: از آنجا که جوان با احساس بکر و زلال دوران جوانی‌اش همراه است خیلی زود به مخاطبان دنیای مجازی اعتماد می‌کند و اعتمادهای نابجا می‌تواند برای زندگی‌اش خطرآفرین باشد.

حسینی‌فر یادآور شد: روابط خیالی در اینترنت می‌تواند تهدیدی برای رابطه‌ها در دنیای واقعی باشد، چون ما هرگز نمی‌توانیم در دنیای واقعی رابطه‌های آزادانه دنیای مجازی را داشته باشیم و این مسأله می‌تواند پیوندهای خانوادگی را سست کند و سبب دلسردی افراد خانواده نسبت به هم باشد.

وی تصریح کرد: هویت‌ها در دنیای مجازی پریشان می‌شود، دروغگویی از موارد بسیار کوچک آغاز شده و دوستی با هویت‌های دروغین به آسانی رواج می‌یابد تا جایی که پراکندگی هویت در میان جوانان شیوع پیدا می‌کند.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی افزود:  مسأله نگران‌کننده‌تر دیگر رواج خیانت‌ها در میان افراد است، چون افراد در دنیای مجازی به راحتی می‌توانند خیانت کنند به طوری‌که خیانت در دنیای واقعی را نیز در پی داشته باشد.

حسینی‌فر افزود: مسأله دیگر از دست دادن ساعت‌های زیادی از وقت مفید زندگی ما است، ساعت‌هایی که می‌تواند صرف کارهای مفید و ارزنده شود، بی‌هدف در دنیای مجازی سپری می‌شود.

وی اظهار کرد: در نهایت آسیب‌های جسمی که پیامد استفاده بی‌رویه از فضای مجازی است شامل کاهش فعالیت‌های بدنی، کمبود خواب و تغییر برنامه‌های خواب و  تغذیه و مواردی از این دست است که نباید از آن غفلت کرد.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی یادآور شد: گوشی همراه و دنیای مجازی همراه با آن، این روزها دوست غریبی است که وارد زندگی همه ما شده و برما است که هنگام استفاده از آن همه جوانب مثبت و منفی را در نظر داشته باشیم تا از مزایای آن بهره بگیریم و از تهدیدهای آن مصون بمانیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.