به گزارش مهر، مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه در مراسم آغاز به کار چهارمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه گفت: وزارت خارجه تلاش کرد تا علاوه بر توافق برجام و عملیاتی شدن آن، در یک روندی تمامی طرفین به تعهدات خود عمل کرده است؛ ضمن اینکه از ابتدای دولت دوازدهم قرار بر این شد که معاونت

وی افزود: در دورانی که ایران تحریم بود، در حوزه بانکداری بین المللی تغییرات اساسی صورت گرفته و این سبب شد که برجام و رفع تحریم های هسته‌ای، آثار مناسبی را در بخش بانکی نداشته باشد، پس نظام بانکی باید خود را با استانداردها تطبیق داده، اگرچه ظرف دو سال اخیر در جهت از بین بردن نگرانی هایی که ریسک بانکهای ایرانی می توانست ایجاد کند، کار گسترده ای میان وزارت خارجه و اقتصاد و بانک مرکزی صورت گرفته و تلاش شده تا موضوع تحریم گروه ویژه اقدام مالی با نزدیک شدن استانداردهای ایران به سطح بین المللی، از بین برود.

به گفته سرمدی، ایران نه به واسطه نداشتن استانداردهای لازم، تحت تحریم گروه ویژه اقدام مالی بود، بلکه به واسطه سیاسی دچار محدودیت شد؛ بنابراین تلاش ما این است که آثار تحریم سیاسی از بین برود؛ در غیر این صورت هیچ منصفی در سطح بین المللی، ایران را محق چنین تحریمی بداند.

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: به همه نمایندگی های ایران در خارج از کشور گفته شده که باید شش هدف را دنبال کرده و سه چیز را باید به ایران بیاورید که شامل سرمایه، تکنولوژی و گردشگر است و سه چیز صادرات کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار ماهر و نیمه ماهر مازاد را از ایران ببرید. این هدفگذاری است که برای نمایندگان وزارت خارجه تدوین شده است.

وی تصریح کرد: موضوع فضای سیاسی را نیز نباید نادیده گرفت که در سطح منطقه و بین الملل، می توان انتظار داشت که فعالیت های اقتصادی در آن شکل گیرد؛ این در حالی است که در برجام، نشان دادن رویکرد تعامل و کار با دنیا را در پیش گرفتیم تا نگرانی ها برطرف شده و همه از نتایج یک مذاکرات سیاسی موفق بهره مند شوند، اما در بعد منطقه ای نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران نیز آن است که با تروریسم و افراط گرایی مبارزه کرده و اگر منطقه را با سه سال قبل، مقایسه کنیم به خوبی مشاهده می شود که تروریسم و افراط گرایی در عراق و سوریه بهبود یافته است و تقریبا از نظر جغرافیا، داعش جایگاهی در این منطقه ندارد، پس ایران یکی از اصلی ترین طرف هایی بوده است که مبارزه با تروریسم را در منطقه دنبال کرده است.

سرمدی گفت: ایران راه حل سیاسی به جای راه حل نظامی و مسلح کردن گروههای تروریست را در پیش گرفته و بیش از هر زمانی شاهد هستیم در منطقه که دورنمای پیدا کردن یک راه حل سیاسی را در افق دید، در بحران سوریه نیز علیرغم ناکامی های حوزه بین المللی، اجلاس آستانه را داریم که می توان امیدوار بود که به راه حل سیاسی در سوریه نزدیک تر شویم.

وی افزود: ما هم در برجام این رویکرد تعامل مثبت و برد- برد را نشان دادیم و هم رویکرد خود را در مبارزه با تروریسم و غلبه بر رویکرد نظامی دیده شده است، پس آینده منطقه خاورمیانه روشن است.

قائم مقام وزارت امور خارجه گفت: یک توافق در کشوری در سطح بین المللی وجود دارد، ولی یکی از طرف ها مهمترین خواسته اش این است که ایران از این توافق خارج شود؛ در حالیکه این عجیب است، ضمن اینکه برخی می گویند که مبارزه با تروریسم و داعش، به نفع ایران تمام می شود. پس برای یک آینده مطمئن و قابل اطمینان، آنچه که از سوی ایران ارایه می شود، در مقابل با افزایش تنش، زیر پا گذاشتن تعهدات، فاصله گرفتن از مقررات بین المللی و این قبیل موارد از سوی برخی کشورها مواجه می شود.

وی افزود: اگر قرار باشد که ما از قوانین و مقررات و آینده روشن اقتصادی در منطقه فاصله بگیریم، آثار آن تنها به منطقه محدود نخواهد شد، لذا آنچه که ما می خواهیم و به شدت آن را به عنوان یک سیاست اصولی دنبال می کنیم و وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم هم به دنبال آن است، ایجاد یک محیط کاملا امن و مطمئن برای فعالیت های اقتصادی، جذب سرمایه و تامین مالی و نیز افزایش تعاملات اقتصادی است، امیدواریم از طرف مقابل نیز این سیاست با واکنش مثبت روبرو شود و حتی اگر طرفی که آمریکا است و تمایل به این سیاست ندارد، مابقی کشورهای دنیا با واکنش مناسب خود، اجازه ندهند صحنه منطقه سخت و تیره و تار برای فعالیت اقتصادی شود.

سرمدی گفت: فعالیت اقتصادی از سوی کشورهای همسایه چه در مرزهای غربی ایران و چه در کشورهای خلیج فارس و اروپا، جزو سیاست های اصلی ما است و تلاش می کنیم محیط برای این فعالیت امن باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.